View : 299 Download: 0

한·중 중등국어교육에서의 현대 풍자소설 교육 연구

Title
한·중 중등국어교육에서의 현대 풍자소설 교육 연구
Other Titles
A study on the Education of Modern Satiric Novel in Middle and High Schools in Korean and China
Authors
LI , YULU
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김지혜
Abstract
본 연구는 한국과 중국의 중·고등학교 국어과 교과서에 수록된 풍자소설 비교를 통한 중국 중·고등학교 교과서 개선을 목적으로 한다. 한·중 양국의 중·고등학교 교과서를 연구의 대상으로 삼아 교과서에 수록된 풍자소설의 수록 양상, 학습목표, 학습활동을 비교하여 공통점과 차이점을 분석하고 현행 교과서의 한계점을 찾아 중국의 중·고등학교 풍자소설 교육의 개선방안을 교과서를 중심으로 제시한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 제시하여 풍자소설, 풍자 기법을 활용한 교육, 한·중 국어 교과서에 관한 연구를 검토하였다. 이를 통해 본 연구는 한·중 중·고등학교 교과서에서 수록된 작품을 비교하여 분석하고 효과적인 교육 방안을 모색할 필요성을 확인할 수 있다. Ⅱ장에서는 한·중 현대 풍자문학 교육의 비교연구를 이론적으로 전개하였다. 한국과 중국의 풍자문학을 이론적으로 검토하고, 한·중 중·고등학교 국어 교육과정 내에서 풍자교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 살핀 후, 풍자소설 교육의 필요성과 의의를 제시하였다. Ⅲ장에서는 한·중 중·고등학교의 현대 풍자소설 교육의 비교 연구를 진행하였다. 교과서를 중심으로 작품 수록 양상, 학습목표와 학습활동을 비교·분석함으로써 현행 풍자소설 교육의 의의와 한계를 짚었다. 학습자들이 풍자소설 교육을 통해 성취하고 있는 것과 그렇지 못한 것을 제시함으로써 Ⅳ장의 이론적 토대를 마련하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 논의를 바탕으로 중국 중·고등학교 국어과 현대 풍자소설 교육의 개선안을 마련하였다. 개선 목표를 설정하고 이에 따라 단원 구성 방향과 제재를 선정한 후, 이를 토대로 교재를 중심으로 구체적인 교육 방안을 마련하였다. 본 연구는 지금까지 이루어진 바 없는 한·중 양국의 중·고등학교 현대 풍자소설 교육에 대한 비교를 통해 중국의 국어과 현대 풍자소설 교육을 개선하였다는 데에 의의를 둔다. 본 연구를 바탕으로 다양한 방법과 제재를 활용한풍자소설 교육에 대한 논의가 지속적으로 이어지기를 기대한다.;The purpose of the study is to improve textbooks layout in Chinese middle and high school by comparing modern satirical novels contained in Korean and Chinese middle and high school textbooks. Take the textbooks in Chinese and Korean middle and high school as the subject,the thesis will analyse the modern satirical novels collected in the textbooks, learning goals and learning activities to conclude their similarities and differences,and finally present measures to improve satirical education in middle and high schools in China. Chapter Ⅰ reviews modern satirical novels, education containing satirical techniques, and studies on Korean and Chinese textbooks. Through it, this study can confirm the necessity to compare and analyze the works collected in Korean, middle and high school textbooks and seek effective educational measures. In Chapter Ⅱ, a theoretically comparative study on modern satirical literature education between Korea and China is conducted to examine how satirical education is conducted in the Korean language curriculum so that the necessity and significance of satirical novel education is presented. In Chapter Ⅲ, based on textbooks in Korean and Chinese middle and high schools, a practically comparative study on modern satirical novel education is conducted. By comparing and analyzing the works collected in the textbooks, learning goals, and learning activities, the significance and limitations of current satirical novel education is put. Therefore, the theoretical foundation of Chapter Ⅳ could be laid by presenting what learners acquire and what they are not through satirical novel education. In light of analysis above, Chapter Ⅳ makes an improvement plan for Chinese middle and high school textbooks in modern satirical novel education. It concludes improvement goals, unit layout, and selection of texts. This study is significant in that it improves Chinese language and modern satirical novel education through comparison of modern satirical novels in middle and high schools in both Korea and China, which have not been less studied so far. Based on this study, it is expected that discussions on satirical novel education using various methods and sanctions will continue.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE