View : 255 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
허숙경
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은

김시내
Abstract
본 논문은 석사 졸업 리사이틀 프로그램으로 연주한 드보르작(Antonin Dvořak, 1841-1904)의 와 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)의 에 대한 설명이다. 드보르작(Antonin Dvorak, 1841-1904)은 19세기 체코의 대표적 민족주의 작곡가이다. 그는 민속 음악적 소재를 서구 음악에 가미시켰고 작품 곳곳에 슬라브 춤과 노래의 특징들을 적절히 조화시켰는데 이는 드보르작이 직접 작곡한 선율이지만 민속적 색채를 강하게 풍기게 하며 그의 이러한 민족적인 경향이 작품 전체에서도 많이 나타나 있다. 이 곡은 보헤미아의 시인 아돌프 헤이둑(Adolf Heyduk, 1835-1923)의 7편의 시를 독일어로 번역하여 거기에 선율을 붙인 곡으로, 이 연가곡의 성악 성부에서는 집시들이 갈망하는 자유와 자연, 춤과 노래 그리고 사랑에 관한 가사를 나타내고, 피아노 반주부에서는 집시들의 악기를 모방하는 부분, 급격하게 바뀌는 다이내믹, 잦은 꾸밈음의 사용, 무곡풍의 리듬 등으로 보헤미아의 민속적인 음악을 표현하고 있다. 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)는 후기 낭만주의 시대에서 현대로 가는 과도기적 특징을 지니며, 모스크바 악파의 전통을 고수하면서도 서구화를 지향하는 음악을 추구했던 러시아의 민족적 작곡가이다. 그의 작품에는 러시아 민족적인 서정성을 가진 선율과 전통 화성 안에 근거한 사용된 두터운 화음이 자주 사용되는데, 이를 통해 그의 음악에 민족적 색채와 풍부한 음향적 효과를 부여한다. 피아니스트였던 그가 피아노를 중심으로 작곡한 작품에서는 피아노 성부는 기교적이고 독주곡 못지않은 큰 비중을 차지하고 있다. 피아노 성부가 먼저 주제를 제시하며 곡의 전체적인 분위기를 이끌고, 피아노의 카덴차를 연상시키는 부분이 등장하면서 연속적 도약과 급격한 다이내믹을 통해 음악을 적극적으로 표현함으로써 첼로와 대등한 위치에서 기교적인 면을 요구한다.;This dissertation is a study of Antonin Dvořak(1841-1904)’s and Sergei Rachmaninoff(1873-1943)’s, which were performed for the graduation recital program for the degree of Master of Music. Antonin Dvořak(1841-1904) was one of the representative nationalist composers from Czech in 19th century. He added the elements of folk music to the Western music and blended the characteristics of the Slavic dances and songs into his works. Although the melodies were created by Dvorak himself, they have strong ethnic colors, which is prominently shown in as well. Seven matching melodies were attached to the seven poems of Adolf Heyduk(1835-1923) which were translated to German in the piece. In the vocal section, he portrayed Gypsy's desire for freedom, the nature, dances and songs, and love, and in the piano, Bohemian ethnic effects were given through the parts that suggest of Gypsy’s musical instruments, dramatic dynamic changes, frequent appearances of ornaments, and rhythms taken from the folk dances. Sergei Rachmaninoff(1873-1943) was a musical nationalist composer from Russia, who showed the characteristics of the transition era from Neo-romanticism to the 21th century and pursued the tradition of the Moscow School and westernization combined. In his works, often times used are lyrical melodies in Russian national music and thick chords in the traditional harmony, he granted the ethnic colors and abundant sound effects to his music by using them. Since he was a pianist, he researched a lot in the angle of the instrument as you can also see in. In this piece, the piano part is sophisticated and takes a big role as much as the solo instrument. It presents the theme first as it leads the whole atmosphere of the piece, and there also is a part that reminds listeners of a cadenza. Piano takes big portions in musical expressions and requires technical elements as the same as cello in performing as its part has consecutive leaping and dramatic dynamic changes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE