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청나라 전통 문양을 적용한 꽃차 패키지 디자인

Title
청나라 전통 문양을 적용한 꽃차 패키지 디자인
Other Titles
Flower tea packaging design using traditional patterns of the Qing Dynasty : centered on the Chinese flower tea brand Zhongli
Authors
ZHANG, YILING
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
China is one of the countries with a long tradition of tea drinking, and tea has gradually developed into a national culture. Tea is closely related to daily life and integrated into the lives of people of different classes. In addition, In the pursuit of health today, flower tea is now another healthy drink that does not contain caffeine or theophylline. In recent years, the consumption of flower tea has diversified and rejuvenated. In particular, the consumption of flower tea by consumers aged 15to 30 years old shows an increasing trend. And in China, many flower tea products and new tea brands have entered the market every year. Therefore, it is important to design the packaging so that the brand can compete in a competitive market. Traditional Chinese patterns are a unique national art style with a history of several thousand years. They are closely related to traditional hinese packaging design. Therefore, this paper presents a theoretical study of the historical and traditional patterns of the flower tea. In addition, the types and connotations of traditional Chinese botanical patterns have been studied and analyzed, and the application of traditional botanical patterns in modern packaging design of Chinese floral tea brands has been investigated. This study takes the Chinese tea brand "Zhongli" as a case study and designs a new modern brand packaging using traditional patterns of Chinese national culture. In this study, the packaging design of Zhongli tea industry is based on the traditional Chinese plant pattern with a new pattern design, and a series of brand packaging designs are proposed. The packaging designed for this purpose not only retains the basic elements of the traditional patterns, but also meets the aesthetics of modern young consumers, improves the competitiveness of the brand, and provides an opportunity to effectively spread Chinese culture to the world. ;중국은 차를 마시는 오랜 전통을 가진 나라 중 하나로 점차 차를 민족문화로 발전시키고 있다. 차는 일상생활과 밀접한 관계가 있으며 다양한 계층의 사람들 생활 속에 융합되어있다. 또한 건강을 추구하는 오늘날, 꽃차는 카페인, 테오필린이 없는 또 다른 건강 음료가 되었다. 최근 몇 년 동안 중국에서 꽃차를 마시는 사람들이 다양해지고 젊어지기 시작하였다. 특히 15~30대의 소비자들의 꽃차 소비가 지속해서 상승세를 보인다. 그리고 중국은 매년 신흥 차 브랜드가 출현하는 동시에 많은 꽃차 제품도 등장한다. 따라서 경쟁이 치열한 시장에서 브랜드 경쟁력을 갖출 수 있도록 패키지 디자인을 하는 것이 중요하다. 중국 전통 문양은 수천 년의 역사를 가진 독특한 민족 예술 스타일로 중국 전통 패키지 디자인과 밀접한 관계를 맺는다. 따라서 본 논문은 꽃차 문화와 전통 문양의 역사에 대한 이론적 고찰을 진행하였다. 또한 중국 전통 식물 문양의 종류와 의미를 조사 분석하여 전통 식물 문양이 현대 중국 꽃차 브랜드 패키지 디자인에서의 응용을 연구하였다. 본 논문은 중국 차 브랜드 ‘중리(中莉)’를 사례로 중국 민족문화인 전통 문양을 활용하여 새로운 현대적인 브랜드 패키지를 디자인하였다. 본 연구에서 중리다업의 패키지 디자인은 중국 전통 식물 문양을 바탕으로 새로운 패턴 디자인을 하고 계열화된 브랜드 패키지 디자인을 제안하였다. 이에 디자인된 패키지는 전통 문양의 기본 요소를 보존하면서 현대 젊은 소비자의 심미에 부합되어 브랜드의 시장 경쟁력을 높이고 중국 문화를 세계에서 효과적으로 전파할 수 있는 가능성을 제시하고자 한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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