View : 328 Download: 0

의료기기산업 예비종사자 및 현재종사자의 직무교육 요구도

Title
의료기기산업 예비종사자 및 현재종사자의 직무교육 요구도
Other Titles
A study on job training needs of prospective and field workers in the medical device industry
Authors
이아람
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 융합보건학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김혜경
Abstract
의료기기산업은 고부가가치를 창출할 수 있는 잠재력이 큰 미래 유망산업 중 하나이다. 그러나 국내 의료기기 시장은 국외 의료기기 기업이 선점하고 있고, 국내 기업은 중소‧영세기업이 대부분으로 글로벌 국가경쟁력 보유를 위해서는 체계적인 인력 양성과 보급이 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 체계적인 인력 양성방향을 제시하고자 의료기기산업의 예비종사자와 현재종사자를 대상으로 직무교육 우선순위를 파악하고자 하였다. 본 연구는 전국의 예비종사자 1,849명과 현재종사자 616명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하여 수집된 자료 127부의 설문지를 분석하였다. 연구도구는 연구대상자의 일반적 특성, 소속 특성, 직무교육 현황, 직무교육 요구도의 4가지 영역으로 구성하였으며, SPSS 23.0 통계패키지를 통해 기술통계, t-검정과 Borich 요구도, The Locus for Focus Model을 활용하여 분석하였다. 이를 통한 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비종사자를 대상으로 하는 직무교육 프로그램을 개발할 때에는 교육요구도 최우선순위인 ‘전문직무능력 - 2. 생산직 - ② 품질’, ‘직업기초능력 - 1. 의사소통능력 - ⑤ 기초외국어능력’, ‘직업기초능력 - 2. 자원관리능력 - ③ 물적자원관리능력’의 3개 직무능력을 필히 고려해야 한다. 이와 함께 예비종사자가 가장 필요로 하는 ‘전공 분야 진로‧직업 탐색’, ‘현직자 멘토링’ 등의 진로 및 취‧창업 서비스를 함께 제공할 필요가 있다. 둘째, 현재종사자를 대상으로 하는 직무교육 프로그램을 개발할 때에는 교육요구도 최우선순위인 ‘전문직무능력 - 2. 생산직 - ① 생산’, ‘직업기초능력 - 10. 직업윤리 - ① 근로윤리’, ‘전문직무능력 – 1. 연구직 - ③ 제품연구개발’, ‘직업기초능력 – 7. 자기개발능력 - ② 자기관리능력’의 4개 직무능력이 고려되어야 한다. 이와 함께 현재종사자의 62.5%가 직무교육 경험이 부재한 것을 고려하여, 현재종사자보다 많은 직무교육을 경험한 예비종사자의 교육요구도를 함께 참고 및 반영할 필요가 있다. 셋째, 본 연구를 위한 설문에 응답한 예비종사자의 절반 이상이 연구직을 희망하고 현재종사자 중 응답자의 절반이 연구직인 점을 고려하였을 때, 연구직무에 대한 교육프로그램 개발 시, 본 연구의 현재종사자 직무교육 우선순위를 반영 및 보급할 필요가 있다. 이상의 연구 결과를 활용한 본 연구의 적용 및 후속 연구에 다음과 같이 제언한다. 첫째, 연구의 대상자를 일반화 가능한 범위로 확장시켜 대표성을 확보한 연구 수행이 필요하다. 둘째, 표준화된 설문지를 활용한 연구수행이 필요하다. 셋째, 후속 연구를 진행할 시 예비종사자와 현재종사자의 대표성을 지닌 대상자를 선정하여 개발하고자 하는 교육프로그램의 실효성을 강화하여야 할 것이다.;The purpose of the study is to assess the job training needs of prospective and field workers in the medical device industry. The medical device industry is one of the promising industries in the future with great potential to create high added value. However, the domestic medical device market is dominated by foreign medical device companies, and most of the domestic companies are small and medium-sized companies, and it is necessary to cultivate and distribute systematic manpower to have global national competitiveness. Therefore, this study attempted to identify the priority of job education for prospective and field workers in the medical device industry to suggest a systematic direction for training human resources. This study analyzed 127 questionnaires collected by conducting a self-entry survey of 1,849 prospective workers nationwide and 616 field workers. The research tool was composed of four areas: general characteristics, belonging characteristics, job training status, and job training needs of the study subjects, and analyzed using descriptive statistics, t-test and Borich requirements, and The Focus for Focus Model through the SPSS 23.0 statistical package. Through this, the main results of this study are as follows. First, when developing a job training program for prospective workers, three job skills must be considered: ‘Professional Job Competency - 2. Production - ② Quality', ‘Professional Basic Skills - 1. Communication Skills - 2. Resource Management Skills - ③ Physical Resource Management Skills'. In addition, it is necessary to provide career, employment, and start-up services such as "career search in the major field" and "mentoring of the field workers" that prospective workers need the most. Second, when developing job training programs for field workers, four job skills should be considered: ‘Professional Job Competency - 2. Production - ① Production', ‘Professional Basic Skills – 10. Professional Ethics - ① Labor Ethics', ‘Professional Job Competency – 1. R&D - ① Product R&D', ‘Professional Basic Skills - 7. Self-development Ability - ② Self-Management Ability'. In addition, considering that 62.5% of field workers do not have job training experience, it is necessary to refer to and reflect the educational needs of prospective workers who have experienced more job training than field workers. Third, considering that more than half of the prospective workers who responded to the questionnaire for this study want research jobs and half of the respondents are research jobs, it is necessary to reflect and disseminate the current job training priorities of this study. The following suggestions are made for the application and follow-up research of this study using the above research results. First, it is necessary to conduct research that has secured representation by expanding the subjects of the study to a generalizable range. Second, it is necessary to conduct research using standardized questionnaires. Third, when conducting follow-up studies, it is necessary to strengthen the effectiveness of the educational program to be developed by selecting subjects with the representation of prospective workers and field workers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 융합보건학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE