View : 884 Download: 0

웹기반 시뮬레이션을 이용한 두개내압 상승환자 간호교육 프로그램의 효과

Title
웹기반 시뮬레이션을 이용한 두개내압 상승환자 간호교육 프로그램의 효과
Other Titles
Effects of Increased Intracranial Pressure Care Nursing Program Using Web Based Simulation
Authors
김원정
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
강숙정
Abstract
웹기반 시뮬레이션은 컴퓨터와 연결된 모니터와 스피커를 통해 대상자를 파악하고 키보드, 마우스를 이용해 상호작용하는 시뮬레이션을 의미한다. 본 연구는 웹기반 시뮬레이션을 이용한 두개내압 상승환자 간호교육 프로그램을 개발하고 이를 간호대 학생에게 적용하여 그 교육 효과를 검정하고자 하였다. 본 연구는 ADDIE(analysis,design, development, implementation, evaluation) 모형을 기반으로 진행되었고, 연구자는 Kolb의 경험학습이론에 근거하여 웹기반 시뮬레이션을 이용한 두개내압 상승환자 간호교육 프로그램을 개발하였다. 개발된 프로그램의 효과는 비동등성 대조군 반복측정 설계를 적용하여 파악하였다. 연구 대상자는 2개 대학의 간호학과 4학년으로 총 65명이 모집되어 무작위로 배정하였다. 이 후, 중재군 3명, 대조군 2명, 총 5명이 탈락하여 중재군 30명, 대조군30명, 총 60명이 연구 참여를 최종 완료하였다. 중재군은 웹기반 강의, 사전 브리핑,웹기반 시뮬레이션과 디브리핑으로 구성된 두개내압 상승환자 간호교육 프로그램을 적용하였고, 대조군은 웹기반 강의를 적용하였다. 자료수집은 중재 전에 일반적 특성, 두개내압 상승환자 간호 지식, 문제해결능력과 비판적 사고성향을 파악하였고, 중재 직후와 중재 2주 후에 두개내압 상승환자 간호 지식, 문제해결능력, 비판적 사고성향과 학습전이 기대를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 28.0.1 프로그램을 이용하여 실수와 백분율, 평균과 표준편차, χ2-test와 independent t-test, Mann-Whitney U test, Friedman test, repeated measures ANOVA로 분석하였고, 결과는 다음과 같다. 1. 중재군과 대조군의 두개내압상승환자 간호지식의 변화량은 중재 직후(Z=-.397, p=.692), 중재 2주 후(Z=-.169, p=.866) 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 중재군과 대조군의 문제해결능력의 변화량은 중재 직후(t=4.150, p<.001),중재 2주 후(t=2.077, p=.042) 유의한 차이가 나타나, 중재군이 대조군보다문제해결능력이 향상되었다. 3. 중재군과 대조군의 비판적 사고성향의 변화량은 중재 직후(t=3.488, p<.001), 두 군 간에 유의한 차이가 나타났으나, 중재 2주 후(t=1.349, p=.183), 유의한 차이가 나타나지 않았다. 4. 중재군과 대조군의 학습전이 기대는 중재 직후(t=2.297, p=.025), 중재 2주 후로(t=2.236, p=.029), 두 군 간에 유의한 차이가 나타났다. 본 연구를 통하여 웹기반 시뮬레이션을 이용한 두개내압 상승환자 간호교육 프로그램은 간호대학생의 문제해결능력, 비판적 사고성향, 학습전이 기대에 효과적인 교육 중재임을 확인하였다. 이러한 결과로 본 연구의 프로그램이 간호대학생들의 실무적용 능력을 향상시키기 위한 방안으로서 효과적으로 활용될 수 있다고 사료된다. 본 연구의 웹기반 시뮬레이션은 현실감 있는 시뮬레이션 시나리오, 화면구성과 문제풀이를 통해 참여자의 몰입과 참여를 유도하였다. 인터넷을 활용한 학습방법을 선호하고 학습과정에서도 재미를 추구하는 간호대학생들의 특성을 고려하여, 웹기반 시뮬레이션을 활용한 후속 연구들이 지속되어야 할 것이다. ;The purpose of this study was to develop a web-based simulation for an increased-intracranial pressure patient in the nursing program and verify the effectiveness of nursing students in evaluating expectations for nursing knowledge for increased intracranial pressure patients, problem-solving competency, and critical thinking disposition and expectation of learning transfer. This study is a quasi-experimental study with the application of the repeated measures in design with a non-equivalent control group. The participants of this study were senior nursing students who have expertise in nervous system nursing. A total of sixty participants were randomly assigned to the experiment (n=30) or control (n=30) groups. The study period was carried out from 13th March to 28th March 2021. The experimental group applied both web-based lectures and web-based simulations, whilst the control group only participated only in web-based lectures. The collected data was analyzed using SPSS 28.0.1 software by percentage, mean and standard deviation, Chi-square test, independent t-test, Whitney Mann U, repeated measures analysis of variance and Friedman test. Problem-solving competency showed significant differences over the time(F=6.979, p=.002), and between the time and group interactions (F=5.842, p=.005). The experimental group and the control group showed statistically significant differences in post-intervention (t=4.150, p<.001), and two weeks after the intervention was (t=2.007, p=.042). The time(F=13.597, p<.001), group(F=4.316, p=.042) and the interaction between time and group (F=4.251, p=.021) points in critical thinking disposition were statically considerable. There were significant differences in the change in critical thinking disposition post-intervention (t=3.488, p<.001). In the expectation of learning transfer, the experimental group scored higher than the control group in post-intervention (t=2.297, p=.025), and two weeks following the intervention (t=2.236, p=.029). The experimental group that participated in web-based simulation for an increased-intracranial pressure patient in the nursing program showed more improvement in problem-solving competency, critical thinking disposition and expectation of learning transfer than control group. Therefore, the findings of this study suggest that a web-based simulation for an increased-intracranial pressure patient in the nursing program may prove useful as an educational method for nursing students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE