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자연∙생태∙환경 유튜브(YOUTUBE) 프로그램의 환경관과 시청량이 시청자들의 환경태도에 미치는 영향

Title
자연∙생태∙환경 유튜브(YOUTUBE) 프로그램의 환경관과 시청량이 시청자들의 환경태도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Environmental View and Viewing Volume of YouTube Program on Environmental Attitudes of Viewers - Focusing on the mediating effect of relational viewing
Authors
김미현
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 에코크리에이티브협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 점점 심각해지는 다양한 환경문제들의 근본적 원인이 인간중심적 사고체계에 있음을 인식하고, 생태중심적 사고로의 전환에 있어 미디어의 역할과 방향성을 알아보고자 하였다. 따라서 미디어가 다루고 있는 자연∙생태∙환경 관련 주제들과 이를 전달하는 관점이 미디어를 이용하는 시청자들의 태도 변화에 미치는 영향력을 종합적으로 탐구하였다. 특히 다양한 매체 중에서 최근 가장 파급력이 강한 대표적인 1인 미디어인 유튜브로 초점을 맞추었다. 1인 미디어의 경우, 전통적 매체인 TV와 달리 시공간적 제약을 받지 않을 뿐 아니라 쌍방향적 소통이 가능해 인기를 끌고 있다. 특히, 온라인 상에서 다양한 관계를 맺는 공간의 역할을 한다는 점을 고려해 프로그램을 시청하면서 형성하는 다양한 관계성을 의미하는 ‘관계적 시청’이 어떠한 중간 역할을 하는지를 함께 살펴보고자 했다. 따라서 본 연구는 선행 연구에 기반해 자연∙생태∙환경 유튜브 프로그램의 시청량과 인간중심주의, 생태중심주의의 환경관에 해당하는 프로그램 중 생태중심주의 프로그램을 시청하는 비율, 다양한 환경태도, 관계적 시청을 주요 변인으로 설정하였으며, 환경태도는 인지적, 정서적, 행동적, 생태중심적 태도 등의 4가지로 구분하고, 관계적 시청은 프로그램과의 관계, 출연자 및 제작자와의 관계, 다른 시청자와의 관계 등의 3가지 차원으로 세분화하였다. 설문은 자연∙생태∙환경 유튜브 프로그램을 시청하는 사람들을 대상으로 온라인으로 진행되었으며, 총 544명의 응답 데이터를 활용해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자연∙생태∙환경 유튜브 프로그램 시청량은 프로그램을 시청하면서 맺는 관계적 시청의 3가지 차원인 프로그램과의 관계, 출연자 및 제작자와의 관계, 다른 시청자와의 관계에 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 반면 생태중심주의 프로그램 시청비율은 다른 시청자와의 관계에만 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 프로그램을 많이 시청할 수록 다양한 관계를 맺는데 효과가 있음을 확인한 결과이다. 둘째, 자연∙생태∙환경 유튜브 프로그램 시청량과 생태중심주의 프로그램 시청비율은 다양한 환경태도에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 그 영향은 태도 별로 각기 다르게 나타났다. 시청량은 인지적, 정서적, 행동적 태도에 유의미한 영향을 미쳤으며, 생태중심주의 프로그램 시청비율은 인지적, 정서적, 생태중심적 태도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 여기서 주목할 점은 인간만이 아닌 다른 생명체와 생태계의 전체적인 관계를 중요시하는 생태중심적 태도가 생태중심주의 프로그램을 시청하는 비율에 영향을 받는다는 것이다. 이는 결과적으로 사람들의 생태중심적 사고체계로의 전환에 있어 프로그램의 질적 측면이 주요한 변인으로 작용한다는 것을 시사하며, 자연∙생태∙환경 관련 주제들을 다루는 미디어의 방향성을 제시한다는 점에서 중요한 의미가 있다. 셋째, 자연∙생태∙환경 유튜브 프로그램 시청량과 생태중심주의 프로그램 시청비율이 관계적 시청의 3가지 차원을 경유하여 환경태도에 미치는 영향 은 부분적으로 유의미한 결과를 보였으며, 태도 별로 차이가 있는 것으로 나타났다. 관계적 시청의 3가지 차원 중 프로그램과의 관계는 인지적, 정서적, 행동적, 생태중심적 태도에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것이 검증되었다. 특히, 앞서 시청량은 생태중심적 태도에 유의미한 영향을 미치지 못하였는데, 프로그램의 관계를 통할 경우 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 완전 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 자연∙생태∙환경 프로그램을 많이 시청할 수록 프로그램에 대한 호감도가 높아지며, 프로그램에 대한 호감도는 생태중심적 태도 향상에 주요 요인으로 작용할 수 있음이 입증된 결과로 이는 크게 주목할 만한 점이다. 반면, 출연자 및 제작자와의 관계는 정서적, 행동적 태도에 정적인 영향을 미쳤으며, 시청량과의 관계에서만 매개 효과가 나타났다. 프로그램을 많이 시청할 수록 출연자 혹은 제작자, 다른 시청자와 관계를 맺는데, 이러한 관계성은 환경문제에 느끼는 감정이나 환경을 보호하기 위해 행동하고자 하는 태도를 높이는 데 기여한다는 것이 입증된 것이다. 다른 시청자와의 관계는 환경태도 중 정서적 태도를 높이는 것으로 검증되었으며, 시청량과 정서적 태도, 생태중심주의 프로그램 시청비율과 정서적 태도 간의 관계를 모두 긍정적으로 매개하는 것으로 나타났다. 이처럼 시청하면서 맺는 다양한 관계성이 환경태도에 미치는 영향은 각기 다르게 나타났으며, 시청량과 생태중심주의 프로그램 시청비율 관계에서의 매개 효과 역시 다양한 양상을 보여주었다. 본 연구는 자연∙생태∙환경 유튜브 프로그램을 다루는 최초의 연구임과 동시에 프로그램 시청을 통한 시청자들의 태도 변화를 시청량이라는 양적 측면과 생태중심주의 프로그램 시청비율이라는 질적 측면을 통합적을 고려하여, 사회적 존재인 인간이 온라인이라는 공간 안에서 맺는 다양한 관계가 그 과정 속에서 어떠한 유의미한 영향을 주는지를 탐구한 연구로 의의가 있다.;Given that the fundamental causes of the growing environmental issues are lying in the human-centered way of thinking, this study investigates the role and the direction that the media should have to move the society forward to the eco-centered way of thinking. This study also comprehensively explores the impact of nature, ecology, and environment-related topics and viewpoints covered by the media, which were used to change the attitude of its viewers. We specially focused on YouTube among other various media, which we believe has the strongest influences on people. Unlike traditional medium such as TV, one person media: YouTube, became very popular not only for offering a space for people to interact and communicate but also for establishing relations between the creator and the viewers. We tried to look into "relational viewing", various relations which form when watching the contents among viewers, playing a part as a bridge. Therefore, based on previous studies, this study investigated the viewing volume of nature, ecology, and environment YouTube programs, the ratio of viewing ecocentric programs among programs corresponding to the environmental view of anthropocentrism and ecocentrism, various environmental attitudes, and relational viewing. It was set as a major variable, and environmental attitudes are divided into four categories: cognitive, emotional, behavioral, and eco-centric attitudes. Relational viewing is the relationship with the program, the relationship with the performers and producers, the relationship with other viewers, etc. subdivided into three dimensions. The survey was conducted online for people who watched nature, ecology, and environment YouTube programs, and a hierarchical regression analysis was conducted using the response data of a total of 544 people. The research results are as follows. First, it was confirmed that the nature, ecology, and environment YouTube program viewing volume had a significant effect on the relationship with the program, the relationship with the performers and producers, and the relationship with other viewers, which are the three dimensions of relational viewing formed while watching the program. On the other hand, it was found that the viewing ratio of ecocentric programs only had a positive effect on relationships with other viewers. This is the result of confirming that the more you watch the program, the more effective it is in forming various relationships. Second, the nature, ecology, and environment YouTube program viewing volume and ecocentric program viewing ratio were found to have an effect on various environmental attitudes, but the effects were different for each attitude. The amount of viewing had a significant effect on cognitive, emotional, and behavioral attitudes, and it was found that the viewing rate of ecocentric programs had an effect on cognitive, emotional, and ecocentric attitudes. What should be noted here is that the ecocentric attitude that places importance on the overall relationship between living organisms and ecosystems other than humans is affected by the viewing rate of ecocentric programs. As a result, this suggests that the quality of the program acts as a major variable in people's transition to an eco-centric thinking system, and it is significant in that it suggests the direction of media dealing with topics related to nature, ecology, and the environment. Third, the influence of nature, ecology, and environment YouTube program viewing volume and ecocentric program viewing ratio on environmental attitudes through the three dimensions of relational viewing showed partially significant results, and there were differences by attitude. Among the three dimensions of relational viewing, the relationship with the program was verified to have a positive effect on cognitive, emotional, behavioral, and eco-centric attitudes. In particular, the previous viewing amount did not have a significant effect on the eco-centric attitude, but it was found that there was a complete mediating effect that had a statistically significant effect through the relationship between the programs. In other words, the more people watch nature, ecology, and environment programs, the higher their liking for the program. On the other hand, the relationship with performers and producers had a positive effect on emotional and behavioral attitudes, and only the relationship with viewership had a mediating effect. The more you watch a program, the more you build relationships with actors, producers, and other viewers, and it has been proven that these relationships contribute to increasing your feelings about environmental issues and your attitude to act to protect the environment. The relationship with other viewers was verified to increase emotional attitude among environmental attitudes, and it was found that all of the relationships between viewing volume and emotional attitude, ecocentric program viewing ratio and emotional attitude were all positively mediated. In this way, the effects of the various relationships formed while watching were different on the environmental attitude, and the mediating effect on the relationship between the viewing volume and the viewing ratio of ecocentric programs also showed various aspects. This study is the first study to deal with nature, ecology, and environment YouTube programs, and at the same time, it is a social existence by considering the quantitative aspect of viewership volume and the qualitative aspect of the viewing rate of eco-centrism programs. It is meaningful as a study that explores the meaningful impact of various relationships that human beings have in the online space in the process.
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