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유기농쌀 패키지 개발

Title
유기농쌀 패키지 개발
Authors
문경숙
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
현재 한국에서는 소비자들이 그 어느 때보다도 건강하고 안전한 먹거리에 대한 관심이 높다. 이렇게 소비자들의 고품질 식품의에 대한 관심이 높아짐에 따라 농가와 기업들은 유기농 제품의 생산과 판로를 확대하고 있다. 정부에서도 농산물 시장 개방에 대응하기 위해 친환경농업을 육성하고 있다. 이러한 상업적 배경과 국가 정책으로 인하여, 경제불황에도 환경친화적 유기농산물 시장은 지속적으로 성장하고 있다. 유기농 제품과 식품을 판매하고 있는 기업들과 농가들은 재료에 대한 신뢰를 소비자에게 심어주기 위해 일반 포장과 차별화된 제품과포장으로 제품포장으로 소비자를 설득하고 있다. 이전의 포장 제품포장은 단순하게 제품을 보호•보존 유통 운반되는 유통과 배달 시 제품의 보호•보존 등 상품의 주로그것의 기능적인 면을 강조해서 디자인이 개발되었다. 그러나 근래에 와서는 유기농 제품 포장이 제품의 홍보는 물론 마케팅의 중요한 수단으로 역할을 확장하여 사용되고 있다. 이런 이유로 유기농 식품을 생산판매하는 기업들은 패키지 디자인을 개발할 때 새로운 소재나 형태, 그래픽 등 다양한 노력으로 등을 취하여 차별화된 포장을 디자인하려고 노력하는 중이다. 그럼에도 불구하고 대부분의 유기농 제품 특화 농가나 기업들은 이런 새로운 사회적, 상업적 추세에 걸맞도록 포장 디자인을 개선하는데 실패하고 있다. 이에 본 논문에서는 유기농산물 쌀의 등장 배경과 국내 현황, 국제 현황, 쌀의 소비적 특성, 유기농쌀 포장 현황, 유기농쌀 의 소비트랜드, 사회적 변화등에 대해 고찰하고, 국내유기농쌀 에 대한 포장의형태, 상품명, 인증마크, 그래픽, 재질, 컬러, 생산지 노출 등으로 분류하여 분석하고 이를 토대로 문제점을 도출, 문제점을 보완하여 유기농쌀 '하양가바쌀' 브랜드를 중심으로 패키지 디자인을 제시하고자 한다. 이 논문의 유기농쌀 패키지 개발이 건강하고 안전한 유기농산물을 생산하는 농가와 기업의 지속적인 성장에 도움이 되기를 바란다.;Recently in Korea, consumers are interested in health and food safety more than ever before. As consumers’ interest in quality food increases, lots of companies are expanding the production and sales of organic products. The Korean government is also fostering environmentally-friendly farming in order to respond to the opening of the domestic agricultural market. Due to this commercial background and national policy, the environmentally-friendly organic food market is continuously growing despite the recent economic recession. Companies and farmers that merchandise organic products and food persuade consumers to have trust in their ingredients by using diverse product packaging. In the past, Korean agricultural product packaging was designed mainly to emphasize its functionality such as protection and preservation of the product during distribution and delivery. However, the role of organic product package has been expanding recently to be utilized as an important method for marketing. Companies which merchandise organic foods are attempting to design various packaging by adopting new materials, forms, and graphics, etc. However, most of the farms and companies specializing in organic products fail to enhance their packaging designs appropriately to reflect this new social and commercial trend. This study examines the case of "White Gaba Rice," which is a brand of organic rice in Korea. It identifies the emergence of organic rice, the current Korean market for organic rice, the global market for organic rice, the characteristics of rice consumption, the current packaging of organic rice, the trend of organic rice consumption and social change. It analyzes package designs of organic rice from Korea in terms of shape, brand, certification mark for organic farming, graphics, material, color and indication of origin. It concludes with the identification of the shortcomings of current packaging designs of organic rice and suggests new package designs complementing existing brands. This study is conducted to offer farms and companies that produce healthy and safe organic food a guidance in package design.
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