View : 280 Download: 0

Richard Strauss의 Sonata for Violin and Piano in E flat Major, Op. 18 관한 연구

Title
Richard Strauss의 Sonata for Violin and Piano in E flat Major, Op. 18 관한 연구
Other Titles
A Study of Analysis on Richard Strauss’s Sonata for Violin and Piano in E♭ Major, op. 18
Authors
김예원
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
리하르트 슈트라우스 (Richard Strauss 1864-1949)는 19세기부터 20세기 중반까지 활동한 독일 후기 낭만주의의 대표적인 작곡가이자 지휘자이다. 본 논몬에서는 그의 대표적인 초기 작품인 [Sonata for Violin and Piano in E♭Major, Op. 18]에 대한 작품을 분석하고 시대적 배경과 음악적 특징을 알아보고자 한다. 이 작품은 슈트라우스의 유일한 바이올린 소나타 작품으로 신고전주의의 영향을 많이 받았다. 또한, opus 작품 번호를 지니는 실내악 작품으로 분리되기도 한다. 슈트라우스의 실내악 작품들은 초기에 많이 작곡되다가 교향시와 오페라로 관심이 옮겨지면서 후기로 갈수록 실내악 작품이 점점 줄어들게 된다. 이 작품의 시대적 배경인 19세기에는 청중이 이해하기 어려운 실내악곡 작품보다는 화려하고 큰 규모 편성을 갖는 관현악 작품과 오페라 작품이 더 큰 인기를 끌었다. 전통적인 구성과 형식을 갖는 부분에서 고전적인 면모를 볼 수 있고, 작곡기법에서는 반음계적 진행과 모호한 조성 화성적 요소들에서 후기 낭만주의의 음악적 특징이 두드러지게 드러난다. 곡 전체에서 바이올린과 피아노의 비중이 한쪽으로 치우치지 않고 두 악기가 동등한 위치에서 어떤 방식으로 상호작용 하는지 집중적으로 분석해보고자 한다. 조성이 전조를 통해 계속해서 변화하는 음형들을 주고받으면서 2중주보다는 더 크고 화려한 관현악적 작품의 느낌으로 표현되었다. 이 작품이 작곡된 시대적 배경을 바탕으로 신고전주의와 후기 낭만주의의 과도기 음악적 특징을 알아보고 당김음 리듬과 조성변화를 효과적으로 연주하기 위한 연주자의 이해를 돕고자 한다. ;Richard Strauss(1864-1949) was influenced by the transitional period of neoclassical and post-romanticism, but his stlye was not limited to any form. He created his own unique and new musical world. R. Strauss's "Sonata for Violin and Piano" E♭major op.18 and his life analysis showed that his environment had a great influence on the world of work. It was dedicated to his father and his friend, Robert Pshore, as his signature last chamber music piece and violin sonata. In the early days of composition, he composed piano and chamber music works that kept the traditional style of neoclassicalism under the influence of his father. There are four songs that Strauss numbered his chamber music, and "Sonata for Violin and Piano" E♭ major, op. 18 is the last song with a opus number. The song was completed in 1888, consists of a traditional three-movement format, with neoclassical and post-Romantic music expressed in one piece. A spectacular composition on the scale of an orchestra and a dramatic dissonance, semi-tonal progression in every movement, the original harmony. The use of abundant counterfeiting can be seen as the musical characteristics of Strauss. The use of syncopation rhythms, a representative feature of late romanticism, was used in various ways throughout the song. The motivation for the first theme has been developed from the first movement to the third movement, giving the entire song a sense of unity. In particular, this work used a lot of rhythm with syncopation and triplets to heighten the scene change and atmosphere of the song. Throughout as violin and piano continue to imitate the theme, it is a song that adds colorful and rich colors to the song, making the orchestral elements larger than chamber music and stand out very much out.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE