View : 241 Download: 0

쿠마 켄고 작품의 입자화 특징을 적용한 바디 오너먼트 디자인 연구

Title
쿠마 켄고 작품의 입자화 특징을 적용한 바디 오너먼트 디자인 연구
Other Titles
A study on Body Ornament Design Applying the characteristics of Particle in Kengo Kuma's works
Authors
FANG, ZHI YING
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
인류 문화는 다양한 분야 속에서 새로운 형태로 거듭 발전해 왔다. 어떤 형태의 문화도 독립적으로 존재하지 않는다. 패션과 건축도 밀접한 관계가 있다. 기능적 관점에서 보면 모두 인체를 외부로부터 보호하는 기능이 있다. 또한 다양한 입체적인 방법과 조각적 구조로 인체를 감싸는 특징을 갖고 있다. 쿠마 켄고의 설치 작품에 나타난 입자화의 특징 위주로 분석하고자 한다. 패션산업에서 대형 3D 프린팅 작품을 인체와 결합할 수 있는 제안을 위하여 조형성을 표현한 바디 오너먼트 작품으로 새로운 방안을 제시하고자 한다. 본 연구는 크게 이론 연구와 작품 연구로 진행되며 이론적 연구로 쿠마 켄고의 작품 형성 배경 및 작품세계, 작품의 특징을 분석하고 입자화 특징을 응용한 패션디자인 사례를 살펴보고자 한다. 그리고 3D 프린팅의 개념을 파악하고 3D 프린팅의 종류와 특징을 알아보고 3D 프린팅을 활용한 바디 오너먼트 디자인 사례 분석을 하고자 한다. 본 연구는 쿠마 켄고 작품에 나타난 입자화를 바탕으로 조립 가능할 수 있는 바디 오너먼트 작품을 제작함으로써 3D 프린팅 기법을 활용한 독창적 디자인을 제안하는 것에 목적이 있다. 이론적 배경으로 관련 사이트, 참고문헌 및 선행 연구와 관련 사이트 검색을 통해 연구 분석하고 이를 토대로 쿠마 켄고의 작품에서 입자화의 특징이 강조된 6개의 작품을 모티프로 3D 프린팅 기법을 활용한 바디 오너먼트를 제작하고자 한다. 본 연구의 이론적 고찰에서의 결론은 다음과 같다. 첫째, 쿠마 켄고의 작품 세계에 있어서는 입자화의 특징이 건축 작품에 활용될 뿐만 아니라 대다수의 설치 작품에서 나타나고 있다는 사실을 파악할 수 있다. 둘째, 3D 프린팅 기법은 다양한 종류와 그에 따른 다양한 재료가 개발되고 있으며 여러 분야에 걸쳐 적용이 가능하다는 사실을 알 수 있었다. 이를 통해 패션산업에서도 많은 시도가 있었다는 것을 파악 할 수 있다. 셋째, 패션 산업에 활용함에 있어서 3D 프린팅으로 작품을 제작할 때 가장 중요한 것은 재료의 유연성이다. 현재는 이를 보완한 재료와 신체를 결합할 수 있는 해결책이 나오고 있다는 사실을 알 수 있다. 또한 3D 프린팅의 활용 범위를 확장하기 위해서는 패션디자인에 이어서 새로운 디자인적 시도와 방법이 필요하다는 사실을 파악할 수 있다. 작품 제작을 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 쿠마 켄고의 설치작품 중에 입자화의 특징이 잘 나타난 6개의 조형물을 모티프로 선정해서 본 연구의 작품 제작을 시도하였다. 6개 단위 모양을 제작함으로써 3D 프린팅은 다양한 기하학을 구현할 수 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 3D 프린팅으로 제작된 단위들을 서로 연결함에 있어서 다양한 연결 방식으로는 슬라이드, 위빙, 요철, 희전 커플리 방식을 활용하였다. 특히 연결 구조의 최소 크기는 1.2mm이지만 3D 프린팅의 노즐은 0.35mm에 도달할 수 있으므로 3D 프린팅은 세부적인 생산을 매우 정확하게 완성할 수 있다는 것을 확인하였다. 셋째, PLA재료는 우수한 강도로서 조형을 잘 구현할 수 있어서 정확한 입체감을 표현 할 수 있고 단단한 단위로 다양한 바디 오너먼트 형태를 잘 유지할 수 있다. TPU재료는 유연성이 있어서 연결할 때 안전하고 편리하게 바디 오너먼트를 구현함으로써 인체와 자연스럽게 장식할 수 있고 무게감이 있어서 형태를 잘 유지할 수 있는 장점이 있다. 본 연구의 작품에 응용할 때에 입체감과 조형성을 잘 표현할 수 있다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 방사형, 넥과 어깨 덮은 형태, 표면에 기복형태, 수평수직 방향을 강조한 형태, 비대칭 형태, 쌓아 올리는 형태를 연출하였다. 이러한 기하학적 단위형태의 다양한 연결방식에 의한 변화는 작품 완성에 있어서 다양한 조형적 형태를 표현 할 수 있었다. 본 연구는 쿠마 켄고 작품에 나타난 입자화의 특징을 분석하고, 이를 적용한 3D 프린팅 바디 오너먼트 디자인을 전개함으로써 조립, 해체, 재조립을 통하여 3D 프린팅 재료를 인체와 결합할 수 있는 방안을 제안하여 패션산업에서 3D 프린팅 적용 범위의 확장성과 독창성을 제시하고자 한다. 이상 결론을 통해 3D 프린팅에 관한 연구들이 패션 분야에서도 더욱 활발히 진행되기를 기대한다.;Kengo Kuma is a Japanese architect who is famous for designs that utilize a variety of materials. Currently, installation are recognized as a suitable tool for architects to realize their concepts. Kengo Kuma is also a famous installation artist. He believes that modernism architectures are cut away from its environment. Utilizing materials in the area where architecture is to be built into “particles", and through the gaps between particles, restore the relationship between nature and architecture, environment and architecture, and humans and architecture. Kengo Kuma deserves to be studied as a critical designer who looks back on problems in the architecture industry with his unique theories and perspectives. The feature of particles is the most iconic in installations, so this paper focus on his installation works. As 3D printing, a core technology of the Forth Industrial Revolution, has gain a wide attentions, this technology is being researched in various fields. Interest of 3D printing which can be customized accordingly is growing, but in reality, 3D printing technology is rather problemtic such as materials, colors, and speed. Therefore, researches on 3D printing is explosively growing in the field of fashion, but it is not possible to implement designs due to limited problems. This study is largely divided into theoretical research and practice research. Theoretical research includes the background of Kengo Kuma's work, all his work, “particles” features, and the case of fashion design applying “particles”. In addition, this paper explains types of 3D printing technology, and lists 3D printed body ornament designs. The purpose of this study is to present the possibility and originality of the application of 3D printing in the fashion industry by producing body ornament works that can be assembled, resembled, and dissembled, based on Kengo Kuma's “particles”. As theoretical background, this paper analyzed through related references and previous studies. Based on the 6 most representative elements that appear in installation works, combined with 3D printing techniques, the Body Ornament work is produced. The conclusions of the theoretical analyzation of this study are as follows. First, the feature of “particles” is not only utilized in Kengo Kuma's architectural works, but also appears in the majority of his installation works. Second, in 3D printing techniques there’re various types and materials are being developed, and that they are applied across various fields. And there have been many experimental practices in the fashion industry as well. Third, the most important thing when producing a work with 3D printing in the fashion industry is the flexibility of the material. Recently, a solution that can combine a material and a body is emerging to address this flexibility problem. In addition, in expanding the scope of use of 3D printing, it can be identified that new design attempts and methods are needed following fashion design. The conclusions obtained through the production of the work are as follows. First, the author selected 6 sculptures that showed the characteristics of particleization well among Kengo Kuma's installation works as motifs and attempted to produce works for this study. By fabricating six-unit shapes, it can be seen that 3D printing can realize a variety of geometries. Second, the 3D printed units are interlocked by sliding, weaving and mortise and tenon. The minimum interlocking unit’s size of work 5 is 1.2mm. The nozzle of 3D printer can reach 0.35mm. 3D printing can complete detailed production very accurately. Third, PLA material has the advantages of strength and formability. Therefore, an accurate stereoscopic effect can be created. TPU material has a certain degree of flexibility. It is relatively suitable to decorate the human body. And it has a certain toughness, which can maintain its shape well. These two materials can well express the three-dimensional. Fourth, the six works of this study express a radial shape, a neck and shoulder covered shape, an undulating shape on the surface, a shape emphasizing horizontal and vertical directions, an asymmetrical shape, and a stacked shape. Through the design of the connection method, this work can express various forms after production. This study 1)analyzes the feature of particles in Kengo Kuma's work, 2)Implements 3D printing technology to body ornament designs 3)proposes a design concept to utilize 3D printing materials on human body through assembly, disassembly, and reassembly, and thus explores the boundary of 3d printing application range. Through the above conclusion, it is expected that research on 3D printing will be more actively conducted in the field of fashion.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE