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dc.contributor.advisor주소현-
dc.contributor.authorZhou, Jing-
dc.creatorZhou, Jing-
dc.date.accessioned2022-08-04T16:33:02Z-
dc.date.available2022-08-04T16:33:02Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.otherOAK-000000192179-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000192179en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/262220-
dc.description.abstract금융사회화란 개인이 금융사회화 기관과의 상호작용을 거쳐서 지식, 태도, 행동 등을 습득해나가는 과정을 말한다. 소셜 미디어는 소셜러닝 상황을 가진 공간으로서 현대사회 속에 매우 중요한 금융사회화 기관이다. 따라서 이 연구는 중국 펀드투자자를 대상으로 그들이 소셜 미디어에서 어떠한 유형의 금융사회화를 경험하며 소셜 미디어에서 이루어지는 금융사회화가 어떠한 결과로 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 다음의 3 가지 질문을 던져보았다. 첫째, 중국 펀드투자자가 소셜 미디어에서 어떠한 유형의 금융사회화를 경험하는가? 둘째, 소셜 미디어에서 이루어지는 금융사회화가 어떠한 결과로 나타나는가? 셋째, 소셜 미디어 상의 금융사회화 모형은 어떻게 설정되는가? 전술한 질문의 답을 찾기 위하여 최근 1 년 동안 중국 소셜 미디어에서 펀드투자 관련 정보를 알아본 경험이 있고 현재 펀드상품을 보유하고 있는 펀드투자자를 연구대상으로 설문조사를 실시하였다. 341부의 데이터를 최종 분석에 사용하였다. 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 펀드투자자는 소셜 미디어에서 모방, 소통, 정보탐색의 형태를 통해서 금융사회화를 경험하는 것으로 나타났다. 모방은 펀드투자자가 소셜 미디어 상의 타 이용자의 투자경험을 관찰하여 이를 모델로 하는 행동이다. 소통은 펀드투자자가 소셜 미디어 상의 타 이용자와 펀드투자를 위한 토론을 하는 등 일종의 펀드투자 행위나 펀드투자 준비를 위한 의견교환 행동을 하는 것을 뜻한다. 정보탐색은 펀드투자자가 펀드투자에 대한 정보를 탐색하거나 질문하여 전반적인 지식을 획득하는 행동이다. 중국 펀드투자자가 소셜 미디어에서 경험한 이러한 금융사회화 유형 중에서 모방의 수준이 가장 높게 나타났으며, 소통, 정보탐색의 순으로 나타났다. 둘째, 소셜 미디어 사회적 자본은 네트워크, 신뢰, 규범으로 구성되었으며 네트워크의 정도가 가장 높았고 다음 규범, 신뢰의 순이었다. 소셜 미디어 사회적 자본의 형성에 영향을 미치는 요인들에 대한 다중회귀분석을 실시한 결과, 정보탐색은 소셜 미디어 사회적 자본을 형성하는데 필수적인 요소임이 밝혀졌다. 모방과 소통은 네트워크의 형성에 유의미한 영향력이 없었지만 신뢰와 규범에 유의한 정적 영향력을 가졌다. 즉, 소셜 미디어 사회적 자본을 형성하는데 금융사회화 유형의 유의한 정적 영향력을 확인하였다. 마지막으로 소셜 미디어 상의 금융사회화 모형에서 소셜 미디어 사회적 자본의 매개효과를 확인하였다. 다시 말하면, 중국 펀드투자자가 소셜 미디어에서 모방, 소통, 정보탐색을 통하여 금융사회화를 경험하였지만 모두가 건전한 금융사회화 결과로 이루어지는 것은 아니며 일부는 사회적자본을 통하여 금융사회화 결과에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 모방은 금융사회화 유형 중 가장 많이 볼 수 있는 금융사회화 상호작용이다. 모방은 사회적 자본의 형성을 거치지 않고도 바람직한 펀드투자태도와 펀드투자행동으로 이어지는 것으로 나타났다. 그러나 주관적 펀드이해력에는 네트워크의 형성이 필요하다. 즉 펀드투자자가 소셜 미디어 내 협력감을 느끼지 않으면 모방을 통해서 주관적 펀드이해력의 수준이 직접적으로 향상될 수 없는 것으로 나타났다. 펀드투자자가 소통을 통하여 금융사회화를 경험한 경우에 사회적 자본이 형성되지 않고도 펀드투자태도, 객관적 펀드이해력에 긍정적 영향을 미칠 수 있었다. 그러나 주관적 펀드이해력과 펀드투자행동에는 네트워크의 형성을 통하여 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정보탐색은 금융사회화 결과에 직접 영향을 미치지 않았다. 즉 정보탐색을 통해 금융사회화를 경험한 경우에 바람직한 사회화 결과가 이루어지려면 소셜 미디어 사회적 자본의 형성이 필수적이라고 할 수 있다. 네트워크가 형성 될 때 주관적 펀드이해력과 펀드투자행동이 증가하고, 신뢰가 존재 할 때 바람직한 펀드투자태도와 펀드투자행동을 가지게 되고, 규범이 형성되면 펀드투자태도 주관적 펀드이해력이 향상되는 것으로 나타났다. ;Financial socialization refers to the process in which an individual acquires knowledge, attitude, behavior, etc. through interaction with a financial socialization institution. Social media is a space with social learning situations and is a very important financial socialization institution in modern society. Therefore, this study attempted to examine the results of financial socialization on social media while targeting Chinese fund investors. The following three questions were asked. First, what forms of financial socialization do Chinese fund investors experience on social media? Second, what is the result of financial socialization on social media? Third, how is the financial socialization model set on social media? In order to find the answer to the above mentioned question, a survey was conducted on fund investors who have studied fund investment-related information on Chinese social media over the past year and currently own fund products. 341 copies of the data were used for the final analysis. The main analysis results of the study are as follows. First, it was found that Chinese fund investors experienced financial socialization through imitation, interaction, and information exploration on social media. Imitation is an action in which fund investors observe and model other users' investment experiences on social media. Interaction means that fund investors engage in a kind of fund investment behavior or exchange of opinions to prepare for fund investment, such as having a discussion with other users on social media. Information exploration is the behavior of fund investors to acquire overall knowledge by exploring or asking information about fund investment. Among these types of financial socialization experienced by Chinese fund investors on social media, the level of imitation was the highest, followed by interaction and information explosion. Second, social media social capital consisted of networks, trust, and norms, and the degree of network was the highest, followed by the next norm and trust. As a result of conducting multiple regression analysis on factors affecting the formation of social media social capital, it was found that information search was an essential factor in forming social media social capital. Imitation and interaction had no significant influence on the formation of the network, but had a significant positive influence on trust and norms. In other words, the significant positive influence of the form of financial socialization was confirmed in forming social media social capital. Finally, the mediating effect of social media social capital was confirmed in the financial socialization model on social media. In other words, although Chinese fund investors experienced financial socialization through imitation, interaction, and information explosion on social media, not all of them had sound financial socialization results, and some indirectly affected the financial socialization results through social capital. Imitation is the most common form of financial socialization. Imitation could have a desirable fund investment attitude and fund investment behavior without going through the formation of social capital. However, subjective fund understanding requires the formation of a network. In other words, it was found that if fund investors do not feel a sense of cooperation within social media, the level of subjective fund understanding cannot be directly improved through imitation. When fund investors experienced financial socialization through interaction, they could have a positive effect on fund investment attitudes and objective fund understanding without forming social capital. However, it was found that subjective fund understanding and fund investment behavior had an indirect effect through the formation of a network. Information explosion did not directly affect the results of financial socialization. In other words, it can be said that the formation of social media social capital is essential for desirable socialization results to be achieved when financial socialization is experienced through information search. When the network is formed, subjective fund understanding and fund investment behavior increases, and when trust exists, it has a desirable fund investment attitude and fund investment behavior, and when norms are formed, subjective fund understanding improves.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 연구의 목적 및 의의 3 II. 이론적 배경 4 A. 금융사회화의 개념 및 의의 4 B. 금융사회화 기관으로서 소셜미디어 5 1. 금융사회화 기관으로서 소셜미디어의 이해 5 2. 펀드투자와 관련된 중국 소셜 미디어의 현황 8 C. 금융사회화의 결과: 펀드투자역량 14 1. 펀드투자역량의 개념 14 2. 펀드투자자로서의 역할수행 16 3. 펀드투자역량의 구성요인 17 D. 금융사회화 모형. 20 1. 상호작용이 학습으로 연결된 과정을 중시하는 모형 20 2. 관계 중심의 금융사회화 모형 23 3. 사회적 자본 24 III. 연구방법 31 A. 연구모형 및 연구문제 31 B. 측정도구 및 측정도구의 타당성과 신뢰도. 32 1. 금융사회화 유형 32 2. 금융사회화 결과: 펀드투자역량 35 3. 소셜 미디어 사회적 자본 39 4. 배경변수 41 C. 연구대상 및 분석방법 43 1. 연구대상 43 2. 분석방법 43 D. 연구대상자의 배경특성 44 1. 조사대상자의 인구통계학적 특성 44 2. 펀드투자현황 46 IV. 연구결과 48 A. 연구문제 1: 소셜 미디어 상의 금융사회화 유형 48 1. 소셜 미디어 이용현황. 48 2. 금융사회화 유형의 하위영역 51 B. 연구문제 2: 소셜 미디어에서 이루어지는 금융사회화결과 55 1. 펀드투자역량의 수준. 55 2. 소셜 미디어 사회적 자본의 형성에 영향을 미치는 요인 61 C. 연구문제 3: 소셜 미디어 상의 금융사회화 모형 검증 63 1. 측정모형 분석 63 2. 구조모형 분석 65 V. 요약 및 결론 69 A. 연구의 요약 69 B. 결론 및 제언 72 부록 1. 설문지(한국어 설문지) 82 부록 2. 설문지(중국어 설문지) 98 ABSTRACT 111 Acknowledgement 114-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2516996 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title소셜 미디어를 통한 금융사회화가 펀드투자역량에 미치는 영향-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.subtitle소셜 미디어에서 형성한 사회적 자본의 매개효과-
dc.title.translatedA Study on Effect of Financial Socialization through Social Media on Fund Investment Capabilities : The Mediation Effect of Social Capital on Social Media-
dc.format.pageiv, 116 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 소비자학과-
dc.date.awarded2022. 8-
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Ph.D
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