View : 370 Download: 0

튀니지•이집트•알제리 이슬람 정당 비교연구

Title
튀니지•이집트•알제리 이슬람 정당 비교연구
Other Titles
A Comparative Study of Islamic Political Parties in Tunisia, Egypt and Algeria
Authors
김도연
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
진승권
Abstract
The Purpose of this study is to identify the characteristics of Islamic political forces in Arab Republican countries since 2011 and the causes of differences between countries. For this purpose, Tunsia, Egypt and Algeria, which are representative Arab republics, were selected as research cases and comparative research methods were used. The researcher examined the political history of the three countries over time and identified major political events and the relationship between Islamic and secular forces. Afterwards, the characteristics of Islamic political parties that have emerged in the three countries have been historically examined, and it has been found that the difference in power in the military and the secularization of Islamic political parties affects the political activities of Islamic political parties. In Tunisia, the Ennahda party was founded in 2011, starting with the Islamic Reformist Islamic Tendency Movement(MTI) organized in 1970. After the collapse of the dictatorship in 2011, it emerged as a major force leading the democratization of Tunisia as the dominant party. In Egypt, the Freedom and Justice party of the Muslim Brotherhood, founded in 1928, emerged as the ruling party in 2012. However, emphasis on Islamism and presidential authority clashed with the strong military, and the Muslim Brotherhood was later defeated in a power struggle, resulting in the dissolution of the Freedom and Justice party and the disappearance of political influence. Finally Algeria began politicizing the Islamic forces, starting with the Association of Algerian Muslim Ulema(AOMA), which was organized in 1931. Algeria has historically been fragmented by Islamic forces, so it has not developed into a single political organization with organizational power, forming a number of Islam political parties, such as Islamic Salvation Front(FIS), Movement of Society for Peace(MSP)ets. After that, they chose a pro-government and secularist and started political activities as a pro-opposition party, and it still exists after the dictatorship collapsed in 2019. As such, differences in the political position and characteristics of Islamic parties by country are caused by differences in military power and differences in secularization of Islamic parties. Tunisia is a country that has been relatively actives in secularization and westernization, and has a consistently weak military since independence, and the expansion of its political influences has been controlled by the government. After taking power, the Ennahda party abandoned many Islamic elements by choosing secularist lines and formed a coalition with secularist parties. In other worlds, the secularization of the weak military and Islamic parties led to the phenomenon of Islamic parties acting as major political forces. On the other hand, Egypt was led by the military organization of the Free Officers Movement from the independent movement, and the military regime continued to be established as the military took over politics and economy. The Islamic regime, which appeared for the first time since 2011, emphasized the Islamic element with its old and strong organizational power and conservative tendencies. The Islamic party was eventually dissolved after the clash with the strong military. The relatively low secularization of strong military and Islamic parties has resulted in Islamic parties not emerging as major political forces. Lastly, from the independence movement in Algeria, the military and National Liberation Front(FLN) took over the state power. Many Islamic political forces chose pro-government and secularist lines rather than opposing the military, which had full control of national politics, and maintained their political activities as opposition forces. In other words, the strong military and the secularization of Islamic parties led to the continued political activity of the Islamic parties.;본 연구의 아랍 공화제 국가에서 2011년과 2019년 장기 독재정권 붕괴 후 주요 정치 세력으로 부상한 이슬람 정당의 국가별 특징과 국가별 이슬람 정당 정치활동의 차이점이 발생한 원인 요인을 파악하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 아랍의 대표적인 공화제 국가인 튀니지·이집트·알제리의 이슬람 정당을 역사적으로 고찰하여 비교하였다. 튀니지는 1970년대 조직된 이슬람 개혁주의 성향의 이슬람 경향 운동을 시작으로 2011년 엔나흐다당이 창설되며 제1당으로 튀니지 정치를 주도하고 있다. 이집트는 1928년 창설된 무슬림 형제단이 2011년 자유정의당을 창단하고 1년 동안 집권하였으나 이슬람주의에 대한 강조와 대통령 권한을 강조함으로써 이집트의 강한 군부와 충돌하였다. 이후 권력투쟁에서 무슬림 형제단이 패함으로써 자유정의당은 해산되고 정치 영향력은 소멸되었다. 마지막으로 알제리는 1931년 조직된 알제리 무슬림 울레마 협회를 시작으로 이슬람 구원 전선당·평화사회운동과 같은 다양한 이슬람 정치 조직이 형성되었다. 알제리는 역사적으로 이슬람 세력이 파편화되어 있었기 때문에 조직력을 갖춘 단일한 정치 조직으로 발전하지 못하였으며 다수의 극단주의 조직이 활동한 특징이 있다. 이후 친정부 및 세속주의 노선을 선택하여 친야당으로써 정치활동을 시작하였으며 2019년 장기 독재정권이 붕괴된 후에도 여전히 친야당 세력으로 존재하고 있다. 또한 이와 같이 국가별로 이슬람 정당의 정치 위치와 특징에 대한 차이점이 발생한 원인으로는 군부 권력 차이와 이슬람 정당의 세속화 차이 요인이 있다. 튀니지의 경우 상대적으로 세속화와 서구화를 적극적으로 받아드린 국가로써 독립 이후부터 일관되게 약한 군부를 가지고 있으며 정부에 의해 군부의 정치 영향력 영향력 확대는 통제되었다. 엔나흐다당은 집권 후 세속주의 노선을 선택함으로써 많은 이슬람 요소를 포기하고 세속주의 정당과 연립하였다. 즉 약한 군부와 이슬람 정당의 세속화는 이슬람 정당이 주요 정치 세력으로 활동하는 현상으로 이어졌다. 반면 이집트는 독립운동부터 자유장교단 군부 조직이 주도하였고 이후 군부가 정치와 경제를 장악하면서 군부정권이 계속 수립되었다. 2011년 이후 처음 등장한 이슬람 정권은 오래되고 강한 조직력과 보수주의 성향으로 이슬람 요소를 강조하였다. 이후 강한 군부와 충돌하면서 결국 이슬람 정당은 해산되었다. 강한 군부와 이슬람 정당의 상대적으로 낮은 세속화는 이슬람 정당이 주요 정치 세력으로 부상하지 못하는 결과를 가져왔다. 마지막으로 알제리는 독립운동부터 군부와 민족해방전선당이 국가 권력을 장악하였다. 다수의 이슬람 정치 세력들은 국가 정치를 완전히 통제하고 있는 군부에 맞서는 것이 아니라 친정부 및 세속주의 노선을 선택하였고 이는 야당세력으로서 정치 활동을 유지하였다. 즉 강한 군부와 이슬람 정당의 세속화는 이슬람 정당이 정치 활동을 유지하는 결과로 이어졌다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE