View : 430 Download: 0

J. Brahms의 Viola Sonata No.1 in F minor, Op.120에 관한 분석 및 연구

Title
J. Brahms의 Viola Sonata No.1 in F minor, Op.120에 관한 분석 및 연구
Other Titles
A Study of ‘J. Brahms의 Viola Sonata No.1 in F minor, Op.120’
Authors
정유진
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)의 실내악 작품 중 가장 후기에 작곡한 비올라 소나타《Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120, N0.1 in F minor》에 대한 분석 및 연구이다. 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833~1897)는 19세기 낭만주의 시대의 대표적인 작곡가이다. 그는 베토벤과 슈베르트의 교향곡 전통을 따른 낭만주의 시대에 고전적 전통과 낭만적인 표현력을 조화롭게 결합한 신고전주의(Néo-Classicisme)를 추구한 대표적인 작곡가라고 할 수 있다. 브람스의 음악에서는 고전주의의 보수적 성격인 엄격성과 절제력이 나타나는 동시에 자유로운 서정성의 성격을 지닌 낭만주의 특징도 나타나 있다. 그의 작품은 절대음악의 전통을 고수하여 교향곡, 협주곡, 실내악, 등 전통적인 장르의 곡들을 많이 작곡하였으나 반면, 오페라는 단 한 곡도 작곡하지 않았다. 브람스는 실내악 곡에 비중을 두어 일생동안 24개의 실내악 작품을 작곡하였는데 이 중《Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120, N0.1 in F minor》는 그의 첫 번째 비올라 소나타인 동시에 가장 후기의 작품이다. 이 곡은 클라리넷에 애정을 보였던 브람스가 1894년에 클라리넷 연주자 뮐펠트(Richard Mühlfeld, 1856~1907)에게 헌정한 곡으로 처음에는 클라리넷을 위한 소나타《Op.120 No.1, No.2》의 두 곡으로 작곡되었고, 그 후 비올라를 위한 작품으로 직접 편곡하여 출판하였다. 본 논문에서는《Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120》중 첫 번쨰 비올라 소나타로 작곡된 《Op.120 No.1》을 통하여 브람스의 전통적인 소나타 형식 안에 구현된 다양한 음악기법을 연구하여 올바른 연주 해석에 도움을 주고자 한다.;The purpose of the study is an analysis and study on the viola sonata 《Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120 N0.1 in F minor》 composed at the latest among the chamber music works of Johannes Brahms (1833~1897). Johannes Brahms (1833-1897) was a representative composer of the Romantic era of the 19th century. In the Romantic era following the symphonic traditions of Beethoven and Schubert, he can be said to be a representative composer who pursued Neo-Classicism, a harmonious combination of classical tradition and romantic expression. In Brahms' music, the conservative characteristics of classicism, such as rigor and restraint, appear, and at the same time, romanticism with the characteristics of free lyricism. His works adhere to the tradition of absolute music, and he composed many pieces of traditional genres such as symphonies, concertos, and chamber music. On the other hand, he never composed a single opera. Brahms focused on chamber music and composed 24 chamber music works during his lifetime. Among them, Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120 No.1. This piece was dedicated to the clarinetist Richard Mühlfeld (1856-1907) in 1894 by Brahms, who showed affection for the clarinet. It was composed as a song and then directly arranged and published as a work for viola. As a result of studying the work 《Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120 N0.1 in F minor》, this piece is composed of 4 movements based on the classical form, and it is a classical music form rather than the free form characteristic of the romantic period. It is a song with a conservative tendency. In conclusion, 《Brahms Sonata for Viola and Piano Op.120 N0.1 in F minor》 shows a classical form in terms of form and compositional technique, and when using lyrical melodies such as ninth chords, eleventh chords, and subchords, chords It could be seen that the sexual characteristics of romanticism were added. This song harmonizes with the musical technique of the viola and piano parts, and it can be seen as a work that shows Brahms' mature and unique compositional language by harmoniously merging classical and romantic period music, the hallmarks of Brahms' chamber music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE