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누가의 여성 재현에 대한 정치신학적 고찰

Title
누가의 여성 재현에 대한 정치신학적 고찰
Other Titles
Luke's Representation of Women in Light of Political Theology: Luke 7:36-50 as a Test Case
Authors
오수연
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박경미
Abstract
본 연구의 목적은 젠더와 관련해서 누가가 직면했던 신학적, 정치신학적 과제를 밝히고 사회사적 연구와 누가-행전의 본문을 기반으로 초기 그리스도교 공동체 여성들의 존재와 역할을 발견하는 것이다. 고대 그리스-로마 문헌에 대한 새로운 해석과 고고학적, 사회사적 연구들은 1세기 지중해 세계에서 여성들의 사회적, 경제 활동이 폭발적으로 증가했고 여자들의 지도적 역할이 신생 제의 공동체에서 두드러졌음을 밝혀냈다. 이러한 변화를 로마의 엘리트 남성들은 못마땅하게 여겼고 특히 동방에서 유입된 제의 공동체에서 적극적이고 지도적인 역할을 수행한 여자들에 대해 비난이 쏟아졌다. 대부분의 동방 제의들과 마찬가지로 그리스도교에 참여한 여성들은 성적으로 문란하며 따라서 이 새로운 종교가 로마 시민으로서는 용납할 수 없는 것이라는 수사적 비방에 맞서 누가는 누가-행전의 여자들과 남자들을 로마의 젠더 기준에 적합하게 재현함으로써 그리스도교를 변증하고자 한다. 그러나 누가의 여성 재현은 그리스도교 변증을 목적으로 하는 정치신학만으로는 설명되지 않는 이중성을 보인다. 누가는 한편으로는 복음을 로마의 주류 사회가 수용할 만한 것으로 제시하기 위해 남자들과 여자들을 로마의 젠더 적합성에 맞게 배치하고 재현한다. 하지만 다른 한편으로는 다양한 계층의 여성 신자들의 존재를 드러내고 여자들을 공동체의 모범으로 제시한다. 모든 신생 제의 공동체가 그렇듯, 누가 공동체에서 여자들은 핵심 구성원들이며 그들의 활동은 이 공동체의 존립과 성장에 필수적이었다. 본 논문은 누가가 교회 안팎으로 직면한 이와 같은 이중적 과제를 누가-행전의 저술을 통해 수행하고 있다고 보고‘예수에게 기름 부은 여자’의 단화를 통해 이를 밝히고자 했다. 누가의 주 관심사는 로마 사회에서 신생 그리스도교 공동체가 안정적으로 뿌리를 내리고 성장하는 것, 그리고 인종, 계층, 젠더가 뒤섞인 공동체에서 발생하기 마련인 반목과 갈등을 해결하고 공동체의 조화와 화합을 이루어내는 것이었다. 누가에게 여성 재현은 그 자체가 저술 활동의 목적이라기보다는 변증과 공동체 화합이라는 정치신학적 목적에 복무하는 기술적인 문제였을 가능성이 크다. 따라서 누가-행전을 기반으로 누가의 여성들을 이해하고 초기 그리스도교 공동체의 여성을 재구성하고자 할 때 누가가 재현하는 여자들을 역사적으로 받아들여서는 안된다. 본 논문은 독자들이 누가의 여성 본문을 읽을 때 누가만의 독특한 정치신학과 1세기 그리스 로마의 고고학적, 사회사적 연구에 비추어 여성 본문에 새겨져 있는 다성적인 메시지와 1세기 그리스도교 공동체에 속한 여성의 다중적인 현실을 신중하게 해석해야 함을 보여주고자 했다.;The purpose of this study is to disclose Luke’s tasks of political theology concerning gender and discover women and their roles in the early Christian communities based on the ancient social studies as well as Luke-Acts. Thanks not only to the novel interpretation of ancient Greek-Roman literature but to the achievement of archeological and social studies, we have come to learn the fact that the social and economic activities of women explosively increased in the 1st century Mediterranean world and the leading roles of women were prominent in the emerging cultic communities. Roman male elites were displeased with the changed roles of women and especially detested the active and leading roles played by women in the emerging cultic communities. As with the case of most Eastern cults, women participating in emerging Christianity were reproached for being promiscuous and this new cult was claimed to be unacceptable for Roman citizens. Against these rhetorical reproaches Luke attempted to apologize Christianity by arranging women and men in accordance with the Roman gender propriety. However, Luke’s representation of women shows dual aspects which can only be partially explained by the political theology of Christian apologetics. Luke arranges and represents men and women according to Roman gender propriety in order to render Gospel something acceptable to Roman mainstream society; however, it is also true that in Luke- Acts he shows plenty of female believers from different social status and present them as a model of Christian believers of both genders. Like most of the emerging cultic communities, women were core members and their roles and activities were crucial for the communities’ existence and growth in the early Christian communities. This study attempts to reveal the dual tasks which Luke faced in and outside the church with the episode of a woman anointing Jesus with the preposition that Luke wrote Luke-Acts performing the dual tasks. As a Christian writer Luke’s main concerns are as follows: first, the emerging Christian community should take roots and securely grow in the Roman society; second, conflicts and hostility which tend to arise in the community where different races, classes and genders mingle should be resolved; as a consequence, harmony and unity of the community should be attained. For Luke the representation of women itself may not have been a main purpose of writing Luke-Acts; rather, it was probably a technical matter to carry out tasks of the political theology of Christian apologetics and unity of the community. Therefore, when trying to understand the women in Luke-Acts and reconstruct the women of the early Christian community, one should not take the women represented by Luke at face value or as historical facts. This study attempts to show that when reading the Lucan texts concerning women, readers should allow Luke’s unique political theology as well as archeological and social studies on the1st century Mediterranean world to shed light on Lucan texts so that they can see the polyphonic messages and mulitilayerd reality of women embedded in the Lucan texts concerning women.
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