View : 276 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
안승애
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원| 김시내
Abstract
본 논문의 목적은 석사과정 졸업 연주 프로그램인 슈만 (R, Schuamm 1810~1856)의 「Dichterliebe Op. 48」중 「No. 1.2.5.12.16」, 라흐마니노프 (S. Rachmaninoff 1873~1943) 「Sonata for Cello and Piano in g minor Op.19」의 작품에 대한 연구이다. 슈만 (Robert Schumann, 1810~1856)은 독일의 대표적인 낭만주의 작곡가로 슈베르트 이후의 중요한 첫 예술 가곡 작곡가로 손꼽히며 슈베르트가 확립한 독일 가곡의 세계가 슈만에 의해서 더 발전되고 확장되었다. 그는 <가곡의 해> 라고 불리는 1840년도에 수많은 가곡들을 작곡하였는데 그 중 하이네의 시를 사용해 작곡한 <시인의 사랑 Op. 48>이 대표적이다. 총 16곡중 본문에서 살펴볼 제1번, 제2번, 제5번은 사랑의 기쁨을, 제12번은 실연의 아픔을, 제16번은 지나간 청춘에 대한 허무한 향수를 그리고 있다. 제1곡 마지막 화성이 반종지로 끝나며 제2곡 첫 시작에서 해결되는 것과 제12곡 마지막 후주가 제16곡 후주에 전조되어서 재등장하는 부분을 통해 슈만은 연가곡의 통일성을 보여주고 있다. 피아노 반주부의 선율과 화성 등은 매우 섬세하게 쓰여졌으며 간주, 전주, 후주의 피아노 반주부를 통해 가사가 가지고 있는 의미를 표현하고자 하였는데 이러한 특징등을 통해 그는 피아노 반주부가 성악부와 동등한 위치로 이중창 같은 느낌의 새로운 형식을 추구하였다. 라흐마니노프 (Sergei Rachmaninoff, 1873~1943)은 러시아의 대표 작곡가로 피아니스트, 작곡가, 지휘자로 활동하였다. 라흐마니노프는 혁신적인 변화 보다는 낭만주의의 전통을 이어가기를 원했다. 그의 유일한 첼로 소나타(Sonata for Cello and Piano in g minor Op. 19)는 화려한 기교, 두터운 화음과 서정적인 선율 등을 가지고 있는 웅장한 곡이다. 제1악장은 소나타 형식, 제2악장, 제3악장은 3부분 형식, 제4악장은 소나타 형식으로 구성되어 있으며 각 악장마다 주제적 리듬 동기가 있다는 것이 특징이며 특히 제1악장에 나왔던 주제적 리듬 동기가 다시 제4악장 마지막 부분에 등장함으로써 순환적인 구조를 보여주고 있다. 또한 그는 뛰어난 비루투오소 피아니스트였던 만큼 피아노 반주부에 어려운 테크닉을 요구하는데 단순히 피아노 반주부의 역할을 넘어서 기악과 동등한 역할을 한다는 것이 특징이다. ;The purpose of this paper is to study the works of ‘Dichterliebe Op.48 – No. 1, 2, 5, 12, and 16’ by Robert Schumann (1810 – 1856) and ‘Sonata for Cello and Piano Op.19’ by Sergei Rachmaninoff which is a master’s recital program. Robert Schumann (1810 – 1856), who is one of the famous romantic composers in German, is a very important lied composer since Franz Schubert. So, German lieder established by Schubert were developed and extended more by Schumann. In 1840 called the season of lied, Schumann composed lots of lieder, and ‘Dichterliebe Op.48’ set a poem of Heinrich Heine to music is the most famous one. In total 16 lieder, No. 1, 2, and 5 describe the joy of love, No. 12 expresses the pain of a broken heart, and No. 16 depicts an empty nostalgia for the past youth. The last harmony of No.1 ends with a half cadence, then is resolved at the beginning of No.2, and the coda of No.12 is shown in No.16 again with modulation. So, this progress shows the unity of Schumann’s song cycle. The melody lines and harmonies of the piano accompaniment were written very sophisticatedly, and they tried to describe the meaning of the lyrics by introduction, interlude, and coda. So, by these characteristics, he pursued a new form as if a vocal and a piano are a duet. Sergei Rachmaninoff (1873 – 1943), who is one of the well-known Russian composers, was a composer, a pianist, and a conductor. He pursued to continue the tradition of romantic music rather than new innovative musical changes. His only Sonata for Cello and Piano Op.19 in g minor is a magnificent piece with brilliant techniques, various harmonies, as well as lyrical melodies. Each movement is composed of sonata form (the first movement), ternary form (the second and third movements), and sonata form (the fourth movement), and has thematic rhythmic motives. In particular, the thematic rhythmic motive shown in the first movement comes again at the end of the fourth movement so show a circular structure. Moreover, as Schumann was a brilliant virtuoso pianist, he requires difficult techniques for piano accompaniment. It shows that the piano is not just accompaniment but is almost an equal as an orchestra.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE