View : 290 Download: 0

K직장어린이집의 영아기 부모교육 운영 개선을 위한 실행연구

Title
K직장어린이집의 영아기 부모교육 운영 개선을 위한 실행연구
Other Titles
An action research for improving the operation of parent education for parents raising infants at K workplace childcare center
Authors
김지현
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 K직장어린이집 영아기 부모교육 운영 개선을 위한 방안을 모색 및 실행하고, 그 과정에서 나타난 참여자들(부모, 교사, 원장)의 변화를 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. K직장어린이집 영아기 부모교육의 효과적인 운영을 위한 개선방안은 무엇인가? 2. K직장어린이집 영아기 부모교육 실행에 따른 부모, 교사, 원장(연구자)의 변화는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 K직장어린이집에서 실시되었으며, 연구참여자는 영아 및 부모 57명, 영아반 교사 12명, 원장(연구자)이었다. 연구 기간은 2021년 3월부터 2022년 2월까지로, Kemmis와 McTaggart(2000)의 실행연구 모형에 따라 3차의 실행과정을 거쳤다. 연구를 위해 부모 및 교사 대상 사전 질문지, 면담 기록, 부모 맞춤형 지원 기록, 교사 협의록, 피드백 일지, 교육 평가서, 연구자 저널 등의 자료를 수집하였고, 개방 코딩과 귀납적 분석을 통해 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, K직장어린이집 영아기 부모교육의 효과적인 운영을 위해 교육내용과 교육방법을 개선하였다. 기존에 운영해 온 영아기 부모교육은 교육내용 면에서 획일적인 이론 중심이었기 때문에 실제 적용에서의 어려움이 있었다. 교육방법 면에서는 대면 집합교육으로 인해 맞벌이 부모의 참여에 한계가 있었고, 원장 중심의 일회성 교육으로 적용과 지속성에 한계가 있었다. 이에 교육내용의 측면에서는 다양한 사례 중심으로 개별 양육상황에의 적용 가능성을 높일 필요가 있었고, 개별 영아와 개별 부모가 필요로 하는 맞춤형 지원을 강화할 필요가 있었다. 교육방법의 측면에서는 부모의 접근성과 편의성 및 코로나19 상황을 고려하여 참여를 높일 수 있는 비대면 영상교육을 제공할 필요가 있었고, 지속적인 맞춤형 지원을 위해 교사를 참여시키고, 이를 위해 교사 지원체계를 확립할 필요가 있었다. 1차 실행(주제: 배변훈련)에서는 개별 부모의 이해를 돕는 기본원리와 단계별 사례 중심으로 교육내용을 구성하였고, 사전 조사를 통해 수립한 부모의 질문에 대한 답변을 반영하였다. 교육방법으로는 공통 영상교육 및 맞춤형 지원을 병행하고, 맞춤형 지원에서는 양육상황에서 부모의 이해를 높이는 것에 집중하였다. 교사에게는 부모 맞춤형 지원을 위해 전문지식을 함양할 수 있도록 지원하였다. 2차 실행(주제: 영아기 자녀와의 대화)에서는 1차 실행에서의 영아의 개인차 및 개별 부모의 적용에 대해 좀 더 보완하기 위해 다양한 사례를 포함하는 교육내용 구성으로 기본원리에 연령별 원리를 추가하고, 다양성을 강화하였다. 교육방법에 있어서는 공통의 영상교육에 더하여 영아의 언어발달 수준을 고려한 연령별 심화교육을 추가하였고, 맞춤형 지원에서는 양육상황에서 부모의 실천력을 높이는 것에 집중하였다. 또한 원활한 맞춤형 지원을 위해 부모와의 소통방법 중심의 교사지원을 강화하였다. 3차 실행(주제: 영아기 자녀의 훈육)에서는 개별 영아 및 부모의 특성을 존중하고 실제적인 양육지원 효과를 높이고자 부모에게 사전 조사한 구체적인 사례 중심으로 범주를 좁혀 기본원리와 함께 교육내용을 구성하였다. 교육방법으로는 공통의 영상교육과 맞춤형 지원을 병행하며, 일회성 교육 개선을 위해 자료 배부를 추가하였고, 맞춤형 지원에서는 부모 역할을 점검하도록 하였다. 또한 지속적으로 맞춤형 지원이 용이한 효율적 체계를 모색하고자 초임교사 및 영아반 신규 진입교사에게 보다 집중적인 지원을 실시하였다. 1차, 2차, 3차 실행과정을 거치며 개별 영아 및 부모가 필요로 하는 교육과 지원을 제공해 나갈 수 있었으며, 이 과정에 교사를 참여시키고 지원함으로써 효과를 높일 수 있었다. 둘째, 본 연구의 실행과정을 통해 참여자들에게도 변화가 나타났다. 부모들은 K직장어린이집 영아기 부모교육에 참여하면서 부모로서 스스로에 대한 점검의 기회를 가지고, 부모 역할에 대해 좀 더 이해하게 되었다. 또한 자녀에 대한 이해에 기초하여 양육역량이 증진되었으며, 맞춤형 지원을 통해 교사와의 관계도 긍정적으로 증진되어 협력자, 조언자로서 교사를 인식하게 되었다. 교사들은 영아반 교사로서 효능감이 증진되었다. 특히 초임교사 및 영아반 신규 진입교사들은 전문지식을 쌓아 자신감을 가지고 부모를 대하면서 효능감이 높아졌으며, 경력 교사들은 개별 영아와 개별 부모를 고려한 적용의 측면에서 교사로서 성장하는 기회가 되었다. 또한 교사들은 실행과정 전반에서 부모와의 긍정적 관계가 증진되어 협력자, 동반자로 부모를 인식하고, 부모교육의 중요성을 재인식하게 되었다. 원장은 영아기 부모가 필요로 하는 부모교육에 대한 이해가 깊어졌고, 효율적 교사지원 방안에 대한 이해가 증진되었다. 또한 원장으로서 실행과정에서 무수한 균형과 조절의 필요성을 경험하고, 그 중요성을 인식하게 되었다. 본 연구는 영아기 부모교육 운영의 개선방안으로 교육내용과 교육방법에서 개별 영아와 개별 부모가 필요로 하는 교육과 지원에 중점을 둔 것에 의의가 있다. 또한 교육방법에서 공통교육과 맞춤형 지원을 병행하면서 부모교육의 실행 주체로 원장뿐 아니라 교사를 포함시켜 영아의 성장과 발달을 지원하는 부모의 역할을 지속적으로 지원할 수 있는 체계를 마련한 것은 영아기 부모교육의 효과적 운영사례가 될 수 있다. 본 연구를 통해 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 부모참여를 높이고 부모교육의 효과를 높이기 위해 부모가 필요로 하는 것에 대한 사전 조사를 부모교육 운영에 포함해야 한다. 둘째, 서로 다른 가정 내 양육상황에서 부모의 적용을 높이기 위해서는 핵심원리를 제시한 후 다양한 구체적 사례를 들어 설명하는 것이 필요하다. 셋째, 맞춤형 지원의 지속성을 높이기 위해서는 부모교육 실행 주체로 교사를 참여시키고, 이를 위한 교사지원이 이루어져야 한다. 본 연구가 영아기 부모교육 운영방안 탐색을 위한 기초자료로 활용되어 보육현장에서 특화된 영아기 부모교육 마련에 기여할 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study was to find out and implement improvement measures on the operation of parent education for parents raising infants at K workplace childcare center. Also, this study intended to explore the changes in the participants(parents, teachers, and director) who appeared in the process. The research questions are as follows. 1. What are the improvement plans for the effective operation of parent education for infants at K workplace childcare centers? 2. What are the changes in parents, teachers, and director(researcher) according to the implementation of parent education for infants at K workplace childcare centers? This study was conducted at K workplace childcare center located in Seoul, the research participants were 57 infants and their parents, 12 infant class teachers, and the director(researcher). The study period was from March 2021 to February 2022, and the total third implementation process was processed according to the implementation research model of Kemmis and McTaggart(2000). For this study, data such as pre-questionnaires for parents and teachers, interview records, parent-tailored support records, teacher consultation notes, educational evaluation reports, researcher journals, and feedback diaries were collected, and the results were analyzed through open coding and inductive analysis. The results of this study were as follows. First of all, the contents and methods of the education were improved for the effective operation of parent education for parents raising infants at the K workplace childcare center. parent education for parents raising infants, which had previously been operated by K workplace childcare centers, had difficulties in actual application since the previous educational content was theory oriented. Meanwhile in terms of educational methods, not only the face-to-face collective education had limitations in the participation of working parents, but also director-centered one-time education had limitations in application and continuity. Therefore, as for the educational content, it was necessary to increase the applicability to individual parenting situations, focusing on various cases, and strengthening customized support required by individual infants and individual parents. In terms of educational methods, it was necessary not only to provide non-face-to-face video education that could increase parental participation in consideration of parental accessibility and convenience and the COVID-19 situation but also to involve teachers for continuous customized support and to establish a teacher support system for this purpose. In the first implementation(topic: potty training), the contents of education were structured based on basic principles to help understand individual parents and cases by stage, also the response results on the parents' questionnaire were reflected in the educational content. As for the educational method, both common video education and customized support were used, and as for the customized support, the focus was on enhancing that could increase parents' understanding of the parenting situation was carried out. For teachers, teacher education that can cultivate professional knowledge was implemented to provide customized support for parents. In the second implementation(topic: conversation with infant children), age-specific principles were added to the basic principle, and diversity was strengthened by organizing educational content focusing on various cases to supplement the reflection of individuality to further supplement the individual differences of infant and application of individual parents in the first implementation. In terms of the education method, in addition to common video education, in-depth education for each age group of 0-2 years old considering the language development level was added. Also focused on enhancing parents’ practical skills in various parenting situations in the context of customized support. In addition, for seamless customized support, teacher support centered on communication methods with parents was strengthened. In the third implementation(topic: discipline of infancy children), the educational content was structured with basic principles by narrowing the categories to specific cases centered on the pre-questionnaire of parents to respect the characteristics of individual infants and parents and enhance the effect of practical parenting support. As for the educational methods, common video education and customized support were both used and related educational materials were added to improve one-time education and the role of parents was checked in the customized support. In addition, in order to seek an efficient system that facilitates customized support on a continuous basis, more intensive support was provided to beginning teachers and teachers in charge of infant classes for the first time. Through the implementation processes, customized support was implemented to provide education and support needed by individual infants and individual parents, and the effect could be enhanced by participating and supporting teachers in this process. Second, through the implementation process of this study, changes also appeared among the participants. Parents participated in the parent education for parents raising infants at K workplace childcare center, had the opportunity to check themselves as parents, and came to understand the role of parents. In addition, based on the understanding of the child, parenting skills were improved and through customized support, the relationship between parents and teacher was positively enhanced resulting in the recognition teacher as a collaborator and advisor. On the other hand, teachers had enhanced their efficacy as early childhood teachers based on the relationships with parents. In particular, beginning teachers and teachers with low experience in the infant class, increased their efficacy as they had accumulated expertise and treated their parents with confidence, and teachers with high experience had an opportunity to grow as a teacher in terms of the application of parental support considering individual infants and individual parents. In addition, positive relationships between teachers and parents were promoted throughout the implementation process, recognizing parents as collaborators and partners, and recognizing the importance of parent education. The director(researcher) deepened understanding of parent education based on the parents’ and infants’ needs, and enhanced understanding of teacher support based on their needs and effective support methods. Moreover, as a director, experienced the need for countless balances and adjustments during the implementation process and recognized the importance. This study is meaningful in focusing on the structuring and operating an effective parent education and support based on the infants’ and parents’ individual needs as an improvement plan for the operation for parent education in infancy. Furthermore, regarding the educational method, while common education and customized support are combined, not only the director but also teachers, as the main body of parent education, operated parent education to continuously support the role of parents in supporting the growth and development of infants, which can be an example of an effective operation of infancy parent education. The implications derived from this study are as follows. First, in order to increase parents' participation and increase the effectiveness of parent education, a preliminary survey on what parents need should be included in the operation of parent education. Second, it is necessary to explain specific cases after presenting core principles to increase parents' application in different parenting situations in the home. Third, in order to increase the continuity in customized support, it is necessary to consider including the participation of teachers as the subject of parent education and teacher support should be provided for this. It is expected that this study to be used as basic data for exploring operation plans for infancy-parent education and to contribute to the preparation of specialized infancy-parent education in the childcare field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE