View : 287 Download: 0

이중과제 우선순위에 따른 뇌성마비 장애아동과 비장애아동의 보행 특성

Title
이중과제 우선순위에 따른 뇌성마비 장애아동과 비장애아동의 보행 특성
Other Titles
Gait changes in Children with Cerebral Palsy by Dual Task Prioritization
Authors
김수연
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 체육과학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
The purpose of this study was to investigate the changes in the gait of children with cerebral palsy and non-disabled children according to the dual task priority conditions. In children with cerebral palsy, time variables in a total time of a walking cycle, cadence, stance, swing, stride, and stride length were measured according to priority, and performance was quantified by DTC (Dual Task Cost) to examine the differences. For this purpose, walking was performed under four conditions (single walking, dual task, cognitive priority, and walking priority) using smart insoles for both groups of children. The measured data of the non-disabled group used the IBM SPSS static program to conduct a one-way ANOVA and a single repeated measure one-way analysis to find the mean difference in walking between conditions. The results confirmed in this study are as follows. During the dual task for A, the number of cadences was increased, and the length of the stride was decreased. Whereas in B, the number of cadences was decreased, and the length of the stride was increased, and both dual-task cost and variability were increased significantly under the cognitive priority conditions. The non-disabled group was more affected by the cognitive priority task in priority, and in particular, there was a large difference in the variability of the stance. Although both A and B with cerebral palsy were affected under priority conditions, both children were affected by interference under different conditions, and it was confirmed that there was a significant difference in performance between A and B. Therefore, the experiment based on the analysis of changes in the gait of both groups according to the priority of the dual task is helpful for the study of the walking evaluation index of children with cerebral palsy.;본 연구는 뇌성마비 아동과 비장애아동을 대상으로 과제 조건에 따른 보행의 특성을 알아보고자 스마트 인솔을 이용한 4가지 조건(단일 걷기, 이중과제, 인지 우선순위, 걷기 우선순위)에서 보행 특성에 대한 평균(총 소요시간, 분속수, 입각기, 유각기, 활보시간, 활보장), 가변성(입각기, 유각기, 활보시간, 활보장), 이중 과제비용(총 소요시간, 분속수, 입각기, 유각기, 활보시간, 활보장)을 확인하였다. 보행 측정을 위하여 3L-Labs Co., Ltd에서 스마트 인솔 FootLogger을 지원받았고, 측정된 자료는 IBM SPSS Statistics 프로그램을 사용하여 분석하였다. 비장애아동 집단의 경우, 이중과제 조건에 따른 보행특성의 차이를 알아보기 위해 일원배치 반복측정 분산분석(One-way ANOVA with RM)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, A는 우선순위가 부여되지 않은 이중과제 조건에서 분속수의 감소가 나타났으며, 걷기우선 조건 시에 활보장과 유각기에 가장 큰 가변성을 보였다. 둘째, B는 인지우선보다 걷기우선 조건 시에 더욱 큰 가변성을 보였으며, 이중과제 비용 또한 A와 동일하게 인지우선 조건 시에 증가된 소요시간을 보였다. 마지막으로 비장애 아동 집단은 분속수, 입각기, 유각기, 활보 시간에서 유의한 차이가 나타났다. 가변 성에서는 입각기, 유각기, 활보시간에서 유의한 차이를 나타냈으며 이중과제비용 은 분속수에서 차이를 나타났다. 결론적으로 뇌성마비 아동 A와 아동 B는 우선순위 조건에서 영향을 받았지만 서로 다른 조건에서 이중과제 간섭의 영향을 받았고, 수행 차이도 크게 다르게 나타났다. 이는 뇌성마비 장애 특성과 장애 정도에 따라 다르게 나타난다는 것으로 사료된다. 또한 뇌성마비를 갖고 있는 두 아동 모두 이중과제 시에 운동우선 조건에서 증가된 가변성을 보였으며, 인지우선 조건 시에 증가된 이중과제 비용을 보였다. 이러한 결과를 통한 뇌성마비 아동의 이중과제 패러다임에 대한 우선순위조건의 필요성을 확인하며 장애 유형과 정도에 따라 분류된 후속연구가 필요하다고 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE