View : 443 Download: 0

중학생의 온라인 팬덤활동과 우울의 종단관계

Title
중학생의 온라인 팬덤활동과 우울의 종단관계
Other Titles
Longitudinal relationship between middle school students’ online fandom activities and depression: Moderating effect of peer relationship quality
Authors
이영주
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
설경옥
Abstract
본 연구는 시간이 흐름에 따라 청소년의 온라인 팬덤활동과 우울 간 인과관계 양상을 확인하고, 온라인 팬덤활동과 우울의 종단적 관계를 또래관계 질이 조절하는지 확인하였다. 선행연구에 따르면 온라인 팬덤활동 참여는 스타를 숭배하게 되거나 소셜미디어상의 가상 상호작용에 몰두하게 함으로써 청소년의 우울을 일으킬 수 있다. 더불어 우울수준이 높은 청소년이 온라인 팬덤활동에 접근할 가능성이 높다는 선행연구 결과에 따라 본 연구는 두 변인이 시간이 흐름에 따라 상호적으로 영향을 미칠 수 있다고 보았다. 마지막으로 또래관계 질이 두 변인 간 관계에 영향을 미칠 것이라고 전제하였다. 한국아동·청소년정책연구원에서 2018년 중학교 1학년 학생을 대상으로 2018년 (1차), 2019년(2차), 2020년(3차)에 수집한 자료를 사용하였으며, 1차 조사부터 3차 조사에서 ‘좋아하는 연예인이나 운동선수가 있습니까?’ 문항에 모두‘있다’고 답한 605명(남학생 37.5%, 여학생 62.5%)의 자료를 분석하였다. SPSS 28.0을 통해 기술통계, 상관분석, 독립표본 t 검증을 실시하였고, Mplus 7.4를 통해 자기회귀 교차지연 모형을 검증하였다. 이후 또래관계 질 수준별 다집단 분석을 통해 온라인 팬덤활동이 우울에 미치는 영향을 또래관계 질이 조절하는지 확인하였다. 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 팬덤활동과 우울의 자기회귀계수를 확인한 결과 각각 다음 시점의 온라인 팬덤활동과 우울을 정적으로 예측하였다. 둘째, 온라인 팬덤활동의 우울에 대한 교차지연계수를 확인한 결과 온라인 팬덤 활동은 이후 시점 우울을 예측하지 않았다. 다만, 근소한 수준에서 정적인 영향력이 있음을 확인하였다. 셋째, 우울의 온라인 팬덤활동에 대한 교차지연계수를 확인한 결과 우울은 이후 시점 온라인 팬덤활동을 예측하지 않았다. 넷째, 또래관계 질로 다집단 분석을 실시한 결과 또래관계 질이 낮은 집단에서 만 1차 시점 온라인 팬덤활동이 2차 시점 우울을 정적으로 예측하였다. 이상의 결과는 청소년기 온라인 팬덤활동이 종단적 관점에서 우울에 정적인 영향을 미칠 수 있다는 잠재적 가능성을 보여준다. 또래와 좋은 관계를 맺지 못하는 청소년의 경우 온라인 팬덤활동이 종단적으로 우울을 초래할 수 있음 또한 확인하였다. 본 연구는 온라인 팬덤활동을 하는 청소년의 정서를 면밀하게 살펴야 할 필요성과 온라인 팬덤활동이 정서에 미치는 부정적인 영향력을 대인관계 자원을 발달시킴으로써 보호할 수 있음을 밝혔다는 데에 의의가 있다. ;This study aims to examine longitudinal relationship between online fandom activities and depression in adolescents, and whether their peer relationship quality can moderate this relationship. According to previous studies, online fandom activities were positively associated with depression through excessive star worship or parasocial interaction on social media. Also, there are findings that adolescents with depressive symptoms had higher probability to engage in online fandom activities. Therefore, the present study assumed that there would be longitudinal reciprocal relationship between online fandom activities and this relationship would be moderated by peer relationship quality. This study used the longitudinal panel data from Korea’s National Youth Polity Institute from 2018 (wave 1) to 2020 (wave 3) for first-year middle school students in 2018, and analyzed the data of 605 people (37.5% male and 62.5%) who answered "yes" to "Do you have a favorite celebrity or athlete?" in every wave. The present study used SPSS 28.0 to analyze descriptive statistics, correlation, and independent sample t verification. Afterwards, through Mplus 7.4 this study attempted to explore the longitudinal relationship between online fandom activities and depression by autoregressive cross-lagged modeling, and examined the moderating effect of peer relationship quality on the association between online fandom activities and depression using multi-group analysis. The results of the analysis are as followed. First, online fandom activities predicted next wave’s online fandom activities positively, and depression predicted next wave’s depression positively. Second, the cross-lagged coefficients from online fandom activities on depression in wave were not significant. However, online fandom activities positively predicted depression marginally. Third, the cross-lagged coefficients from depression to online fandom activities on next wave were not significant. Depression did not predict online fandom activities at the next wave. Lastly, in the multi-group analysis with peer relationships quality, online fandom activities at wave 1 positively predicted depression at wave 2 only in the group with low peer relationships quality. The present study suggests the probability that adolescents' online fandom activities longitudinally can affect depression positively. Furthermore, adolescents who have not good relationships with their peers are predicted to be depressed longitudinally. This study is meaningful that it presents the need to pay attention to adolescents’ mental health who participate online fandom activities, and the negative influence online fandom activities on depression could be protected by building good peer relationships.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE