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요양병원 간호부서 최고관리자의 업무수행 경험

Title
요양병원 간호부서 최고관리자의 업무수행 경험
Other Titles
Job Performance Experience of the Chief Nurse Officer in the Long-Term Care Hospitals
Authors
이명희
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김옥수
Abstract
요양병원은 2021년에 대한민국 전체 병상 수의 약 38%를 차지하고 있으며, 인구의 고령화와 2개 이상의 복합질환을 앓고 있는 노인의 증가는 요양병원의 수요 증가에 큰 영향을 주었다. 요양병원 간호부서 최고관리자는 환자 안전과 질을 높이는 데 핵심적인 역할을 하고 있으므로 최고관리자의 역량에 따라 병원에서 제공되는 서비스의 질이 달라질 것이다. 이에 본 연구는 요양병원 간호부서 최고관리자의 업무수행 경험을 탐색하고자 시도되었다. 본 연구는 2022년 9월 24일부터 2022년 10월 17일까지 요양병원 간호부서 최고관리자로 근무한 경험자 8명을 대상으로 면대면 심층 면담과 전화, SNS, email을 통해 자료를 수집하여 진행되었다. 수집된 자료는 Colaizzi의 현상학적 연구 방법을 적용하여 분석되었다. 자료수집과 분석은 동시에 이루어졌으며, 자료는 면담 녹음 필사본, 연구자 메모, 현장 노트를 이용하여 분석하였으며, 28개의 하위주제, 13개의 주제, 6개의 주제 모음이 도출되었다. 도출된 6개의 주제모음은 ‘요양병원의 전천후 문제해결사가 되어야 함’, ‘부족한 간호인력으로 간호의 질을 유지하기 위해 애씀’,‘외국인 간병사의 관리가 어려움’,‘환자보호자의 민원 해결과 상담에 힘들어함’,‘경영진과의 병원운영에 대한 관점의 차이로 갈등함’‘다양한 경험을 디딤돌 삼아 병원시스템 개선 방법을 찾으려고 함’이다. 요양병원 간호부서 최고관리자는 요양병원에서 업무를 수행하면서 인증평가와 의료인의 면허가 필요한 보직들을 추가로 겸임하고, 코로나19 코호트 격리 같은 의료적 비상 상황에서는 앞장서서 해결할 뿐 아니라 환자 입원 과정과 입원부터 퇴원까지의 보호자 상담을 최종적으로 책임지며 힘들어한다. 요양병원 간호부서 최고관리자는 환자 안전과 간호의 질을 유지하기 위해 모든 방법을 다해 부족한 간호사를 구인하고, 경험이 부족한 간호사, 외국인 간병사를 도와 다양한 문제를 해결해 나가는 것이 버겁다. 요양병원 간호부서 최고관리자는 병원의 수익을 우선으로 하는 경영진과 관점의 차이로 힘들지만, 다양한 경험을 디딤돌로 환자를 위한 병원시스템 개선방법을 찾으려고 한다. 본 연구에서는 요양병원 간호부서 최고관리자의 업무수행 경험을 탐구하여 그 경험의 공통점이 확인되었다. 요양병원 간호부서 최고관리자는 업무수행 중 간호사 인력 부족과 더불어 각자의 역할을 다하도록 준비되지 못한 간호사, 간병사와 함께 일하면서 어려움을 경험하는 것으로 나타났다. 요양병원 간호부서 최고관리자의 업무수행은 환자 안전과 간호의 질 향상에 큰 영향을 준다. 따라서 요양병원 간호부서 최고관리자의 업무수행의 실무적 어려움 해결을 위한 요양병원과 정부의 정책적 지원이 필요하다.;The Long-Term Care Hospitals account for about 38% of the total number of the beds in Korea in 2021, and the aging of the population and the increase in the number of elderly people suffering from two or more complex diseases are contributing greatly to the increase in demand for Long-Term Care Hospitals. The chief nurse officer(CNO) plays a key role in improving patients’ safety and quality, so the quality of the services provided in the hospital will depend on the competency of the CNO. However, there has been no study on the CNO’s job performance experience. Therefore, this study attempted to explore the job performance experience of the CNO of a Long- Term Care Hospital. This study was conducted from September 24, 2022 to October 17, 2022 by collecting data through face-to-face in-depth interviews with eight experienced people who worked as chief managers of nursing departments of Long-Term Care Hospitals, as well as over the telephone, SNS, and email. The collected data were analyzed using Colaizzi's phenomenological research methods. Data collection and analysis were carried out simultaneously, and data were analyzed using transcriptions of interview recordings, researcher notes, and field notes, resulting in 28 subtopics, 13 topics, and 6 thematic collections. The six topics identified are: "Being an all-round problem solver in Long-Term Care Hospitals," "Striving to maintain the quality of nursing care with insufficient personnel," "Difficulty in the management of foreign caregivers with cultural differences," "Difficulty in resolving complaints and counseling for the family members," "Struggling between hospital profits and patient care," and "Seeking the solution for the hospital improvement using various experience as a stepping stone." The CNO of a long term care hospital have additional duties that require certification evaluation and licensure of a medical practitioner, taking the lead in resolving medical emergencies such as COVID-19 cohorts, and ultimately taking responsibility for the patient admission process and caregiver counseling from admission to discharge. The CNO have difficulties recruiting nurses in manpower shortage and helping the inexperienced nurses and foreign caregivers with cultural differences to maintain patients’ safety and quality of care. The CNO of a long term care hospital has the experience of being the center of hospital improvement for the patients, although it is difficult to uphold the principle of the patient first in front of the management team that prioritizes the hospital's profits. This study explored the work performance experience of the CNO of the Long –Term Care Hospital and revealed what the CNO had in common like substituting for the nurses and the caregivers who are not prepared to fulfill their roles, as well as the shortage of nurses. The performance of the duties of the CNO of the Long-term Care Hospital has a great impact on patients’ safety and the improvement of the quality of care. Therefore, it is required that the Long-Term Care Hospitals and the government make the support policies to solve the practical difficulties of the CNO of the Long-Term Care Hospitals.
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