View : 229 Download: 0

생태적 시선을 향한 여정

Title
생태적 시선을 향한 여정
Other Titles
Journeying to An Ecological Perspective : A Study on Tactile and Embodied Landscape
Authors
김그림
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강애란
Abstract
본 논문은 생태학적 공존을 표현하기 위해서 추상과 구상의 다양한 결합을 실험한 본인의 작업에 대한 연구이다. 이 세상에는 다양한 생명체들이 공존하며 살아간다. 본인의 관심 주제는 주로 생명이 존재하는 장소이고, 이를 연구하기 위해 인간과 연결된 풍경이 펼쳐진 장소를 찾아 갔다. 특히 인간, 식물, 광물 사이에 본질적인 차이가 없이 서로 관계하고 의지하며 공존하는 장소로서의 ‘생명권(biosphere)’을 화두로 삼아 생명이 존재하는 자리를 찾곤 했다. 생명이 존재하는 장소에서 본인의 시선과 관찰을 통해 사유했고, 이 체험과 생각을 회화적인 분석을 통해 화면에 담았다. 인간과 자연이 서로 친밀하게 조우하는 것을 표현하려는 본인의 회화적 주요 전략은 두 가지이다. 하나는 촉각적인 요소를 살려서 표현하는 것이다. 장면화된 요소들은 어떤 형태가 부드러운 촉각적인 특징을 가질 때 감상자는 시각적일 뿐만 아니라 공감각적인 자극을 받게 된다. 이로 인해, 인간과 자연적 존재자는 서로 이끌리는 느낌을 갖게 된다. 다른 하나는 체화된 풍경을 그리는 것이다. 현대 풍경화의 과제는 풍경을 보는 자를 풍경 바깥이 아니라 안에 포함시키는 것이다. 풍경을 거리를 두고 멀리서 보면서 그리는 것이 아니라, 풍경 안으로 이동하면서 그것들이 본인의 신체 안으로 스며들어오는 인간적 경험을 회화적으로 표현하고자 한다. Ⅱ장에서 다루어지는 본인의 작업은 생명이 존재하는 장소에서 관찰한 풍경을 토대로, 자연의 본질적인 요소들을 가져와 그것들의 연결을 은유적으로 보여주려는 시도이다. 화면 안에서 유기체와 무기체들을 연결하여 대등한 구도를 만듦으로써 ‘추상화된 생태계’를 만들어낸다. 이렇게 만들어진 추상화된 생태계는 은신처의 역할을 나타내기도 한다. 또한 보호적 의미를 담은 자연의 소재들을 묶어 연결함으로써, 은신의 은유와 서사를 형성한다. Ⅲ장에서 보듯이, 생명의 자리를 관찰하는 일은 점차 더 넓게 지구 반대편의 세상으로 확장된다. 본인은 남미의 다섯 개 국가를 탐구하는 과정을 통해, 특수한 환경의 변화에서 느껴지는 몸 상태의 변화를 풍경과 합일시켜 기록했다. 높은 고도에 위치하여 공기 밀도가 낮은 지역들 사이를 이동하면서 감각이 확장됨을 느꼈고, 그 때 기록한 신체의 감각을 생동하는 풍경으로 표현했다. 이때 풍경은 긴장하고 이완하는 몸에 스며들면서 신체 안에서 새로운 리듬을 형성한다. 풍경과 생체리듬이 혼합되는 과정을 통해 자연에 내밀하게 담긴 물질들을 감각한 신체가 어떻게 변화하는지에 초점을 맞출 수 있었고, 이 과정에서 작품이 구상적인 이미지에서 점차 추상 이미지로 변했다. 이렇게 혼합된 구상적인 풍경과 추상적인 몸의 감각은 본인이 탐구했던 장소들과 연결되면서 생동하는 풍경으로 펼쳐진다. Ⅳ장의 작업에서 본인은 예술가로서 시선의 전환과 확장을 경험했다. 미지의 장소를 감각하는 일은 풍경과 몸이 스며드는 과정에서 그치지 않고, 시각적인 감각의 확장과 더불어 청각적인 감각으로 전이되는 공감각적 생성을 이룬다. 이는 본인이 탐구한 장소에서 목격한 놀라운 장면에서 시작되었다. 크게 부서져 내리는 빙하의 굉음 소리를 듣고 하얀 조각으로 흩어지는 얼음들을 아주 오랜 시간 동안 응시하면서, 생명체들이 살아갈 자리가 점차 사라져가고 있다는 문제를 인식하게 되었다. 사라져 가는 빙하를 표현하는 과정에서 빙하의 형체가 와해되어 점차 더 추상적인 표현으로 이어졌다. 그리고 공감각적으로 확장된 표현을 위해 설치와 사운드 작업을 협업하여 진행했다. 본인은 언제나 풍경에서 큰 영감을 얻고 인간과 자연의 공존을 기원하는 의미를 담아 풍경화를 그렸지만, 이 작업 동안 중요한 시선의 변화를 얻게 되었다. 그것은 숲과 호수, 동물과 식물들을 바라보는 관점이 ‘자연’에서 ‘생태계’로 변화했다는 의미이다. 즉, 독립적인 개체들이 조화롭고 유기적인 관계를 맺고 있다는 관념으로부터, 자연적 존재자들이 물질과 에너지의 측면에서 상호의존적인 망 속에서 살아가고 있으며 그것이 지금 붕괴하고 있다는 비판적 의식으로 이동했다. 화가는 궁극적으로 어떤 시선을 전달하는 자이다. 앞으로 촉각적이고 체화된 풍경이라는 회화적 표현방식을 발전시키고, 감각과 지성이 모두 필요한 생태적 시선을 심화시켜서, 이러한 시선 안에 새롭게 펼쳐질 풍경을 표현하는 작업을 하고자 한다.;This paper investigated a section of my oeuvre in which I experimented with various combinations of abstraction and figuration to express ecological symbiosis. A breathtaking variety of lifeforms inhabit our world through the help of symbiosis. I am primarily interested in places where life exists, and to further my research in this area, I visited sites where I could find landscapes closely linked with human lives. Throughout my search, I was guided by my specific vision of the “biosphere,” which was a place where human beings, plants, and minerals could interact, interdepend, and coexist without having fundamental differences, and I looked for life-existing places that satisfied the condition. I traveled to various places inhabited by life, examined them through my own perspective and observation, and transferred my experiences and contemplations onto canvases through the means of painterly analysis. Aiming to express intimate encounters between humans and nature, I employed two main painterly strategies. The first was emphasizing somatosensory elements. For instance, when certain rendered forms of a visual scene exhibit a sense of softness to touch, the viewer is stimulated not only visually but also synesthetically, and this could invoke feelings of affinity between human beings and natural beings. The other strategy was painting landscapes through embodiment. The task of modern and contemporary landscape painting is to bring the viewer into the landscape rather than have him stay outside it. Likewise, instead of painting a scenery observed from a distance, I want to move within landscapes and express the human experience of being permeated by them in a painterly way. In Chapter 2, I have discussed works of mine in which I have attempted to metaphorically demonstrate the interconnection between essential elements of nature by drawing upon my observations of landscapes in life-existing places. Specifically, I created an “abstracted ecosystem” in these works by connecting organic and inorganic materials into a non-hierarchical composition. The abstracted ecosystem also symbolized the function of shelters and formed the narratives and metaphors that taking shelter could have by grouping and connecting subjects of nature that denote protection. As outlined in Chapter 3, my observation of life-existing places further extended to the other side of the globe. Exploring five countries in South America, I recorded the changes I felt in my body in highly-specific environments in tune with the landscape paintings I made. For instance, I experienced intensified sensory perceptions when traveling through high-altitude areas where the air was less dense, and I expressed the bodily sensations I had recorded then into vibrant, dynamic landscapes. In such moments, the landscape permeates the body fluctuating between tension and relaxation, and a new rhythm is formed within the body. Through the process of integrating landscape and biorhythm, I was able to focus on how my body changed after sensing and engaging dense, inner substances of nature, and during this course, my oeuvre gradually shifted to abstract images from figurative images. The representational sceneries and my abstract bodily senses blended into one, connected with the sites I explored, and unfolded into vibrant and dynamic landscapes. In the works discussed in Chapter 4, I experienced that my perspective as an artist shifted and expanded. The task of exploring unknown places through the senses did not stop at allowing the body to blend with nature; in fact, my sense of sight expanded to the degree that it transferred to the sense of hearing and generated synesthesia: specifically, it was triggered by an extraordinary event I witnessed in one of my exploration sites. Glaciers were collapsing in thundering noises, and after a prolonged gaze at icebergs dispersing into white fragments, the issue of habitat degradation emerged in my mind. As I depicted the scene of disappearing glaciers, their form and contours disintegrated even further and gradually traced off to expressions that were even more abstract. Also, to express the expansion into synesthesia, I made collaborations between installation and sound art. The landscape has always been my core inspiration, and I painted landscapes yearning for the coexistence of humans and nature. However, the body of works discussed in this paper brought a critical shift in my viewpoint. Previously, I perceived the forest, lake, animals, and plants as “nature,” but now, I view them through the lens of “ecosystem.” Contrary to my previous notion that individual organisms were living in harmonious and organic relationships, I saw that beings of nature were, in fact, interdependent both in terms of matter and energy and developed the critical awareness that the intricate network between them was currently collapsing. A painter is ultimately a person who conveys a particular view of life. Moving forward, I would like to develop my painterly practice of tactile and embodied landscape and enhance my ecological perspective — a task that requires both sensation and intellect — to depict the landscapes that would newly unravel within my altered perspective.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE