View : 522 Download: 0

노래 만들기를 통한 완화의료 청소년 내담자의 자기 수용 증진 사례연구

Title
노래 만들기를 통한 완화의료 청소년 내담자의 자기 수용 증진 사례연구
Other Titles
Case study on use of song writing to promot self-acceptance for adolescents in palliative care
Authors
윤하정
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
This study aims to research the effect of song writing activity on the enhancement of self-acceptance of adolescent palliative care counselee and to provide evidence to the initial development site for music therapy program for psychological and emotional support in adolescent palliative care. The study started according to the submitted procedures after getting approval from the Institutional Review Board(IRB) of University Hospital located in D city, and recruited a total of 3 subjects. The program was conducted through a total of 6 sessions (1-2 times a week, 50 minutes per session). Each session was composed of introduction, song-writing and wrap-up, and song-making activity was provided in stages in accordance with the level of participants on the day of intervention. I examined the changes of subjects by analyzing their musical expression and verbal response in the unconditional self-acceptance scale test and participation process, as a result, improvement of self-acceptance score was achieved in all subjects. In addition, all the participants showed changes such as the recognition of their emotions and acceptance of themselves as they are through song-wriing, and were able to separate themselves from the judgment of others and discover their own receptive power. And the participants' negative emotions were aroused, and it was observed they communicated with others through the recorded outputs. Putting such conclusions together, it was confirmed that adolescents receiving palliative care could have opportunities to naturally open their present emotions and situations through song writing for the enhancement of self-acceptance, to recognize their emotions and thoughts that they have not realized through songs, and to deal with self-feelings that have been avoided or felt negatively and accept themselves by expressing their psychological conflicts through musical creations. Additionally, they were able to confirm their internal resources through their songs and plan a measure to utilize them during the long treatment process. Through this program composed of self-awareness stage including the will to take care of oneself, self-understanding stage to identify and express one's internal resources, and self-approval stage that one can play a role of reinforcing, acknowledging, and encouraging oneself when experiencing difficulties during a long treatment process, it is expected that adolescents receiving palliative care will be able to experience right self-acceptance without being stuck in a long treatment process. ;본 연구의 목적은 노래 만들기 활동이 청소년 완화의료 내담자의 자기 수용력 증진에 미치는 효과에 대해 연구하여 청소년 완화의료 심리정서지원 음악치료 프로그램 초기 개발 현장에 근거를 제시하고자 한다. 본 연구는 D시 소재 대학병원의 생명윤리위원회(IRB)의 승인을 받고 제출한 절차에 따라 연구를 시작하였으며, 총 3명의 대상자가 모집되었다. 프로그램은 총 6회(주 1-2회, 1 회기당 50분)로 진행되었다. 매회기는 도입, 노래 만들기, 마무리의 방식으로 구성되었으며, 노래 만들기 활동을 중재 당일 참여자의 수준에 따라 단계적으로 제공하였다. 결과는 무조건적 자기수용 척도 검사 및 참여 과정에서의 음악적 표현 및 언어적 반응을 분석하여 대상자의 변화를 살펴보았으며, 그 결과 대상자 모두 자기 수용력 척도 점수에서의 향상이 도출되었다. 또한 참여자들 모두 노래 만들기를 통해 자신의 정서를 인식하고 자신을 있는 그대로 수용하는 변화를 보였으며, 타인의 판단으로부터 자신을 분리해 자신만의 수용적 힘을 발견할 수 있었다. 또한 참여자들의 부정적 정서가 환기되었으며, 녹음된 결과물을 통해 타인과 소통하는 모습이 관찰되었다. 이와 같은 결론을 종합하여 볼 때, 완화의료 청소년은 자기수용 증진을 위한 노래 만들기를 통하여 현재 자신의 감정 및 상황을 자연스럽게 개방하고, 노래를 통해 그동안 알아차리지 못했던 자기의 감정과 생각을 인식하며, 음악적 창작물로 자신의 심리적 갈등을 표출해 자신이 회피하거나 부정적으로 느낀 자기감정을 다루고 자기를 수용하는 기회를 가질 수 있음을 확인하였다. 또한 자신의 노래를 통해 자기의 내적 자원을 확인하고, 긴 치료과정 중 이를 활용할 수 있는 방안을 계획할 수 있었다. 자기돌봄의 의지를 포함한 자기 인식, 자신의 내적 자원을 확인하고 표현할 수 있는 자기 이해, 긴 치료과정에서 어려움을 겪을 때 자기 자신을 스스로 강화하고 인정해주며 북돋아주는 역할을 스스로 할 수 있는 자기인정 단계의 본 프로그램을 통해 완화의료 청소년들이 긴 치료과정에 함몰되지 않고 올바른 자기수용을 경험할 수 있기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE