View : 283 Download: 0

브랜드 경험으로서 기업 이모티콘 디자인 연구

Title
브랜드 경험으로서 기업 이모티콘 디자인 연구
Other Titles
A study on Customer Satisfaction and Loyalty Revealed in the Brand Experience of Brand Emoticon Designs
Authors
이세은
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
With the development of digital technology, the range of experiences that brands may provide to consumers is gradually being expanded. Enterprises often distribute emoticons to consumers, but research on whether such brand experience has an significant effect on the relationship between consumers and the corresponding brands is still insufficient. Therefore, in this study, a survey was conducted on consumers in their 20s and 30s to examine the effect of usage of corporate emoticon on the relationship between brand and consumer. For the analysis, Cronbach's alpha was used to verify the reliability of participants' consistency in responses to the survey and hypothesis was tested through statistical analysis of survey data using IBM SPSS Statistics. The results of the study found that emotional experience, cognitive experience, behavioral experience and relationship experience had a positive effect on brand satisfaction and brand loyalty for brands using corporate emoticons. Through this study, it was confirmed that when consumers use corporate emoticons, the influence of such brand experience had correlations with the relationship between consumers and brands. It is also shown that the design of corporate emoticon induces consumer curiosity and results in brand loyalty of consumers to use the product. The present study has its significance in that it can represent the empirical direction for the research on corporate emoticon as well as consumer perception and market expansion potential for corporate emoticon.;최근 모바일 기술과 디지털 기술의 발달로 인한 SNS와 메신저 등을 사용하면서 브랜드가 소비자와 공유할 수 있는 콘텐츠의 경험 범위가 점차 넓어지고 있다. 소비자 중심의 사회와 기업의 태도에 따라 브랜드들은 소비자 간의 관계 구축에 대해 중요하게 생각하고 있다. 디지털 시대에 따라 기업 이모티콘을 사용하는 브랜드 경험이 브랜드와 소비자 관계에 대해 어떠한 영향을 미치는가를 연구하였다. 기업은 소비자에게 이모티콘을 배부하지만 브랜드 경험으로서 기업 이모티콘이 소비자와의 관계에 효과가 드러나는지에 대해 연구는 아직 미흡한 수준이다. 따라서, 본 연구는 젊은 소비 계층으로 떠오르는 20, 30대를 중심으로 기업 이모티콘의 사용이 소비자와 브랜드의 관계에 어떠한 영향이 있는지를 연구하기 위해 설문에 응답하도록 하였다. 설문 조사를 통해 참여자의 일관성 있는 응답을 하였는지 신뢰도를 검증하기 위한 크론바하 알파를 사용하였으며, IBM SPSS Statistics를 사용하여 나온 설문 조사 데이터로 통계 분석을 통해 가설을 검증하였다. 연구 결과, 기업 이모티콘을 활용한 브랜드 경험에서 감성 경험, 인지 경험, 행동 경험, 관계 경험은 브랜드 만족도와 브랜드 충성도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 기업 이모티콘을 사용한 소비자의 브랜드 경험에 미치는 영향력이 브랜드와 소비자 관계에 대해 연관성이 있다는 것을 알 수 있었다. 기업 이모티콘 디자인이 제품을 이용하고 싶은 브랜드 충성심을 생기게 하며, 소비자의 호기심 또한 유발하는 것을 알 수 있었다. 기업 이모티콘에 대한 소비자의 인식 및 시장의 확장 가능성과 기업 이모티콘의 연구에 대해 실증적인 방향성을 나타낼 수 있다는 점에서 의의가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE