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NFT 애그리게이터(Aggregator) 플랫폼 사용성 향상을 위한 UX 디자인 연구

Title
NFT 애그리게이터(Aggregator) 플랫폼 사용성 향상을 위한 UX 디자인 연구
Other Titles
A Study on UX Design for Improving Usability of NFT Aggregator Platform : Focusing on Usabilty of Genie, Gem and NFT Go
Authors
권유진
Issue Date
2023
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
디지털 기술의 발전은 미술 시장에서 소비자의 거래 경험을 크게 변화시켰다. 단순히 구매와 판매 채널이 온라인으로 확장된 것을 넘어, 구매하는 상품의 범위가 현물 미술품이 아닌 뚜렷한 실체가 없는 디지털 미술품으로 넓혀졌다는데서 이러한 변화를 느낄 수 있다. 디지털 자산은 NFT 기술을 활용해 복제 불가능한 유일한 콘텐츠로 입증될 수 있게 되었고, 이에 따라 NFT 아트는 투자 가치를 가진 온전한 거래 자산으로 자리매김하였다. 20~30세대를 필두로 많은 소비자가 주식이나 금융 상품에 투자하듯 NFT 아트에도 투자를 하기 시작했다. 이런 현상은 자연스럽게 NFT 아트 거래 플랫폼의 사용도 크게 늘어나게 하였다. 급격한 사용의 증가는 현재 NFT 아트 거래를 위해 가장 많이 사용되고 있는 오픈시(Opensea) 등의 종합거래소에 대한 다양한 요구사항을 만들어냈다. 이에 따라 NFT 시장에서는 종합거래소 이용 과정에서 사용자가 느끼는 불편함을 축소하고, 더 나은 거래 환경을 구축하기 위한 다양한 대안 서비스가 자연스레 출시되었다. 그 중 'NFT 애그리게이터 플랫폼'은 수많은 종합거래소에 분산된 NFT 아트를 하나의 플랫폼에서 모두 구매할 수 있도록 하였고, 거래량이나 가격 변동 추이 등 NFT 아트 투자에 필요한 다양한 정보도 함께 볼 수 있는 정보 통합적인 측면의 서비스를 제공한다. 또한, 구매한 상품을 사용자가 원하는 종합거래소에 재판매할 수 있게 해 현재 NFT 아트를 구매하기 위해 거쳐야 하는 많은 프로세스와 거래 과정에서 이용해야 하는 각기 다른 플랫폼에서 오는 번거로움을 대폭 축소했다. 이와 같은 서비스의 긍정적인 측면과 달리 현재 시장에 존재하는 대부분의 NFT 애그래게이터 플랫폼은 사용성과 편의성을 고려하지 않은 채 소비자에게 서비스를 제공하고 있다. 그리고 이는 투자에 꼭 필요한 기능이 사이트 내에 없다거나, 제공하는 정보가 매우 부족하다는 등의 부정적인 사용 경험을 만들어냈다. 기존의 종합거래소의 한계를 보완해 더 편하고 쉬운 투자 경험을 제공하기 위해 만들어진 플랫폼이 사용성에 집중하지 않은 플랫폼 설계로 그 가치를 발휘하지 못하고 있는 것이다. 이에 본 연구는 상품의 탐색과 구매, 재판매와 보유 자산 관리 등 NFT 아트 투자 활동에 속하는 모든 과정에서 NFT 애그리게이터 플랫폼의 사용성을 개선할 수 있는 UX 디자인 가이드라인을 제시하였다. 이를 통해 NFT 아트 투자에 뛰어들고 싶은 소비자들이 복잡하고 어려운 프로세스에 일찍이 포기하지 않도록, 또 기존의 종합 거래소에서 느꼈던 불편함을 더 쉽고 편한 애그리게이터 플랫폼에서 해결할 수 있도록 돕고자 한다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. 문헌 조사를 통해 아트테크와 NFT 아트를 고찰한 뒤 사례 분석과 사용성 평가를 위한 사용성 평가 기준을 엘리슨 J.헤드와 MIT Information System의 요소를 재구성해 확립하였다. 이를 바탕으로 NFT 애그리게이터 플랫폼 중 Genie, Gem, NFT Go를 분석 대상으로 선정해 사례 분석을 진행하고 평가 기준에 맞춰 문제점을 파악했다. 이후 NFT 아트 거래 유경험자와 입문자를 대상으로 사례 분석을 진행했던 3가지 플랫폼에 대해 사용성 평가와 인터뷰를 진행하고, 이를 통해 이용 과정에서의 문제점을 다음과 같이 발견하였다. 먼저, 필터링과 정렬 기능이 미흡하게 구성되어 있어 사용자가 원하는 정보를 쉽고 빠르게 찾지 못했다. 또한, NFT 아트 구매에 참고할 수 있는 수치적, 예술적 관점에서의 정보가 부족해 불만이 발생했다. 마지막으로 숙련자와 입문자, 모두를 위한 친절한 도움말과 안내가 없어 플랫폼 사용 과정에서 혼란이 발생했다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위한 3가지 주요 전략은 다음과 같다. 먼저, 탐색 과정에서 사용자가 원하는 정보와 상품을 쉽게 찾아낼 수 있도록 기능적으로 뒷받침되어야 한다. 또한, 거래에 참고할 수 있는 정보는 더욱 풍부하게 제공되어야 한다. 마지막으로 처음 사용한 사람도 빠르게 적응할 수 있도록 친절한 안내 콘텐츠가 있어야 한다. 이러한 3가지 전략을 바탕으로 NFT 애그리게이터 UX 디자인 가이드라인의 콘셉트를 '어렵게 느껴지던 NFT 아트 투자도 네이버 쇼핑이나 쿠팡에서 온라인 쇼핑하는 것처럼 쉽고 편하게'로 제시하였다. 이와 같은 콘셉트와 3가지 전략을 바탕으로 엘리슨 J.헤드와 MIT Information System의 평가 요소를 적용해 상세 가이드라인을 도출했다. 첫째, 기능성 측면에서는 NFT 상품 리스트에 필터링과 정렬 기준 옵션을 제공하고, 노출되는 정보의 범위를 사용자가 직접 설정하도록 한다. 또한, 구매할 수 없는 상품일 경우 제외하는 옵션을 제공한다. 둘째, 콘텐츠 측면에서는 NFT 아트의 예술적 관점에서의 정보도 충분히 제공하여 상품에 대한 가치 판단을 돕고, 투자에 참고할 수 있는 다양하고 풍부한 정량적인 거래 데이터를 제공한다. 또한, 플랫폼이 보유 중인 전체 상품 리스트를 사용자가 볼 수 있도록 하여 사용자에게 정보의 누락 없이 탐색할 수 있다는 확신을 준다. 셋째, 내비게이션 측면에선 특정 페이지로의 이동 방법이 명확히 보이도록 구성한다. 특히 상품 상세 페이지로의 이동 방법은 명확해야 한다. 넷째, 도움말 측면에서는 사용된 용어와 화폐 단위에 대한 상세한 설명을 제공하고 사이트 내 각 메뉴에 대한 도움말을 제공한다. 온보딩 콘텐츠 등의 서비스에 대한 기초적인 안내는 홈 화면 상단 또는 사이트 내 일부 영역에 구성되어 있어야 한다. 다섯째, 레이아웃 측면에서는 가급적이면 스크롤 없이 한 화면에서 필요한 정보를 찾을 수 있도록 구성하고 필요 시 가로 슬라이드로 정보를 배치한다. 여섯째, 컬러 측면에서는 증가와 감소, 강조와 일반을 나타내기 위해 주요 컬러만을 이용하고 장식적인 컬러는 사용을 지양한다. 위 가이드라인을 바탕으로 홈 화면과 상품 리스트, 상세 페이지, 도움말 제공 화면에서 3개의 전략을 어떻게 활용할 수 있을지를 와이어프레임으로 예를 들었다. 본 연구는 현재 NFT 아트 투자에 주로 사용되고 있는 종합거래소의 문제점에 대한 대안으로 탄생한 NFT 애그리게이터 플랫폼의 사용성을 향상해 플랫폼의 긍정적인 측면인 쉽고 편한 NFT 아트 거래의 측면을 부각하여 투자자의 거래 경험을 제고하는데 목적을 둔다. 이를 위해 제안한 UX 디자인 가이드라인이 추후 설계될 NFT 애그리게이터 플랫폼은 복잡한 NFT 아트 거래 과정에서의 사용자 불만을 대폭 축소하고, 많은 투자자가 더욱 쉽고 빠르게 NFT 아트 거래를 이어나갈 수 있길 바란다.;The development of digital technology has greatly changed the consumer's trading experience in the art market. Beyond simply expanding the purchase and sales channels online, this change can be felt significantly in that the range of products purchased has expanded to digital art without substance. NFT technology has proven digital assets as the only content that cannot be replicated. Accordingly, NFT art was recognized as a trading asset with investment value. As if investing in stocks or financial products, many consumers, especially those in their 20s and 30s, have begun to invest in NFT art. This phenomenon naturally led to a significant increase in the use of the NFT art trading platform. The rapid increase in use has created various requirements for marketplaces such as Opensea, which are currently most commonly used for investment in NFT art. Accordingly, in the NFT market, various alternative services were naturally launched to reduce the inconvenience felt by users in the process of using marketplace and to establish a better trading environment. Among them, the "NFT Aggregator Platform" allows users to purchase all NFT art distributed in numerous marketplaces on one platform, and allows them to see various information necessary for NFT art investment, such as transaction volume and price fluctuations. In other words, it provides services in the information integration aspect. In addition, it allows users to resell the purchased product to the marketplace they want, greatly reducing the hassle of many processes they have to go through to purchase NFT art and various platforms they have to use in the transaction process. Unlike the positive aspects of these services, most NFT Aggregator platforms currently provide services to consumers without considering the usability and convenience of the platform. And this has created negative user experiences, such as the lack of essential features on the site or the lack of information provided. The platform created to provide a more convenient and easy investment experience by overcoming the limitations of the existing marketplace is not showing its value due to the platform design that does not focus on usability. Therefore, this study aims to present UX design guidelines that can improve the usability of the NFT aggregator platform in all processes belonging to NFT art investment activities such as product search and purchase, resale, and asset management. Through this, this study will help consumers who want to invest in NFT art not to give up on complicated and difficult processes, and forget the inconvenience they felt in the existing marketplace and solve it on an easier and more comfortable platform. The composition of this study is as follows. After studying Art-tech and NFT art through Desk Research, usability evaluation criteria for case analysis and usability evaluation are established by reconstructing elements from Ellison J. Head and MIT Information System. Genie, Gem, and NFT Go are selected as analysis targets among NFT aggregator platforms to conduct case analysis and identify problems according to evaluation criteria. Usability evaluation and interviews are conducted on the three platforms analyzed earlier for those with experience in NFT art transactions and beginners. Through this, problems in the use process are found. The results of case analysis and usability evaluation were summarized and derived through the affinity diagram. The three main problems of the NFT aggregator platform are as follows. First, the filtering and sorting functions were insufficiently configured, so the information desired by the user could not be easily and quickly found. In addition, complaints arose due to the lack of information from a numerical and artistic point of view that can be referred to in purchasing NFT art. Finally, there was no friendly help and guidance for skilled people, beginners, and everyone, causing confusion in the process of using the platform. The three main strategies proposed to solve these three problems are as follows. First, it should be functionally supported so that users can easily find the information and products they want in the search process. In addition, information that can be referred to in transactions should be provided more abundantly. Lastly, there should be friendly information content so that even first-time users can adapt quickly. Based on these three strategies, the concept of the NFT Aggregator UX Design Guidelines is proposed as "NFT Art Investment, which felt difficult, will be as easy and comfortable as shopping online on Naver or Coupang." Based on this concept and three strategies, detailed guidelines were proposed by applying the evaluation elements of Ellison J. Head and MIT Information System. First, in terms of functionality, filtering and sorting criteria options should be provided to the NFT product list, and the user should be able to set the scope of the exposed information himself. In addition, if it is a product that cannot be purchased, an option should be provided so that the user can exclude it. Second, in terms of content, it is necessary to provide sufficient information from the artistic perspective of NFT art to help judge the value of products and provide a variety of rich quantitative transaction data for investment. In addition, the entire product list should be made visible to users, giving users the confidence that they can navigate without missing information. Third, in terms of navigation, how to move to a specific page should be clearly visible. In particular, the method of moving to the product details page should be clear. Fourth, in terms of help, detailed descriptions of terms and monetary units should be provided, and help for each menu should be provided. Basic guidance on services such as on-boarding content should be at the top of the home screen or in some areas within the site. Fifth, in terms of layout, all necessary information should be found on one screen. Sixth, in terms of color, only the main colors should be used to represent increase and decrease, emphasis and generalization, and the use of decorative colors should be avoided. Based on the above guidelines, a screen design example is presented to explain the three improvement strategies more easily. Wireframes were provided to explain how the three strategies could be utilized on the home screen, product list, detailed page, and help-providing screen. This study aims to enhance the investor's trading experience by improving the usability of the NFT aggregator platform, which is created as an alternative to the problems of marketplace, which is currently mainly used for NFT art investment. It is hoped that the UX design guidelines proposed in the study significantly reduce user complaints in the complex NFT art transaction process. In addition, it is hoped that the improved NFT aggregator platform will make it easier and faster for many investors to continue NFT art transactions.
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