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하이데거 예술철학에서 시작(詩作)의 의미

Title
하이데거 예술철학에서 시작(詩作)의 의미
Other Titles
The Meaning of Poetry in Heidegger’s Philosophy of Art : Based on The Origin of the Work of Art (1935/36)
Authors
박지윤
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
한충수
Abstract
본 연구의 목적은 「예술작품의 근원」에 드러나는 하이데거의 비판적 예술 논의에 초점을 맞추어 하이데거 예술철학을 분석 및 재구성하고, 예술의 본질로 규정되는 시작(詩作) 개념의 의미와 의의를 고찰하는 것이다. 본고는 우선 「예술작품의 근원」을 중심으로 기존의 철학적 예술 논의 방식에 대한 하이데거의 문제의식을 파악하고자 한다. 그리고 하이데거 후기 저작에서의 시와 언어 논의를 실마리로 삼아 예술의 본질로서 시작 개념의 풍부한 의미를 밝히고자 한다. 이러한 맥락에서 기존의 예술철학에 내재된 문제를 극복하고 예술을 보다 근원적 의미에서 논의하려는 하이데거 예술철학의 기획에 시작이 기여하는 바를 고찰하고자 한다. 「예술작품의 근원」은 전통 철학에서 예술을 숙고해오는 과정에 대한 하이데거의 문제의식을 보여준다. 본고는 이러한 문제의식을 세 가지 측면에서 발견하고 이를 축으로 삼아 하이데거의 예술 논의를 재구성한다. 첫 번째 측면은 예술작품을 논의하는 데 전통적 사물 해석을 적용한 결과 예술작품은 사물처럼 다루어졌고, 여타의 존재자들과 구분되는 예술작품의 고유한 성격은 규명되지 못했다는 것이다. 두 번째 측면은 예술을 미(美)의 영역에서 다룸에 따라 예술의 기능은 아름다움을 산출하는 것으로 축소되었다는 것이다. 세 번째 측면은 예술가-예술작품-감상자 구도에서 예술을 논의함에 따라 예술작품은 예술가에 의해 창작되고 감상자에 의해 향유되는 객체의 위치에 놓인다는 것이다. 이러한 문제의식을 바탕으로 하이데거는 전통적인 개념 도식에서 벗어나 예술작품이 예술작품답게 있는 그 자체에 주목한다. 그리고 예술을 진리가 현성하는 방식으로 이해함으로써 예술을 진리의 영역에서 논의한다. 이때 예술작품 안에서 진리의 현출과 지속을 가능하게 한다는 의미에서 창작과 보존 개념을 제시한다. 이러한 예술 논의 끝에 하이데거는 예술의 본질을 시작으로 규정한다. 예술작품의 근원에 대한 물음이 곧 예술의 본질이 어디서 비롯되는지에 대한 물음이라는 점에서 시작 개념은 하이데거 예술철학의 근본 물음에 대한 답이라 할 수 있다. 이에 본고는 하이데거 후기 저작에서의 시와 언어 논의를 발판 삼아 시작 개념의 풍부한 의미를 파악한다. 이를 통해 하이데거가 언어를 의사소통의 수단이 아니라 존재자의 고유한 존재를 불러낸다는 본질적 의미에서 이해하고 있으며, 시가 이러한 언어의 근원적 측면을 가장 잘 실현하고 있음을 확인할 수 있다. 우선 예술의 본질이 되는 넓은 의미의 시작이란 존재자의 존재가 도래할 수 있는 열린 장을 작품 형태 속에 확립시키는 것을 뜻한다. 다음으로 하이데거는 좁은 의미에서의 시작, 즉 시를 짓는 행위가 넓은 의미에서의 시작을 가장 잘 실현하고 있다는 점에서 시에 탁월한 위상을 부여한다. 이때 시작은 진리의 수립을 본질로 하는데, 진리란 감각적으로 포착하거나 관념적으로 생각될 수 없기에 자신의 고유한 본질 그대로 발생할 터전을 수립하는 방식으로 거두어질 수 있기 때문이다. 이렇게 하이데거의 비판적 예술 논의와 예술의 본질로 규정되는 시작 개념의 의미를 파악함으로써 본고는 하이데거 예술철학에서 시작의 의의에 대한 고찰로 나아간다. 첫 째, 하이데거는 예술작품의 존재 그 자체에 주목함으로써 예술의 본질을 논의하는 방법론의 전환을 꾀하는데, 이러한 예술 논의 방식은 시작의 양상을 취하고 있다. 둘 째, 하이데거 예술철학에서 시는 탁월한 위치를 차지하는데, 이는 심미적이고 정서적인 효과를 넘어서 진리 추구에 기여하는 시의 근원적 측면을 보여준다. 셋 째, 시작에 있어서 시인은 존재의 소리에 귀 기울이고 이를 순수하게 말하는 자로 이해되는데, 이는 하이데거 예술철학에서 예술가의 위치와 역할에 대한 이해를 제공한다. 본 연구는 하이데거 예술철학이 존재자로서의 예술작품이 아닌 예술작품의 존재 그 자체를 사유하기 위한 기획 하에 전개되고 있으며, 그러한 기획에 있어서 시작 개념이 기여하는 바를 제시한다. 이로써 시작 개념이 하이데거 예술철학의 핵심을 집약적으로 담고 있으며, 예술의 본질에 관한 철학적 숙고의 방향성을 제시하고 있음을 보여준다.;The purpose of the study is to analyze and reframe Martin Heidegger’s philosophy of art, focusing on Heidegger’s critical discussion of art in The Origin of the Work of Art (1935/36), and to examine the meaning and significance of the concept of “poetry” defined as the essence of art. First of all, this paper aims to identify and articulate Heidegger's critical thoughts on the preexisting philosophical discussion of art methodology, focusing on those mentioned in The Origin of the Work of Art. In addition, using the discussion of poetry and language in Heidegger's later works as a clue, this study will reveal the meaning of the concept of poetry as the essence of art. In this context, the study considers the contribution of poetry to Heidegger's project in his philosophy of art, which overcomes the problems in the preexisting philosophy of art and discusses the fundamental meaning of art. The Origin of the Work of Art demonstrates Heidegger‘s critical thinking about the discussion of art in traditional philosophy. This paper identifies the three aspects in which traditional philosophy of art has been found problematic and brought to awareness by Heidegger, and reframes Heidegger's philosophy of art using those three aspects as an axis. The first aspect is that by applying traditional interpretations of the thing to discuss artworks, artworks were treated like things, and the distinct character of artworks, distinguished from all other entities, has not yet been identified. The second aspect is that as art is discussed in the realm of beauty, the function of art has been reduced to one of merely producing beauty. The third aspect is that as art is discussed within the structure of “artist-artwork-appreciator”, the artwork is placed in the position of an object that is created by the artist and enjoyed by the appreciator. Based on this awareness of the problem, Heidegger is against the traditional conceptual scheme and pays attention to the work of art itself. And by understanding art as a way in which truth happens, art is discussed in the realm of truth. Here, Heidegger presents the concept of creation and preservation, which enables the truth to emerge and continuate within a work of art. After this discussion, Heidegger defines the essence of art as poetry. The concept of poetry can be the answer to the fundamental question of Heidegger's philosophy of art because the question of the origin of the work of art is a question of where the essence of art originates. Therefore, this paper uses the discussion of poetry and language in Heidegger's later works to grasp the wealth of meaning in the concept of poetry. This shows that Heidegger understands language to be not just a mere method of communication, but in the essential meaning, in the sense that it brings about the intrinsic Being of beings and understands poetry as realizing the following fundamental aspects of language. First of all, poetry in the broader sense, which is the essence of art, means founding an open region in which the Being of beings can happen in the form of the work of art. Next, Heidegger gives a privileged position to the linguistic work, poetry in the narrower sense, in that it realizes poetry in the broader sense well. And it is here that the essence of poetry becomes the founding of the truth, the Being of beings, because truth cannot be sensibly captured or thought ideologically. Instead, it must be gathered in a way that establishes a place where it can occur as it is. By understanding the meaning of Heidegger's critical discussion of art and the concept of poetry defined by the essence of art, this paper aims to bring to light the contribution of poetry in Heidegger’s philosophy of art. Such contributions would be, first, poetry has changed how essence of art is perceived. Heidegger attempts to change the methodology of discussing the essence of art by paying attention to the Being of the work of art itself, and this method of discussion takes the aspect of poetry in the broader sense into consideration. Second, in Heidegger’s philosophy of art, poetry in the narrower sense occupies a privileged position, which shows the fundamental aspect of poetry that contributes to the pursuit of truth beyond aesthetic and emotional effects. Third, in poetry, the poet is understood as a person who listens to the sound of the Being and speaks it purely, which provides an understanding of the artist’s position and role in Heidegger’s philosophy of art. This study suggests that Heidegger's philosophy of art undertakes the project of thinking about the Being of the work of art itself, not the work of art as a being, and that the concept of poetry contributes to such a project. This shows that the concept of poetry embodies the central pillar of Heidegger's philosophy of art and also provides a direction for a philosophical consideration of the essence of art.
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