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중국 사공(社恐) 세대의 감정 표현을 위한 이모티콘 개발

Title
중국 사공(社恐) 세대의 감정 표현을 위한 이모티콘 개발
Other Titles
A study on Emotional Communication of Emoticons in the Age of Social Anxiety in China
Authors
WANG, CHUNYU
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유윤석
Abstract
통신 기술의 발전으로 인해 사람들의 교류 방식은 더욱 다원화되었고 오늘날 사교 환경에서는 이모티콘이 감정 표현 수단 중 하나로 활용되고 있다. 이모티콘은 메시지와 함께 소셜 콘텐츠에 색을 더해 사용자의 감정 표현을 풍부하게 한 요소이다. 최근 이모티콘은 지속적으로 발전하고 있지만, 의미가 불분명하거나 디자인이 방대하다는 등의 특징으로 정보전달에 영향을 미치는 문제가 있다. 이에 중국 사공 세대의 감정 표현을 위한 이모티콘의 개발은 이모티콘의 제작방법과 디자인 컨셉에 대한 규범의 개발과 새로운 가치체계를 형성하는 데 중요한 현실지도적 의의와 실용적 가치가 있다. 본 논문에서는 중국 국내 이모티콘 사용 현황과 사공(사회공포증) 세대들이 주로 사용하는 이모티콘의 사용 실태를 조사하였고,이어 인터뷰를 통해 이들의 이모티콘 사용 선호도, 이모티콘 용어 등을 설문조사 하였다. 설문조사를 실시한 결과, 젊은 층은 인터넷 커뮤니티에서 이모티콘을 사용하는 경우가 많아졌고, 사공들도 사용 빈도가 커지고 있다는 것으로 나타났다. 또한 사공 세대들과의 인터뷰를 통해 사공 세대들의 특성을 정리하여 시행착오를 줄인 뚜렷한 특색을 가진 이모티콘을 만들기를 희망하였다. 다음으로는 사공 세대라는 주제를 놓고 관련 이론에 대해 연구하였다. 대량의 문헌을 읽고 정리하여 사공 세대에 대하여 관련 분석 및 귀납과 총결을 진행하였으며,또한 위챗 이모티콘이 지닌 인터넷 사교에서의 전파 효과 및 영향에 대한 이론적 연구를 진행하여 본 연구의 설계를 위한 충분한 이론적 근거를 제공하였다. 이렇게 도출된 자료를 기반으로 한 이모티콘의 디자인 과정은 사공 시대의 커뮤니케이션부터 시작하여 구체적인 키워드 선택을 토대로 이모티콘을 작업하였으며, 16개의 이모티콘을 디자인하여 사용자와 수신자에게 표정의 재미를 제공하면서도 통속적인 언어, 쉬운 화면 표현을 통해 사공 세대라는 집단을 알리고 그들의 마음을 알아가며 조금이나마 이해하고 포용할 수 있도록 하였으며, 사공 세대에게 긍정적인 의미와 위안을 줄 수 있도록 하였다.;In today’s social environment, emojis are also used as a means of expressing emotions. While conveying information, emoticons also add color to social content and enrich the emotional expression of users. However, in recent years, the development of emoticons has been increasing day by day, but there are always problems such as unclear meaning and rough design that affect the transmission of information. Therefore, the development of communication emoticons in the era of social fear regulates the production methods and design concepts of emoticons and the formation of The new value system has important practical guiding significance and practical value. Firstly, the current situation of the use of emoticons in China and the use of emoticons by social terrorist groups are investigated. Then, we conducted interviews with social terrorist groups, and made statistics on their preferences for using emojis, expressions in emojis, etc. At the same time, a questionnaire survey was conducted, and it was found that there are more and more young people using emoticons in online social networking, and there are more and more socially phobic people. In addition, through the interviews with the social-phobic people, the characteristics of the social-phobic people are summarized, hoping to avoid detours in this research and create emoticons with distinctive characteristics. The related theories are researched around the theme of the era of social terrorism. Through reading a large number of literature to sort out, analyze, summarize and summarize the social terrorist population. At the same time, a theoretical study is carried out on the communication effect and influence of WeChat emoji Baozi network social networking, which provides a sufficient theoretical basis for the design of this research. The design process starts from the communication in the era of social fear, selects specific keyword sentences and creates expression packs, and designs 16 character expression packs. , The relaxed picture expression allows more people to understand the group of social-phobic youths, understand their hearts, give them a little more understanding and tolerance, and can also bring some positive meaning and comfort to the social-phobic youth group.
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