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디지털금융의 발전이 소비에 미치는 영향

Title
디지털금융의 발전이 소비에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Digital Financial Development on Consumption: Evidence from China
Authors
WANG, RUI
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차은영
Abstract
주민 소비의 지속적 성장은 한 국가의 경제 안정과 급속한 발전에 중요한 요소이다. 많은 연구는 금융 발전이 주민 소비를 촉진할 수 있다는 것을 증명하였다. 그러나 전통금융은 금융 취약 계층에게 금융 규제가 많아 이들의 금융 수요를 충족시키기 어렵다. 이론적 경로에 따르면 디지털금융은 기술의 진보에 힘입어 전통 금융의 부족한 부분을 보완하였다. 본 연구에서는 2011년부터 2019년까지의 중국 31개 성(province)의 거시적 연간 패널 데이터(annual panel data)를 이용하여 디지털금융의 발전이 중국 도시와 농촌 주민의 소비에 미치는 영향에 대해서 실증적으로 분석을 하였다. 본 연구는 디지털금융 발전이 주민들의 금융접근성에 영향을 미칠 것이라는 가정 하에 금융접근성을 매개변수로 디지털금융이 소비의 메커니즘에 영향을 미치는 매개효과를 분석하였다. 그 결과를 보면 첫째, 디지털금융의 발전은 농촌 주민소비를 촉진 하는 것보다 도시 주민소비를 촉진 하는 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 둘째, 디지털금융은 도시 주민의 결제의 편리성과 투자 용이성을 높여 소비를 촉진하였고 또한 농촌 주민의 결제 편리성을 높여 그들의 소비에 영향을 미치기도 하였다. 디지털금융이 빠르게 발전했지만 농촌 주민에 대한 금융소외의 현황을 크게 개선되지 않았다. 기술의 발전이 항상 이중적인 듯이, 디지털금융의 발전에 따라 혜택을 보고 있는 교육 수준이 높은 보다 젊은 소비자와 달리 기술 취약 계층에게는 모바일 뱅킹의 발전이 달갑지는 않다. 그래서 중국은 금융소외 계층의 보다 낮은 문화 수준과 기술 소외 등의 장애 요인을 완화시키도록 노력해야 한다. 다른 한편, 농촌 주민의 소비에 가장 큰 영향을 주는 것은 지역 경제력과 그 지역의 도시화 수준이기 때문에 도시화를 가속화함으로써 농촌 주민의 소득수준과 생활여건을 높이고 도농격차를 줄여야 한다. ;Sustained growth of consumption is an important factor in ensuring the stability and rapid development of a country's economy. There have been many papers demonstrating that financial development can boost consumption. But traditional finance has many financial restrictions for financially vulnerable groups, so it is difficult to meet their financial needs. According to theoretical studies, digital finance makes up for the shortcomings of traditional finance through technological advances. This study analyzes the impact of digital finance development on urban and rural consumption in China through an empirical model divided into urban and rural implementations using macro annual panel data for 31 provinces in China from 2011 to 2019. This study predicts that the development of digital finance affects the financial accessibility of the population, and analyzes the possible mediating effects in the mechanism of digital finance affecting consumption using financial accessibility as a mediating variable. The results show that, first, digital financial development has a greater effect on urban residents' consumption than rural residents'. Second, digital finance boosts consumption by increasing payment accessibility and investment accessibility for urban residents and affects consumption by increasing payment accessibility for rural residents. Despite the rapid development of digital finance, the current situation of financial exclusion of rural residents has not improved significantly. The development of technology always seems to be dualistic, and unlike the more educated young consumers who have benefited with the development of digital finance, the development of mobile banking has not been satisfactory for those who do not understand modern technology. China should make efforts to enable financially excluded groups to overcome barriers such as literacy and technological exclusion through social campaigns and other means. On the other hand, the urbanization process should be accelerated to improve the income level and livelihood conditions of rural residents and narrow the gap between urban and rural areas.
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