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경영자의 과신성향으로 실행하는 자사주 매입과 시장의 과소반응에 관한 연구

Title
경영자의 과신성향으로 실행하는 자사주 매입과 시장의 과소반응에 관한 연구
Other Titles
Stock Repurchases Executed by Managerial Over-Confidence and Market Underreaction
Authors
SHAR, LAI PHYU
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
변진호
Abstract
본 연구는 2009년부터 2019년까지 735개의 자사주 매입 공시를 대상으로 자사 주식의 가치를 과신하는 일부 경영자가 자사 주식의 시장 가격이 저평가 되었다고 판단하는 오류가 있을 수 있다는 가능성을 제시하고 시장은 자사주 매입 결정에 대하여 과소반응(underreaction) 한다는 가설을 실증적으로 분석하였다. 본 연구에서는 이러한 자사주 매입 기업에 대한 과소반응효과를 경영자 과신으로 설명하고 실증분석을 통해 아래의 결과를 얻었다. 첫째, 자사주 매입공시에 대한 시장의 반응은 선행연구와 일치하게 긍정적인 것으로 나타났다. 자사주 매입 공시에 대한 단기적인 시장반응은 1.17%로, 공시 이후 12월간의 성과는 8.97%로, 공시 이후 24월간의 성과는 10.97%로 나타나고 있음을 발견하였다. 그것은 시장의 과소반응 현상을 보여주는 실증증거이다. 둘째, 경영자 과신성향이 클수록 시장의 과소반응도 큰 것으로 나타났다. 셋째, 경영자 과신성향을 3분위로 나누어서 분석한 결과, 통계적으로 유의적이지 않지만 높은 과신성향 있는 경영자의 자사주 매입 기업일수록 시장은 과소반응할 것이라는 예측을 뒷받침 해주는 결과를 얻었다. 또한 기업규모 (SIZE), 부채비율 (LEV), 현금흐름비율 (CF) 로 측정한 자사주 매입 공시는 공시시점의 시장반응에 영향을 주는 것으로 나타났다. ;This paper examines the stock repurchases executed by managerial over-confidence and market underreaction using 735 samples that announced open-market repurchases between 2009 and 2019. We suggest the possibility that some managers who are overconfident in the value of their own stocks may have an error in judging that the market price of their own stocks is undervalued and empirically analyzed the hypothesis that the market underreacts to the stock repurchase decision. In this study, the underreaction effect of such stock repurchasing companies was explained as managerial over-confidence, and the following results were obtained through empirical analysis. Firstly, it has been well supported that the stock market in general responds favorably to a repurchases announcement of its own shares. The cumulative abnormal returns (CARs) using the market model (-5, 0, +5) of the event date are statistically significant, averaging 1.17%, the performance for 12 months after the announcement was 8.97%, and the performance for 24 months after the announcement was 10.97%. It is empirical evidence of the underreaction of the market. Secondly, the greater the managerial over-confidence, the greater the underreaction of the market. Thirdly, as a result of analyzing managerial over-confidence by dividing them into 3 quintiles, although being statistically insignificant, we obtained a result that the market would underreact more as the stock repurchases were made by managers with high overconfidence. In addition, the disclosure of stock repurchases measured by company size (SIZE), leverage ratio (LEV), and cash flow ratio (CF) has been found to affect the market response at the time of announcement.
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