View : 273 Download: 0

다문화가정 청소년의 문화적응 스트레스와 집단괴롭힘 피해경험이 학교생활적응에 미치는 영향

Title
다문화가정 청소년의 문화적응 스트레스와 집단괴롭힘 피해경험이 학교생활적응에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Acculturative stress and Bullying Experience on School Life Adaptation of Youth from Multicultural Families : The Mediating Effect of Self-esteem
Authors
SOR, SREY NICH
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
노충래
Abstract
본 연구의 목적은 다문화가정 청소년의 문화적응 스트레스 및 집단괴롭힘 피해경험이 학교생활적응에 미치는 영향을 살펴보고, 문화적응 스트레스 및 집단괴롭힘 피해경험이 학교생활적응에 있어서 자아존중감이 매개효과를 나타내는지 검증하는 것이다. 본 연구에서 활용한 자료는 한국청소년정책연구원의 ‘다문화청소년패널 (Multicultural Adolescents Panel Study: MAPS) 2기 패널’ 1차년도 데이터의 자료 중 국내 거주하는 초등학교 4학년에 재학 중인 국제결혼가정 자녀 총 1,734명으로 분석하였다. 자료분석방법은 SPSS Statistic 25.0 프로그램을 사용하여 연구대상의 일반적 특성을 알아보기 위해 기술통계 분석과 상관관계를 실시하였다. Amos 22.0 프로그램을 사용하여 확인적 요인분석, 타당성 검증 및 연구모형 적합도를 파악한 후 변인 간 경로분석을 확인하였다. 본 연구의 결과 및 제언은 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 청소년의 문화적응 스트레스가 학교생활적응에 유의미한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 다문화가정 청소년의 문화적응 스트레스가 높을수록 학교생활적응이 감소하는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화가정 청소년의 문화적응 스트레스가 자아존중감에 유의미한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 문화적응 스트레스가 높을수록 자아존중감이 감소하는 것으로 나타났다. 셋째, 다문화가정 청소년의 집단괴롭힘 피해경험이 학교생활적응에 미치는 영향에 있어서 어느 정도의 유의미한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 다문화가정 청소년들의 집단괴롭힘 피해경험이 많으면 많을수록 학교생활적응 감소하는 것으로 나타났다. 넷째, 다문화가정 청소년의 집단괴롭힘 피해경험이 자아존중감에 유의미한 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 집단괴롭힘 피해경험이 많을수록 자아존중감이 낮아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 다문화가정 청소년의 자아존중감이 학교생활적응에 미치는 영향에 있어서 유의미한 정적(+) 영향을 나타냈다. 즉, 자아존중감이 높을수록 학교생활적응도 높아지는 결과가 나타났다. 여섯째. 문화적응 스트레스와 학교생활적응에 미치는 영향에서 자아존중감이 매개역할을 하고 있었다. 즉, 문화적응 스트레스가 낮아질수록 자아존중감이 높았고, 높아진 자아존중감이 다문화가정 청소년들의 학교생활적응 향상에도 영향을 미친다. 마지막으로 집단괴롭힘 피해경험과 학교생활적응에 미치는 영향에서 자아존중감이 매개역할을 하고 있었다. 즉, 집단 괴롭힘 피해의 문제로 낮은 자아존중감을 초래하고 학교 부적응의 문제를 유발한다. 따라서 다문화가정 청소년의 학교생확적응을 향상시키기 위해 문화적응 스트레스와 집단괴롭힘 문제가 발생하지 않도록 하고, 자아존중감을 증진시키는 지원방안을 모색하고 마련되어야 한다. 이에 다문화가정 청소년과 관련 자아존중감 증진시키는 프로그램 개발이 요구되며, 문화적응 스트레스 및 집단괴롭힘과 관련 문제에 해결할 수 있는 프로그램, 학교생활적응에 도움이 되는 프로그램 등 개입의 필요함을 제언한다.;The purpose of this study is to examine the impact of acculturative stress and bullying experiences on school life adaptation of adolescents from multicultural families, and to verify whether self-esteem has a mediating effect on school life adaptation. This study analyzed a total of 1,734 children from international married families in the fourth grade of elementary school living in Korea by the data from the Korea Youth Policy Institute's “Multicultural Adolescents Panel Study (MAPS) 2nd Year Panel.”As for the data analysis method, the SPSS Statistical 25.0 program was used to correlate with descriptive statistics analysis to find out the general characteristics of the research subject. Confirmatory factor analysis, validity verification, and research model suitability were identified using the Amos 22.0 program, and path analysis between variables was confirmed. The results and suggestions of this study are as follows. First, it was found that the acculturative stress of adolescents from multicultural families had a significant negative (-) effect on school life adaptation. In other words, it was found that the higher the acculturative stress of adolescents from multicultural families, the lower the adaptation to school life. Second, it was found that the acculturative stress of adolescents from multicultural families had a significant negative (-) effect on self-esteem. In other words, it was found that the higher the acculturative stress, the lower the self-esteem. Third, it was found that the experience of bullying among adolescents from multicultural families had a somewhat significant negative (-) effect on school life adaptation. In other words, it was found that the more experiences of bullying among teenagers from multicultural families, the less adaptation to school life. Fourth, it was found that the experience of bullying among adolescents from multicultural families had a significant negative (-) effect on self-esteem. In other words, it was found that the more experiences of bullying, the lower the self-esteem. Fifth, there was a significant positive (+) effect on the effect of self-esteem in multicultural families on school life adaptation. In other words, the higher the self-esteem, the higher the adaptation to school life. Sixth, self-esteem played a mediating role in the influence of acculturative stress and school life adaptation. In other words, the lower the acculturative stress, the higher the self-esteem, and the increased self-esteem also affects the improvement of adolescents from multicultural families' adaptation to school life. Finally, self-esteem played a mediating role in the impact of bullying experience and school life adaptation. In other words, it causes low self-esteem due to problems of bullying, and even problems such as emotional adaptation and school maladjustment. Therefore, in order to improve the adaptation of adolescents from multicultural families to school life, it is necessary to seek and prepare support measures to prevent acculturative stress and bullying problems from occurring and to promote self-esteem. Accordingly, it is necessary to develop programs to promote self-esteem related to youth from multicultural families, and it is suggested that intervention is necessary, such as making or finding any programs that can solve acculturative stress, bullying, and related problems.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE