View : 382 Download: 0

에른스트 헤켈의 자연물 도해에 나타난 조형원리를 응용한 패션디자인 연구

Title
에른스트 헤켈의 자연물 도해에 나타난 조형원리를 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A study on fashion design by applying the formative principle shown in the illustrations of natural objects by Ernst Haeckel : Focusing on the slash technique
Authors
GUAN, QIXIN
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이세리
Abstract
시대와 분야를 불문하고 자연은 인간에게 중요한 영감의 원천이 된다. 19세기말-20세기 초 독일의 저명한 생물학자 에른스트 헤켈은 자연물에 대한 관찰을 통해 위대한 생태학 저술이자 예술작품인 「자연의 예술적 형상」을 출판했다. 이 책은 에른스트 헤켈의 독특하고 섬세한 자연 도해를 담고 있으며, 특히 다양한 조형원리가 중심이 되어 자연물들 형상을 아름답게 그려내고 있다. 본 연구는 당대 생태학 및 예술 분야에까지 영향을 미쳤던 헤켈의 저작 「자연의 예술적 형상」의 예술적 가치를 인정하며, 헤켈의 자연물 도해를 모티프로 하여 패션디자인으로 응용할 수 있는 창작의 원천을 찾아내고 작품화 하는 데에 목적을 두었다. 이를 위해 에른스트 헤켈 개인의 성장 배경과 저서 「자연의 예술적 형상」의 저술 배경을 자세히 살펴보았고, 「자연의 예술적 형상」 중 조형원리가 존재하는 구체적인 자연물 도해를 체계적으로 분석하였다. 한편, 최근 10년간 자연물의 조형원리를 응용한 현대 패션디자인 사례들을 찾아보면서 헤켈의 자연물 도해에 대한 응용의 방법을 모색하였다. 이러한 이론적 분석과 고찰은 작품 디자인에 있어서 슬래쉬 기법의 응용으로 연결되었다. 슬래쉬 기법은 오랜 역사를 통해 발전되어온 장식 기법 중 한 가지로서 헤켈의 자연물 도해 중 형태적 측면에서 유사점을 보인다. 슬래쉬 기법을 이용하여 디자인한 최종 작품은 모두 4벌이다. 이론적 분석으로 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 헤켈의 「자연의 예술적 형상」은 자연물의 아름다운 형태를 보여주었고 그가 보여준 조형원리는 특히 반복, 대칭, 점진, 율동, 방사, 강조 등의 여섯 가지 연계원리로 전개되었다. 둘째, 헤켈의 자연물 도해에 나타난 여섯가지 조형원리 중 반복의 조형원리는 가장 기본이 되는 원리로 보인다. 즉 반복에 의해 대칭, 점진, 율동, 방사, 강조의 원리가 형성되는 것을 확인하였다. 셋째, 헤켈의 도해와 같이 자연물의 조형원리가 응용된 현대 패션디자인 사례를 살펴본 결과 각각 여러 가지 방식을 통해 자연물 이미지의 조형원리를 표현함에 있어 그 예술적 형상이 적용된 많은 사례들을 확보할 수 있었다. 사례들이 보여준 표현 방법은 전통적 방식에 의한 무늬 반복에서부터 3D 프린팅에 의한 입체적 단위 형태 반복에 이르기까지 다양하다. 넷째, 헤켈의 도해 응용을 위해 필요한 슬래쉬 기법을 조사한 결과, 르네상스 시기부터 발전된 패션 장식기법으로서 매우 다양한 종류 구분이 가능하였다. 다섯째, 오늘날의 패션 컬렉션을 통해 슬래쉬 기법의 현대적 응용을 찾아본 결과, 규칙과 불규칙, 슬래쉬 선의 모양과 배치 등을 기준으로 유형 분류가 가능하였다. 과거의 유럽 전통복식과 비교했을 때 오늘날 패션 컬렉션에 나타난 슬래쉬 기법은 규칙적이면서 응용의 방식으로 직선의 모양을 구사하는 유형이 가장 다수로 확인되었다. 작품 디자인과 제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 에른스트 헤켈의 자연물 도해는 모티프 응용 과정을 거쳤을 때 기본적인 자르기와 구부리기, 스티치 등의 행위를 통해 모양을 만들 수 있는 특별한 조형 모티프를 제공하였다. 둘째, 전체 작품 디자인에 있어 반복, 대칭, 점진, 율동, 방사, 강조 등 여섯 가지의 연계 조형원리를 적극적으로 반영함으로써 디자인의 폭을 넓힐 수 있었다. 셋째, 헤켈의 도해로부터 응용된 개발 소재와 실루엣을 실물로 구현하기 위해서 여러 차례의 실험을 통해 결과적으로 반투명의 화이트 색채와 우레탄 원단을 선택할 수 있었다. 유연한 형태를 만들기에 적당하며 섬세한 절단면 표현이 가능하고 매트하면서 은은하게 비침을 표현하는 소재로서 반투명 화이트 우레탄이 적절하였다. 넷째, 우레탄을 이용하여 슬래쉬 기법으로 만들어진 개발 소재는 자른 그대로의 긴 형태, 동글게 말아 스티치로 고정한 형태 등으로 가공할 수 있었고, 크기를 기준으로 다양화함으로써 여러 가지 조형원리를 표현할 수 있는 좋은 재료가 되었다. 다섯째, 작품 제작시 한 벌 내에 서로 다른 여러 가지 두께의 우레탄 원단을 배치한 결과 작품 형태에 유연하게 곡면을 형성하게 하고 전체 균형감도 도모할 수 있었다. 헤켈의 「자연의 예술적 형상」에 담긴 자연물 도해는 패션디자인뿐만 아니라 보다 넓은 분야에서 다채롭게 응용이 가능한 원천이 될 수 있으므로 이에 또 다른 관점에서의 다양한 후속 디자인 연구 가능성을 제기하는 바이다.;Nature is an important source of inspiration for humans, regardless of age or field. In the late 19th and early 20th centuries, the famous German biologist Ernst Heckel published his great ecological work and artwork ‘Art Forms in Nature’ based on his observations of natural objects. This book contains Ernst Haeckel's unique and exquisite illustrations of nature, especially the various principles of shape that are essential for beautifully depicting the shapes of natural objects. This study acknowledges the artistic value of Haeckel's work The Art Forms of Nature, which influenced the ecology and art of the time, and uses Haeckel's illustrations of natural objects as source material for finding creative sources that can be applied to fashion design. To do with the purpose of the parent theme for this purpose, the background of Ernst Haeckel's personal growth and the background of the writing of the book ‘Art Forms in Nature’ were examined in detail, and a systematic and detailed illustration of the natural objects in ‘Art Forms in Nature’ where the principles of formation exist was made. analyzed. On the other hand, the method of application in Haeckel's illustrations of natural objects is sought by searching for examples of modern fashion design that have used the principles of natural object formation in the last decade. This theoretical analysis and reflection is related to the application of the slash technique in the design of the work. The slash technique is one of the decorative techniques developed through a long history and shows a similar form in Haeckel's illustrations of natural objects. Four final works were designed using the slash technique. The theoretical analysis leads to the following conclusions. First, Haeckel's Art Forms of Nature shows the beautiful forms of natural objects, and the principles of modeling he demonstrates are especially developed into six linked principles such as repetition, symmetry, gradation, rhythm, radiation, and emphasis. Secondly, among the six principles of composition in Haeckel's diagram of natural objects, the principle of repetition of composition seems to be the most fundamental one. In other words, it is confirmed that the principles of symmetry, gradation, rhythm, radiation and emphasis are formed through repetition. Third, by examining examples of modern fashion design that apply the principles of formation of natural objects as shown in Haeckel's diagram, we are able to obtain many examples of the application of art forms to express the principles of formation of natural objects. images through various methods. The methods of expression shown in the examples range from repetition of patterns by traditional methods to repetition of three-dimensional unit shapes by 3D printing. Fourth, the study of the diagonal line technique required to apply the Haeckel diagram allows for a classification of the various fashion decoration techniques developed during the Renaissance. Fifth, the modern application of slash techniques found through today's fashion collections allows for the classification of types based on regularity and irregularity as well as the shape and arrangement of slashes. Compared to the traditional European garments of the past, the slash technique present in today's fashion collections proved to be the most common way of using straight lines in a regular and applied manner. The conclusions obtained through the design and production of this work are as follows. Firstly, Ernst Haeckel's illustrations of natural objects provide special shaping patterns that, with a little simplification, can be made into shapes by basic cutting, bending and sewing movements. Second, the six interrelated formative principles of repetition, symmetry, gradation, rhythm, radiation, and emphasis can be actively reflected in the design of the entire work, which can broaden the scope of the design. Third, in order to realize in real life the developed materials and contours applied from the Haeckel chart, we chose a translucent white and polyurethane fabric through many experiments. The translucent white polyurethane is suitable as a material suitable for making flexible shapes, which can show a delicate cut surface and exhibit matte and soft reflections. Fourth, the developed material made with the slanting technology of polyurethane can be processed into a long shape when cutting, rolled up and fixed with pins, etc. A good material that can express various molding principles through diversity. The size became fifth, and depending on the arrangement of the material to be developed during the production process, a careful plan of fabric arrangement was required to maintain the overall curvature of the shape and the balance of weight. Once again, the best balance was found through several experiments, resulting in fabrics for the material and fabrics for the basic pattern prepared in different thicknesses and arranged differently for each piece. The illustrations of natural objects contained in Haeckel's ‘Art Forms in Nature’ can be used as a source not only for fashion design, but also for a wider range of applications.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE