View : 309 Download: 0

M. Ravel 에 대한 작품 연구

Title
M. Ravel 에 대한 작품 연구
Other Titles
Study on Works of M. Ravel : Focused on
Authors
오영주
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
This study aimed to investigate the life and musical syntax of Ravel as well as characteristics of French Impressionism music from the perspective of the times, focusing on the analysis of Tzigane's work composed in 1924. As the style or technique of music has a correlation with the background of the times, Impressionist music, which began in the 19th century, appeared in a period of transfor-mation in which industrialization and science were highly valued due to various revolutions and developments. Invisible spritual world was pursued in the fields of nature and literature unlike before, which resultantly brought about a new style of 'Impressionism', a term that originated in painting that included exotic elements originating from the East, different from the Romanticism of the previous era. French music, which used to be considered less mainstream compared to German, emerged as a major European music thanks to the merits of Claude Achile Debussy (1862-1918), who composed French-style 'Impressionist music' with French-only literary and exotic materials and Mauric Ravel (1875-1937), who represented Impressionist harmony and the French neoclassical music world. (1924) was composed by M.Ravel after listening to the Hungarian violinist Jelly d'Ara-nyl, inspired by the Hungarian dance and folk music 'Czardas'. It is divided into two parts, 'Lassu', which reflects the characteristics of improvised Hungarian folk songs with a slow tempo, and 'Friss', which shows a free moods with a fast tempo and it is aimed to reveal the aesthetics of M. Ravel's music through the analysis of 's works that show such contrasting emotions.;음악은 시대적 배경에 따라 그 양식이나 기법이 상호연관성을 가지는데, 19세 기에 시작된 인상주의 음악은 다양한 혁명과 발전으로 산업화와 과학적인 것들 에 높은 가치를 두게 되는 변혁의 시기에 나타나게 되었다. 자연과 문학 등의 분야에서 이전에 비해 보이지 않는 정신세계에 대해 추구하게 되며 이전 시대 의 낭만주의와는 다르게 동양에서 온 이국적인 요소를 포함한 회화에서 시작 된 용어인 ‘인상주의(Impressionism)’라는 새로운 양식이 등장한다. 독일 음악에 비해 다소 변방취급을 받아왔던 프랑스 음악은 그들만의 문학적, 이국적인 소재로 더욱 풍부한 프랑스의 ‘인상주의 음악’을 만든 드뷔시(Claude Achile Debussy, 1862-1918)와 인상주의적 화성과 프랑스의 신고전주의의 음 악세계를 대표하는 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)에 의해 점차 유럽 음악 의 주요국가로 부상하였다. 본 논문에서 필자는 1924년 작곡된 <치간느(Tzigane)>의 작품분석을 중심 으로 라벨의 생애 및 음악어법과 당시 시대적 관점에서의 프랑스 인상주의 음 악의 특징에 대하여 알아보려 한다. <치간느(Tzigane)>(1924)는 라벨이 헝가리 출신의 바이올리니스트인 ‘엘리 다라니(Jelly d’Arányi)’의 연주를 듣고 난 뒤 헝가리 춤곡이자 민속 음악 인 ‘차르다시(Czardas)’에서 영감을 얻어 작곡된 곡이다. 느린 템포의 즉흥적인 헝 가리 민요의 특징이 반영된 ‘라수(Lassu)’와 빠른 템포의 자유로운 분위기를 나타내는 ‘프리스(Friss)’ 이렇게 두 부분으로 나누어져 있는데, 이러한 대조적 인 정서를 보여주는 <치간느(Tzigane)>의 작품분석을 통해 라벨의 음악미학 에 대해 밝히고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE