View : 300 Download: 0

비경제적 사회적 배제가 청소년의 대인관계에 미치는 영향

Title
비경제적 사회적 배제가 청소년의 대인관계에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Non-economic Social Exclusion on Interpersonal Relationships in Adolescents : Gender Differences
Authors
김소현
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정익중
Abstract
본 연구의 목적은 비경제적 사회적 배제가 대인관계에 미치는 영향과 그 관계에서 우울·불안과 위축을 매개하는지를 확인하고, 성별에 따라 차이가 있는지를 규명하고자 하는 것이다. 이를 위하여 2021년 16차 한국복지패널 아동 부가조사 자료를 활용하여 고등학생 319명을 대상으로 비경제적 사회적 배제가 우울·불안 및 위축을 매개하여 대인관계에 미치는 영향을 분석하고 성별에 따른 다집단 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 비경제적 사회적 배제 가 높을수록 청소년의 대인관계가 원만하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 우울·불안은 비경제적 사회적 배제와 대인관계 간의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 비경제적 사회적 배제가 높을수록 청소년이 대인관계를 원만하게 갖는 정도는 감소하며, 비경제적 사회적 배제가 높을수록 청소년의 우울·불안은 높아져 이를 매개로 대인관계를 원만하게 갖는 정도가 증가할 수 있음을 확인하였다. 반면 비경제적 사회적 배제는 위축을 매개로 대인관계에 영향을 미치지 않았다. 셋째, 비경제적 사회적 배제가 청소년의 우울·불안 및 위축에 미치는 영향은 성별에 따라 차이가 있었다. 다집단 분석 결과, 비경제적 사회적 배제→우울·불안 경로와 비경제적 사회적 배제→위축 경로에서 집단 간에 차이가 있었다. 비경제적 사회적 배제가 우울·불안 및 위축으로 가는 경로 모두 여자가 남자보다 정적인 영향이 큰 것으로 확인되었다. 본 연구 결과를 통한 청소년 복지실천과 청소년 복지정책에 대한 제안점은 다음과 같다. 첫째, 비경제적 사회적 배제 경험에 따른 대인관계의 부적인 영향을 최소화하기 위해서는 먼저 학교와 가정에서 청소년의 학교 적응과 건강에 개입할 수 있는 서비스 및 지원이 필요하다. 특히 청소년에게 다양한 활동의 기회를 제공하여 청소년이 자연스럽게 관계적인 가치를 증진시켜 학교 적응을 원만하게 할 수 있는 방안을 마련해야 한다. 학교에서는 중장기적인 교원의 확보와 더불어 학교 사회복지사의 역할 범위를 명확히 하여 청소년의 학교 부적응 완화 및 신체·정신 건강 지원을 효과적으로 제공해야 한다. 가정에는 아동의 안전과 관련한 부모교육 및 긍정적인 양육 태도를 함양할 수 있는 부모 대상의 프로그램 지원이 제공되어야 한다. 둘째, 우울·불안의 정도가 높은 청소년이 대인관계에 지나치게 의존적이며 과도하게 배려하는 역기능적인 대인관계를 갖지 않기 위해서는 정기적인 상담 개입을 확대하고, 건강한 대인관계 형성 및 유지를 지원하는 프로그램을 제공해야 한다. 특히 우울·불안의 정도가 높은 청소년은 건강하지 못한 부모 관계와 친구 관계를 맺는 것에서 더욱 악화되어 범죄의 피해에 노출될 수 있다. 따라서 이러한 청소년을 스크리닝할 수 있는 학교 내 전문 인력들의 적극적인 협력이 필요하다. 나아가 청소년과 부모 관계의 역동성 또한 살필 수 있는 부모교육이 병행되어야 한다. 셋째, 우울·불안 및 위축을 사전에 발견하고 면밀히 살피는 것에 있어 성별에 따른 차별화된 프로그램 개발 및 도입을 고려해야 한다. 남학생은 성 역할 갈등과 같은 환경적 요소로 인하여 우울·불안 및 위축의 심리상태를 여학생에 비해 비교적 표면적으로 표출하지 못할 가능성이 있다. 따라서 특히 남학생과 부정적인 정서를 표출하는 데 어려움을 겪는 성향을 가진 학생을 고려한 맞춤형 정서 표출 프로그램 및 교육을 지원할 수 있다. 후속 연구에서는 아동기 사회적 배제를 다루는 데 있어 다양한 영역을 살펴본다면 보다 풍부한 연구 결과를 도출할 수 있을 것이다. 또한 비경제적 사회적 배제와 대인관계를 매개하는 변수로 외현화 문제나 환경적인 변인을 포함시켜 연구를 수행하거나 분석 대상을 넓혀 아동기부터 청소년 시기의 비경제적 사회적 배제가 장기적으로 대인관계에 영향을 미치는 변화 과정을 살펴본다면, 아동·청소년의 대인관계에 대한 폭넓은 이해를 도모할 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to identify the effects of non-economic and social exclusion on interpersonal relationships and whether depression·anxiety and withdrawal are mediated in the relationship, and to find out whether there are gender differences. For this purpose, using the data of the 16th wave of the Korea Welfare Panel Children's Additional Survey in 2021, the effect of non-economic social exclusion on interpersonal relations was analyzed for 319 high school students through depression·anxiety, and withdrawal, and a multi-group analysis was conducted according to gender. The main results of this study are summarized as follows. First, it was found that the higher the degree of non-economic social exclusion, the lower the degree of interpersonal relationships. Second, depression·anxiety was found to partially mediate the relationship between non-economic social exclusion and interpersonal relationships. It was confirmed that the higher the degree of non-economic social exclusion, the lower the degree of adolescents having interpersonal relationships, and the higher the degree of depression·anxiety of adolescents, the higher the degree of interpersonal relationships. On the other hand, the non-economic social exclusion did not affect interpersonal relationships through withdrawal. Third, the effect of non-economic social exclusion on depression·anxiety, and withdrawal of adolescents differed according to gender. As a result of the multi-group analysis, there were differences between groups in the non-economic social exclusion → depression·anxiety paths and non-economic social exclusion → withdrawal paths. It was confirmed that women had a greater positive effect than men on both the path of non-economic social exclusion to depression·anxiety and withdrawal. The suggestions for youth welfare practice and youth welfare policy through the results of this study are as follows. First, to minimize the negative impact of interpersonal relationships due to non-economic social exclusion, services and support to intervene in adolescents’s school adaptation and health are needed at school and home. In particular, it is necessary to come up with a plan to provide opportunities for various activities for adolescents to naturally promote relational values so that they can adapt to school smoothly. In addition to recruiting mid- to long-term teachers, schools should effectively provide adolescents with physical and mental health support and ease school maladjustment by clarifying the scope of roles of school social workers. Families should be provided with parental education and program support for parents to foster positive parenting attitudes related to children's safety. Second, for adolescents with a high degree of depression·anxiety not to have dysfunctional interpersonal relationships that are overly dependent and overly caring for interpersonal relationships, programs to expand regular counseling intervention and support healthy interpersonal relationships should be provided. In particular, adolescents with a high degree of depression·anxiety may be exposed to criminal damage due to worsening relationships between unhealthy parents and friends. Therefore, it is necessary to actively cooperate with professional personnel in schools that can screen these adolescents. Furthermore, parent education that can also examine the dynamics of the relationship between adolescents and parents should be conducted at the same time. Third, it is necessary to consider the development and introduction of differentiated programs according to gender in discovering and closely examining depression·anxiety, and withdrawal in advance. Male students may not be able to express the psychological state of depression·anxiety, and withdrawal relatively superficially compared to female students due to environmental factors such as gender role conflict. Therefore, it is possible to support customized emotional expression programs and education considering male students and students with a tendency to have difficulty expressing negative emotions. In subsequent studies, more meaningful research outcomes can be derived by examining various areas in dealing with childhood social exclusion. In addition, if research is conducted by including externalization problems or environmental variables as variables that mediate non-economic social exclusion and interpersonal relationships, or if the analysis is expanded to examine the long-term change process of non-economic social exclusion from childhood to adolescence, it will be possible to promote a wide understanding of adolescents interpersonal relationships.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE