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빅데이터 기반의 플랫폼 비즈니스 모델 개발에 있어 IT벤더의 역할에 관한 연구

Title
빅데이터 기반의 플랫폼 비즈니스 모델 개발에 있어 IT벤더의 역할에 관한 연구
Authors
배미정
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 빅데이터분석학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김경민
Abstract
Recently, many companies are promoting various digital transformation (DT) strategies using digital technology. This phenomenon of change is leading to the development of platform business models by applying IoT, big data, and AI technologies. The purpose of this study was to investigate how companies utilized dynamic capabilities through the use of external capabilities and extended, integrated and reorganized new resources such as digital technologies for new platform businesses in terms of big data-based platform business development for DT. Using the qualitative research method, a case study was conducted on companies promoting the development of big data-based platform business for DT. If the role of traditional IT vendors was being evaluated from the perspective of development capability, experience, and cost, it was confirmed that they are expanding to contribute to the co-development of original technologies, ecosystem configuration, co-selling and co-marketing of platform services. This can be used as one of the main ways to increase the success rate of the business by lowering the barriers of entry of traditional companies into the platform business market, which is still in its early stages, and lowering the risk of uncertain results. Since the part of the case is limited to manufacturing companies, there may be limitations in the generalization. Research is needed through cases of various industries for future generalization, and it has been confirmed that IT vendors are contributing to the formation of the ecosystem of the platform business, but the effectiveness has not yet been verified. Further research studies will be proposed by expanding the perspective of establishing a governance system that can control and manage participants for effective ecosystem formation, whether participants' goals match, the number of appropriate participants, and whether mutual trust between participants is formed.;최근 많은 기업들이 디지털 기술을 활용하여 다양한 디지털 트랜스포메이션 전략을 추진하고 있다. 이런 현상의 변화는 IoT, 빅데이터, AI 기술을 적용하여 플랫폼비즈니스모델 개발로 이어지고 있다. 본 연구의 목적은 기업들이 DT를 위한 빅데이터 기반의 플랫폼 비즈니스 개발하는 데 있어 기업의 동적역량의 관점에서 기업들이 외부 역량의 활용을 통해 어떻게 동적역량을 확충하고 기존 자원의 재배치와 더불어 신규 플랫폼 비즈니스를 위한 디지털 기술과 같은 새로운 자원의 확충, 통합 및 재구성을 이루었는지에 대해 조사 연구를 실시했다. 질적연구방법을 사용하여 DT를 위한 빅데이터 기반의 플랫폼 비즈니스 개발 추진 중인 기업을 대상으로 사례 연구를 실시하였다. 전통적인 IT벤더의 역할이 개발 역량, 경험, 비용 관점에서 평가가 진행되고 있었다면, 플랫폼 비즈니스 모델 개발 구축 과정에서 필요로 하는 원천 기술에 대한 공동개발, 생태계 구성, 플랫폼 서비스에 대한 co-selling/co-marketing에 기여하는 역할로 확대되고 있음을 확인하였다. 이는 아직 초기단계에 있는 전통기업의 플랫폼 비즈니스 시장으로의 진입장벽을 낮출 수 있고, 불확실한 결과에 대한 위험도를 낮추어 사업에 대한 성공률을 높이기 위한 주요한 활용방안 중 하나로 활용될 수 있을 것이다. 사례에 대한 부분은 제조 기업에 국한되어 있어 보편화 하는 부분에서 제약이 있을 수 있다. 향후 보편화를 위한 다양한 산업군의 사례를 통한 연구가 필요하며, 사례를 통해 플랫폼 비즈니스의 생태계 형성에 IT벤더가 기여를 하고 있음을 확인하였으나, 그 효과성은 아직 검증되지 않았다. 향후 연구에서는 플랫폼 비즈니스 효과적인 생태계 형성을 위해 참여자들을 통제 관리할 수 있는 거버넌스 체계 구축 관점과 생태계 형성에 참여자들의 목표가 일치하는 지의 여부, 적절한 참여자의 수, 참여자간 상호 신뢰관계 형성 여부의 관점에서 확대하여 추가 연구를 제안하고자 한다.
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일반대학원 > 빅데이터분석학협동과정 > Theses_Master
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