View : 424 Download: 0

Maurice Ravel 《밤의 가스파르 (Gaspard De La Nuit), 1908》 분석 및 연구

Title
Maurice Ravel 《밤의 가스파르 (Gaspard De La Nuit), 1908》 분석 및 연구
Other Titles
A study on Maurice Ravel Gaspard De la Nuit
Authors
윤유희
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원

임지연
Abstract
본 논문은 모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)의 피아노 독주곡인 《밤의 가스파르 (Gaspard de la nuit), 1908》에 한 분석과 연구이다. 라벨은 프랑스 인상주의를 대표하는 작곡가로, 고전적인 형식에 인상주의적인 음악 어법을 사용하여 자신만의 음악적 언어를 구축하였다. 세 개의 곡으로 이루어진 《밤의 가스파르》는 1908년 완성된 곡으로, 프랑스 낭 만주의 시인 알루아지우 베르트랑(Aloysius Bertrand, 1807-1842)의 산문시 중 세 개의 시에 곡의 배경을 두고 있다. 제 1곡 “물의 요정”은 서주, 제시부, 발전부, 재현부, 코다로 된 소나타 형식으로 되어 있다. 물의 요정이 인간 남성에게 구애하지만 거절당하고, 물거품이 되어 사라진다는 내용을 바탕으로 한다. 물의 움직임을 아르페지오, 글리산도, 오른손의 오스티나토 음형 등을 통해 묘사하고 7, 9, 11, 13화음의 사용과 온음음계 등의 사용으로 신비롭고 이국적인 분위기를 조성한다. 제 2곡 “교수대”는 두 개의 동기와 다섯 개의 주제 선율을 가진 A-B-A 3부 형식으로 되어 있다. 교수형이 집행되는 거리를 배경으로 하며,‘죽음’이라는 시의 주제에서 유발되는 주된 심상인 공포, 기괴함 등을 음악적으로 표현한다. 곡 전체에서 나타나는 B♭ 오스티나토를 통해 종소리를 상징하며 불협화음, 온음음계, 반음계의 사용이 나타나는 주제 선율들은 기괴하고 소름 끼치는 분위기를 조성한다. 제 3곡 “스카르보”는 두 개의 동기와 네 개의 주제 선율을 갖는 매우 확장된 소나타 형식으로, 서주, 제시부, 발전부, 매우 긴 길이의 재현부와 짧은 Coda로 구성되어 있다. 작은 난쟁이 악마 스카르보의 움직임을 빠른 속도, 급격하게 변하는 악상과 리듬, 트레몰로, 아르페지오 등으로 표현하며 주제 선율에는 스카르보의 웃음소리를 묘사하는 스타카토, 스카르보가 손톱으로 비단 보자기를 긁는 소리를 묘사한 점음표 리듬 등이 첨가되어 있다. 음악을 통해 시에 나타나는 스카르보의 행동과 장면을 연상할 수 있다. 이처럼 라벨은 베르트랑의 산문시에 기초하여, 시의 내용을 다양한 기법을 통해 음악적으로 묘사하였고, 문학을 음악에 반영시킨 작품을 완성하게 되었다.;This thesis is an analysis and study of Maurice Ravel(1875-1937)’s piano solo Gaspard de la nuit (1908). Ravel was a representative composer of French Impressionism but built his own musical language integrating impressionistic music facilities into classical form. The suite with three movements, Gaspard de la nuit was completed in 1908. It is set in three prose poems by the French Romantic poet Aloysius Bertrand (1807-1842). The first movement “Ondine” is based on the story that the fairy of water courts but is rejected by human men, and disappears in a shower. The movement of water is described by arpeggio, glissando and Ostinato figures in the right hand, and the use of 7, 9, 11, 13 chords and the use of whole-tone scale creates a mysterious and exotic atmosphere. The second movement “Le Gibet” depicts the street where hanging is carried out. It musically expresses the main mental images evoked by the theme of ‘Death,’ such as fear and bizarreness. The theme that symbolizes the bell sound rings throughout the movement in B♭ Ostinato. The grotesque and creepy atmosphere of this movement is created by the dissonances, whole-tone scale, and chromatic scale. The third movement “Scarbo” expresses the movement of the little dwarf devil Scarbo at high tempo, rapidly changing music and rhythm, tremolo, and arpeggio. While the staccato articulation of the main theme depicts Scarbo’s laughter, dotted rhythm depicts Scarbo’s action of scratching silk curtains with his sharp fingernails. This final movement seems like a reminiscence of Scarbo’s actions and night scenes in poetry. Applying the various techniques in order to evoke the poetic atmospheres, Ravel interpreted the contents of Bertrand’s prose poems into his own music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE