View : 407 Download: 0

중도입국 중국 청소년이 인식하는 또래관계에서의 음악경험 조사

Title
중도입국 중국 청소년이 인식하는 또래관계에서의 음악경험 조사
Other Titles
Perception on Peer Relationship and Music Experiences with Korean Peers Among Chinese Adolescents who Immigrated into Korea During Adolescence
Authors
XIAO, XINYI
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유가을
Abstract
본 연구에서는 중도입국 중국 청소년의 또래 음악 경험과 또래 관계 간 인식을 조사하였다. 설문지는 크게 대상자의 인구통계학적 특징, 한국인 또래와의 관계에 대한 인식, 한국인 또래와의 음악경험 및 한국인 또래와의 음악경험 시 지각되는 네 가지 영역의 혜택으로 구성하였다. 본 연구는 중도입국 중국 청소년을 대상으로 편의표집법과 스노우불 표집법으로 총 61명 참여자를 모집하였다. 연구 참여자에게 연구에 대한 설명을 한 후 동의를 받은 대상자들에게 설문지 링크를 발송하였다. 수집된 자료는 SPSS통계 프로그램을 통해 분석하였다. 본 연구의 분석 결과 첫째, 중도입국 다문화 청소년의 한국에 거주 기간 길어질수록 또래관계에 대한 태도가 바꿀 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 한국인 또래와의 음악경험 부분에서 최근 6개월 동안 한국인 또래와의 음악 경험이 있는 대상자가 27명, 없는 대상자가 16명으로 보고되었으며, 가장 많이 참여한 음악활동과 선호하는 음악 장르는 선행연구와 동일하게 음악 듣기, 대중가요인 것으로 나타났고, 음악경험의 형태는 일주일에 1회, 친구 2~4명이 모여 평균 1시간 이하의 음악을 활용하는 것으로 나타났다. 또한 음악 경험 시 사용할 음악은 상황에 따라 선택하며, 주로 인터넷을 활용하는 것으로 나타났다. 셋째, 한국인 또래와의 음악경험 유무에 따라 또래관계에 대한 긍정적인 인식이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 음악경험은 중도입국 다문화 청소년에게 정서적, 사회적 및 자신에 대한 인식 측면에 있어 긍정적인 변화를 일으킬 수 있는데, 수동적인 음악활동은 중도입국 다문화 청소년에게 더 용이하게 수용될 수 있으나 능동적인 음악활동은 언어적 의사소통 및 심리적 부담감으로 인해 부정적인 정서나 또래관계 형성의 위축감을 경험할 수 있는 것으로 나타났다. 다만 본 연구가 진행된 시기는 COVID-19 팬데믹 시기로 청소년들이 학교에 등교하여 대면으로 수업에 참여하는 것에 제한이 있으며, 이로 인해 또래와의 관계 형성에 어려움이 나타날 수 있다. 또한 본 연구의 참여자를 모집할 때, 참여자의 한국 거주 기간을 고려하지 못했기 때문에 참여자마다 한국 적응 시간이 다르며 한국인 또래와의 관계 형성에 대한 위축감이나 어려움도 다르다. 따라서 참여자의 한국거주 기간을 고려한 보다 구체적인 조사가 필요하다. ;The purpose of this research was to investigate the relationship between peer music experiences and peer connections among multicultural adolescents who immigrated into Korea. This questionnaire is made up of the following sections: I. Basic Information, II. Peer Relationship Understanding, III. Sharing a musical experience with friends, IV. Music knowledge and experience with friends. In this study, intermediate immigrant multicultural adolescents aged 9 to 24 were recruited. 5 participants were recruited using convenience sampling and 56 participants were recruited using snowball sampling. A total of 61 questionnaires were collected. The questionnaire was provided to the participants through a link once they were informed about the study and gave their agreement. The content of the questionnaires used in this study was verified by Chinese students studying for a music therapy phd, and the content translated into Chinese was verified by music therapists who have obtained music therapist qualifications and have more than five years of clinical experience. According to collect data were analyzed by SPSS statistical program. The results of this study are as follows.  First of all, it was found that attitudes toward peer relationships could be changed according to the increase in the length of residence in Korea of the adolescents who entered the country halfway through the year. Second, in the area of musical experience with Korean peers, the 27 participants who had musical experiences with Korean peers in the last 6 months and the 16 participants who did not have musical experiences were found to have participated in musical experiences in which their favorite musical activities and types of music were consistent with the results of the prior study, based on the responses of the participants who had music experience, with the music activity is listening to music and the type of music being popular music. In addition, the music selection was found to be no particular reason for the constituency, and music was mainly obtained from the Internet. Third, it was found that midway-entry adolescents who had musical experience had more positive perceptions of peer relationships based on the level of having musical experience with their Korean peers. Fourth, musical experience can bring positive changes in the emotional, social, and self-perceptions of halfway-admitted youth, but passive musical activities are more likely to be accepted by halfway-admitted youth, whereas active musical activities can lead to negative feelings or dears in peer relationship formation among halfway-admitted youth due to language communication and psychological burden. Because the study was conducted during the COVID-19 pandemic, adolescents were not able to attend face-to-face classes and therefore may have had fewer opportunities to form relationships with their peers. Moreover, the participants in this study were recruited without taking into account the length of time they had lived in Korea, and therefore had different levels of adjustment to Korea and different abilities to form relationships with their Korean peers. Therefore, future studies need to investigate more carefully considering the length of time participants have lived in Korea.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE