View : 223 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김주희
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선| 안융경
Abstract
본 논문은 필자의 졸업연주 프로그램인 볼프강 아마데우스 모차르트 (Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 「Violin Sonata No.21 in e minor, K.304」와 로베르트 알렉산더 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 「Dichterliebe, Op,48」에 대한 작품해설이다. 고전시대를 대표하는 작곡가 모차르트의「Violin Sonata No.21 in e minor, K.304」는 바이올린의 비중과 역할에 의해 나뉘는 세 시기 중에서 중기에 해당하는 곡으로 1778년에 작곡되었다. 그의 바이올린 소나타 중에서 유일하게 단조 조성을 가지고 있으며, 2악장으로 구성되어 있고 두 악장이 E minor의 같은 조성을 가진다. 제 1악장은 전형적인 소나타형식으로 Allegro, 2/2박자이며, 바이올린과 피아노의 옥타브 유니즌으로 시작된다. 제 2악장은 론도형식으로 Tempo di Minuetto, 3/4박자이며, 서정적이고 애도하는 듯한 주선율이 피아노와 바이올린을 통해 순차적으로 등장하며, 어머니의 죽음을 슬퍼하는 모차르트 내면의 우울함이 곡 전체에서 잘 드러난다. 낭만주의의 대표적인 작곡가이자 슈베르트의 뒤를 이어 독일 예술가곡을 발전시킨 슈만의「Dichterliebe, Op.48」은 슈만과 클라라의 오랜 연애가 결실을 맺은 1840년에 작곡된 연가곡이다. 슈만은 동시대의 문학가 하이네(Heinrich Heine, 1797-1856)의 시를 이 곡의 가사로 사용하여 곡을 붙였으며, 시에 대한 깊은 해석을 섬세하게 음악에 담아냈다. 또한, 그는 성악의 노래만큼 피아노 반주의 역할도 중요시하였다. 피아노의 긴 전주와 간주, 후주의 사용을 통해 음악의 전체적인 분위기를 이끌고, 노래의 화성적 해결을 피아노 반주로 미루거나 곡의 마지막 음을 다음 곡의 시작음으로 사용하는 것은 슈만 연가곡의 특징이라 할 수 있다.;This thesis is a program annotation of the author’s graduate recital for the Master of Music degree. The musical works that were performed at the recital are Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791)’s 「Violin Sonata No.21 in e minor, K.304」and Robert Alexander Schumann(1810-1856)’s 「Dichterliebe, Op.48」. W. A. Mozart is a representative composer of the Classical period. Mozart’s 「Violin Sonata No.21 in e minor, K.304」, composed in 1778, belongs to the middle period of the three musical periods, which are divided by the role and the proportion of the violin. It is the only violin sonata in a minor key, consisting of two movements in the same key, e minor. The first movement, written in a typical sonata form in 2/2, begins with an octave unison between the violin and the piano. The second movement Tempo di Minuetto is in a rondo form in 3/4. The lyrical and mourning theme is first introduced by the piano, and then the violin. And Mozart’s deep sorrow due to his mother’s death is prevalent in both movements. R. A. Schumann, one of the representative composers of German Romanticism, devoted himself to writing lied succeeding Schubert. Schumann's 「Dichterliebe, Op. 48」, which can be translated as , is a set of 16 songs composed in 1840, the year when Schumann and Clara got married. In this song cycle, Schumann used poems by a contemporary literary writer, Heinrich Heine(1797-1856), as the lyrics for the songs, and expressed a profound mood of the poems in a musically delicate way. Also, he valued the role of the piano accompaniment as important as the melody of the vocal part. The distinguished characteristics of Schumann’s song cycle 「Dichterliebe, Op. 48」are the use of a long prelude, an interlude, and a postlude in the piano accompaniment to establish the general atmosphere of the texts, the delayed harmonic resolutions of the vocal part that are finally completed by the piano afterwards, and the last note of the song that sometimes becomes the beginning note of the next song.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE