View : 297 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김예솔
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
본 논문은 필자의 석사 과정 졸업 리사이틀에서 연주한 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756~1791)의 , 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)의 , 프랑시스 풀랑크(Francis Poulenc, 1899~1963)의 에 대한 program annotation이다. 고전주의 작곡가 모차르트의 는 방대한 규모로 작곡된 그의 마지막 협주곡으로, 고전주의 협주곡의 형식 및 조성이 확장되어 나타나고 있다. 낭만주의 작곡가 브람스의 는 주제적 통일성과 형식미를 갖추며 고전주의 음악의 기조를 계승하고 있는 동시에 감정주의적인 선율과 반음계적 조성, 화성으로 낭만주의 음악의 특징이 나타나 신고전적 면모를 보이고 있다. 20세기 프랑스 6인조 작곡가 중 한 명인 풀랑크의 는 무조성의 시대에 조성을 병용하고 있으며, 병행화성, 불협화음, 유연한 형식 등 비롯한 20세기 초중반 작곡가들의 영향도 함께 나타나 신고전주의자로서의 특징이 잘 드러나고 있다.;This program annotation is a study on Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)'s (1791), Johannes Brahms (1833-1897)'s and Francis Poulenc (1899-1963)'s which I performed in the graduation recital of my master's course. W. A. Mozart's is his last concerto composed on a large scale, and it can be seen how the form of concerto and the function of tonality are expanded in his late music. J. Brahms's has thematic unity and formal beauty, inheriting the fundamentals of the classical period music. Also, it shows the characteristics of the romantic music with emotional melody and chromatic harmony, which makes his music neoclassical romanticism. F. Poulenc's can be understood as a neoclassicalism in that he is using tonality and atonality together in an era of atonality, but at the same time, parallel harmony and flexible form appear as the influence of the other composers in the early and mid-20th century such as Claude Debussy, revealing the characteristics of a neoclassicalist as one of the French six-member composers of the 20th century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE