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세대별 성역할에 따른 젠더뉴트럴 색채 특성

Title
세대별 성역할에 따른 젠더뉴트럴 색채 특성
Other Titles
A study on Gender Neutral Color Characteristics According to Gender Roles by Generation
Authors
유승희
Issue Date
2022
Department/Major
디자인대학원 컬러디자인테크놀로지전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
Rachel Karniol(2011)은 색채(color)는 젠더 고정관념을 가져온다고 했으며 성인들 역시 남, 여 선호하는 색채가 다르다고 했다. 이는 어렸을 때부터 아이들은 자신의 성별을 반영하는 색상에 노출되기 때문이다. 이러한 인식에 대한 고정 관념은 현대에 들어와 많이 허물어지고 있으며 사회문화적 배경에 따라 기존에 정의 내려져 온 많은 것들이 변화되고 있다. 젠더와 색채의 경계를 허무는 젠더뉴트럴 마케팅이 여러 분야에서 활용되면서 이러한 변화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구를 진행하였다. 본 연구의 목적은 세대별 성역할과 색채 연상 응답들이 어떠한 관계가 있는지 알아보는 데 그 목적이 있으며 젠더의 색채 연상 이미지가 과거에서부터 현재로 오면서 어떠한 변화를 보이는지 살펴보고자 한다. 색채 연상 대상은 구체적 대상으로 진행되었으며 Bluish(푸르스름한), Pink-Lilaceous(분홍~라일락색의), Yellowish-Reddish(노르스름함~불그스름한), Greenish(녹색을 띈) 색상들과 White(하얀색), Grey(회색), Black(검정색)으로 한다. 톤은 Light(밝은), Main(중심), Dark(어두운)으로 구분하여 진행하였다. 피험자들은 남녀 20대에서 50대까지 구성하였으며 성역할의 질문은 대표적인 남성성과 여성성을 살펴볼 수 있는 질문들로 작성하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 젠더뉴트럴 색채는 세대-성별로 차이를 보이는데 연령이 낮은 20대에서 젠더뉴트럴 응답범위가 가장 넓다. 3040대초반 집단은 다른 집단보다 젠더연상 강도가 가장 높다. 젠더뉴트럴 색채는 대체로 톤에 따른 영향을 받는다. 피험자들은 Light 톤의 고명도-저채도 자극물을 대부분 ‘젠더뉴트럴 색채’로 인식하였으며 Dark 톤으로 갈 수록 젠더연상 강도가 높다. 다만 Pink계열의 색채 자극물들에서는 젠더연상 강도가 다른 색채에 비해 높아 기존의 색상고정관념이 계속 보이고 있다. 따라서 젠더뉴트럴 색채를 선택할 때 색상 또한 영향을 주는 것을 알 수 있다. 둘째, 성역할인식은 세대에 따라 다르게 나타난다. 세대-성별 간의 남성성과 여성성을 살펴보면 남성집단은 연령이 낮을수록 남성성보다는 여성성이 높아 성 역할 인식이 낮으며 연령이 높을 수록 남성성이 높지만 동시에 여성성이 공존 되고 있다. 여성집단은 전반적으로 남성성보다 여성성이 높다. 다만 연령이 낮아질수록 여성성의 강도가 중화되어 성역할 인식이 낮아지고 있다. 성역할이 뚜렷한 집단과 뚜렷하지 않는 집단간의 차이를 보면, 성역할이 뚜렷하지 않은 집단은 젠더뉴트럴 색채 선택 폭이 성역할이 뚜렷한 집단보다 넓으므로 성역할 인식이 젠더뉴트럴 색채 응답에 영향을 주는 것을 알 수 있다. 셋째, 젠더 가치관은 세대에 따라 차이를 보이는데 40대후반50대 집단은 대체로 보수적인 젠더 가치관을 따르고 있어 세대별 유의미한 차이를 보인다. 젠더뉴트럴에 대한 인식을 알아보는 연구에서 20대 남녀 집단은 ‘알고 있다’로 응답한 비율이 다른 세대보다 높으며 세대가 높아질수록 젠더뉴트럴에 대한 뜻을 모르거나 생각해보지 않았다는 응답이 많았다. 따라서 세대별로 젠더뉴트럴에 대한 인식이 색채 선택에 영향을 미치고 있다. 이에 따라 성역할은 세대별 차이를 보이며 젠더뉴트럴 색채는 세대와 성 별에 따라 다르게 나타날 수 있음이 확인되었다. 다만 세대와 성별 간에 색채가 지닌 이미지는 그 경계가 서로 넘나들며 공존하고 있으며 단편적인 것으로 해석할 수 없고 다양한 사회적요인들의 상호작용에 의해 계속해서 변화될 수 있다.;Rachel Karniol (2011) is already mentioned that colors are often gender-stereotyped and adults have different color preferences for male versus female as well. This is because infants and children are exposed to colors that reflect their gender. These stereotypes have been broken in recent years. Gender roles and the color associations have been changed depending on the social-cultural background. A study is to examine the factors that affect gender-neutral color according to gender neutral marketing without boundaries between gender and color. The purpose of this study is to examine the relationship between gender roles and color association by generation, and to examine the changes in the color association of genderstereotyped from the past to the present in accordance with socio-cultural background. The research was conducted using specific object for color association and the four colors of Bluish, Pink-Liliaceous, Yellowish-Reddish, and Greenish, as well as White, Gray and Black as per Light-Main-Dark tones. To examine the flow of socio-cultural background, the subjects of experiment were composed of men and women in their 20s to 4050s, and the questions about gender roles were written with questions to examine masculinity and femininity. The results of this study are as follows. First, gender-neutral color showed differences by generation and gender, and the younger the age, the wider the gender-neutral color range. The group in the early 3040s was the most gender-stereotyped than the other groups. Gender-neutral colors were usually affected by tone. Subjects mainly perceived high value/low chroma of light tone as ‘gender-neutral’ and the darker the tone, the stronger the gender association. However, in the Pink-Liliaceous, Reddish groups, the intensity of gender association is higher than other colors, which could be seen to affect color as well as tone. Second, gender roles appeared differently according to generation. Looking at masculinity and femininity between generation and gender, the younger the male group, the stronger the femininity than the masculine. The female group appeared to be more feminine than masculine. However, the younger the female group, the more neutral the intensity of femininity. Looking at the difference between the group of having clear gender role and unclear gender role, it could be shown that gender-neutral colors were affected by differences in gender roles. The less clear the gender role, the wider the choice of gender-neutral colors. Third, gender role differed according to generation, and the group in 4050s generally followed conservative gender role, showing significant differences by generation. In a study to find out the perception of gender neutral, it was found that the male and female in their 20s knew more than any other generation, but the higher the generation, the higher the responses that they did not know or did not think about the meaning of gender neutral. Therefore, it was confirmed that the gender-neutral colors appeared differently depending on generation - gender and the differences according to gender roles were affected when selecting gender-neutral colors. In conclusion, color image can be explained by the interaction of various social factors and is variable. In other words, the color association between generation and gender can coexist with their boundaries crossing each other so it cannot be defined in one way. Instead, it can be continuously changed by various social factors.
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