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<골 때리는 그녀들> 남성시청자의 인식 변화를 바탕으로 한 여자축구 활성화 정책 방향

Title
<골 때리는 그녀들> 남성시청자의 인식 변화를 바탕으로 한 여자축구 활성화 정책 방향
Other Titles
Social influences of entertainment program “Kick A Goal” in changing men’s perceptions and their views on women’s football
Authors
이화영
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 체육과학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍은아
Abstract
Women’s football has been largely marginalized and neglected for decades as football has been considered as masculine sports. However, “Kick A Goal”, SBS reality sports program, paved the way for a new era of women’s football in Korea. This study aims to investigate how the program has helped to change the perceptions of male viewers on women’s football. Utilizing a qualitative research design, individual, semi-structured interviews were conducted with eight male viewers who are in their 50’s. Thematic analysis was used to extract meaningful information from the interview. The results of the study were as follow: 1) participants became more familiar with women playing football due to greater media exposure of women’s football, 2) participants’ initial stereotype about women’s alleged inferiority in football changed as the performance of female stars in the program improved, 3) sincerity that female casts had on football made participants think that women’s football is just as good as men’s, and 4) participants started to show great interest in women’s football. Based on these results, several insights and directions were suggested for the policy of women’s football. The findings are expected to contribute to the future design of women’s football research and highlight the need for the effective policies to promote women’s football. ;본 연구는 <골 때리는 그녀들>을 시청한 50대 남성들의 여자축구에 대한 인식에 어떠한 변화가 있었는지, 그 인식 변화가 왜 이루어졌는지를 분석하여 한국 여자축구 활성화 정책 방향을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구의 참여자는 유의적 표집과 눈덩이 표집 추출 방법에 의하여 <골때녀> 시청자 50대 남성 8명을 선정하였다. 자료는 심층인터뷰를 통해 수집하였으며 모든 인터뷰는 녹음한 후 전사하였다. 수집한 자료는 주제별 분석법(thematic analysis)으로 활용하여 분석하였으며 Pope et al.(2022)의 연구에서 제시한 남성 축구팬들의 남성성 표현 모델(A Model of Men Football Fans’ Performance of Masculinities)을 바탕으로 결과를 도출하였다. 첫째, <골때녀>를 통한 여자축구의 잦은 미디어 노출은 남성들이 여자축구에 익숙해지고 여자축구에 대해 긍정적인 태도를 갖게 해주는 계기를 마련하였다. 둘째, <골때녀>를 시청하기 전, 남성들은 여성들이 연약하기 때문에 축구를 할 수 없을 것이라고 예상하였지만 구기 종목을 해본 경험이 거의 없는 초보자들이 성장하는 과정을 보면서 그녀들이 하는 축구에 재미를 느끼는 것으로 나타났다. 셋째, 출연진들이 보여준 축구에 대한 진정성과 스포츠맨십은 연구참여자들에게 여성들이 하는 축구도 남성들이 하는 축구와 다르지 않다는 인식을 심어주었다. 넷째, 남성들은 <골때녀>를 통해 여자축구를 관심의 시선으로 바라보게 되었으며 한국 여자축구의 미래를 함께 고민하는 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 여자축구 활성화 정책이 나아가야 하는 방향을 제시하였다. 여자축구가 미디어에 많이 노출될 수 있는 방안을 강구해야 하며, 여자축구에 대한 성차별적 문구들이 더 이상 미디어에 나타나지 않도록 가이드라인을 제정하는 것이 필요하고 여학생 및 여성들이 축구를 쉽게 접할 수 있는 환경을 조성할 필요성이 대두된다. 이와 같은 연구 결과가 여자축구 활성화 정책을 수립하는 과정에 기초자료로 활용될 것이라고 기대한다.
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일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
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