View : 746 Download: 0

행인(杏仁) 이승만(李承萬, 1903-1975)의 신문소설 삽화(揷畵) 연구

Title
행인(杏仁) 이승만(李承萬, 1903-1975)의 신문소설 삽화(揷畵) 연구
Other Titles
A Study on the Illustration of Newspaper Novels by Haengin Lee Seung-Man(1903-1975)
Authors
김자영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
본 연구는 한국 근현대 주요 삽화가 행인(杏仁) 이승만(李承萬, 1903-1975)의 신문소설 삽화를 분석하고 미술사적 의의를 고찰하는 것에 목적이 있다. 이승만이 한국과 일본에서 미술 수학기를 거쳐 국내 화단에 진출한 1920년대는 인쇄기술의 발달로 인쇄물의 유통이 활발해지고, 신문사들은 독자층 확대를 위해 다종의 연재소설을 적극적으로 확충하던 시기이다. 이러한 시대적 배경 아래 이승만은 『매일신보』의 학예부 기자로 입사했으며, 한국 1세대 삽화가로서 일생을 신문소설 삽화 제작에 몰두하였다. 그는 동시기 서양화단과 삽화계에서 작품활동을 펼치던 인사들과 활발히 교유하며, ‘옥동패’의 구심점이 되었다. 삽화가 활동과 동시에 이승만은 《조선미술전람회》를 위시한 국내 전람회에서 다양한 서양 미술사조를 수용한 화풍을 보여주며 작품세계를 구축해나갔다. 화단 활동 외에도 연극·영화 제작 활동을 겸하며 장르와 매체를 넘나드는 ‘종합예술인’으로서의 면모를 보여주었는데, 만년에는 50여 년 동안의 삽화 제작 활동을 인정받아 국내 최초 삽화가 단체인 ‘삽화가동인회’의 회장으로 추대되었으며 전시 및 미술대회 개최를 통해 삽화의 대중화에 앞장섰다. 본고는 먼저 이승만의 미술 학습기, 각종 전람회 출품과 연극·영화계, 출판계에서의 활동을 통해 그의 폭넓은 예술적 경험을 되짚어보았다. 그의 주요 활동 무대였던 신문 외에도 잡지 표지화 및 내지화, 단행본 장정 등 각종 근대적 인쇄 매체에서의 작업물로 연구의 대상을 확대했다. 그리고 당시 발행된 신문 및 잡지기사, 비평문, 이승만과 주변 인물들의 회고록을 참고하여 최대한 그의 행적을 복원하고자 노력해 보았다. 특히 1977년 출간된 이승만의 『풍류세시기』는 국내 화단의 전개과정과 화가들 간의 생생한 일화가 담겨있다는 점에서 이승만 연구는 물론, 근현대 한국 미술연구에서 의의가 큰 자료임을 제시했다. 다음으로는 이승만이 제작한 신문소설의 삽화를 소설 장르별로 분석하였다. 신문소설 삽화의 구성과 내용은 당대 문학계의 경향과 소설의 장르적 성격과 조응하기 때문인데, 이에 근대기 신문소설의 등장과 장르별 소설의 형성과정, 그리고 삽화의 소재가 되는 각 소설의 줄거리와 핵심 사건, 인물을 종합적으로 분석했다. 아울러 당시 대두된 사회문화적 이슈가 삽화에 반영되는 양상을 살펴봄으로써 이승만 삽화의 동시대성을 조명하고자 했다.무엇보다 이승만의 삽화는 소설 서사의 단순한 시각적 재현에 머무르지 않고 다양한 표현양식을 통해 삽화 자체의 극적인 구성을 완성한다는 예술관에 근간을 두었다. 특히 동시대 발흥한 대중매체와 시각문화의 역사와 함께한 그의 생애는 삽화의 다채로운 표현양식을 형성하는데 밑거름이 되었다. 해방 전 관심과 열의를 보였던 연극 및 영화의 제작기법이 조형언어로 나타난 삽화, 그리고 근대 화단에 유입된 서양의 미술사조가 응용된 삽화의 사례를 살펴볼 수 있었다. 이승만이 해방 전부터 만년까지 꾸준히 제작에 매진한 역사소설 삽화에서는 탄탄한 고증을 기초 삼고 전통회화를 적극적으로 활용했음을 제시해 보았다. 본 연구는 이승만의 생애와 작품세계를 종합적으로 고찰하고 동시대 시각문화의 양식이 신문소설 삽화에 접목되는 양상을 살펴보는 작업이다. 삽화를 소설의 보조물이나, 순수회화의 부산물로 여겼던 과거의 인식에서 벗어나 삽화만의 예술성을 일생에 걸쳐 탐구한 이승만의 화업은 한국 근현대 삽화 연구에서 중요한 지점을 차지할 것이다. 이처럼 삽화의 미술사적 위치를 재조명하고 개별 삽화가에 대한 논의를 확장하고자 시도했다는 점에서 연구의 의의를 찾고자 한다.;The purpose of this study is to analyze the illustration of newspaper novels by Haengin Lee Seung-Man(1903-1975) who was a leading illustrator in the modern and contemporary times of Korea, and then to consider its significance in the art history. In the 1920s when Lee Seung-Man entered the domestic art circle after completing his study of art in Korea and Japan, the distribution of printed matter was vitalized due to the development of printing technology, and newspapers were actively expanding various serial novels for the increase of readers. Under this background of times, Lee Seung-Man entered “Maeil Shinbo” as a journalist of cultural department, and then buried himself in the production of illustration of newspaper novels as the first-generation illustrator of Korea. On top of actively exchanging with artists who were actively performing in Western art circles and the illustration world of the times, he formed a group called ‘Okdongpae’ by gathering with his fellow painters in his house in Ogin-dong. Lee Seung-Man was building up his artworks by working as an illustrator and also showing his painting style that accepted various trends of Western art in domestic exhibitions including the Joseon Art Exhibition. On top of activities in art circles, he showed the look as a ‘synthetic artist’ who crossed the border of genre and media by performing the production activities related to play and film. As his illustration production activities for about 50 years were recognized in his later years, he was chaired as the president of the ‘Association of Illustrators’ which was the first association of illustrators in Korea, and he also led the popularization of illustration by holding exhibitions and art contests. This thesis, first, looked back on Lee Seung-Man’s extensive artistic experiences through the period of learning art, submission of works to all sorts of exhibitions, and activities in the play, film, and publishing worlds. The subjects of research were expanded from newspaper as the main stage of his activities to works for all sorts of modern printed media such as cover-page illustration & inner-page illustration of magazines, and binding of books. And referring to the articles of newspaper & magazines, critiques, and memoirs by Lee Seung-Man and his surrounding people, which were published at that time, this study tried to restore his achievements as much as possible. Especially, Lee Seung-Man’s "Pungryusesigi" published in 1977 was presented as a significant data for researches on Lee Seung-Man and modern and contemporary art of Korea in the aspect of including the development process of the domestic art circle and vivid episodes between painters. Next, this study examined the illustration of newspaper novels produced by Lee Seung-Man in each genre of novels. The composition and contents of the illustration of newspaper novels accord with the trend of the literary world of the times and the genre characteristics of novels, so this study analyzed the appearance of newspaper serial novels in modern times, formation process of novels in each genre, and the materials of illustration such as storyline, key event, and characters of each novel. Moreover, this study aimed to examine the contemporary characteristic of Lee Seung-Man’s illustration by examining the aspect of reflecting the rising sociocultural issues onto illustration. Most of all, Lee Seung-Man’s illustration is based on the arts view of completing the dramatic composition of illustration itself through various expression styles without feeling satisfied with the simple visual representation of novel narrative. Especially, his lifetime that was progressed together with the history of visual culture and a sudden rise of the mass media worked as a foundation of varied expression styles of illustration. There were cases of illustration in which the production techniques of play & film he was eager to before liberation were shown as a formative language, and another illustration applying the Western artistic trend introduced to modern art circles. The illustration of historical novels Lee Seung-Man continuously strove for the production from before liberation to his latter years, actively used the traditional paintings on the basis of thorough historical research. This study comprehensively considered the lifetime and artworks of Lee Seung-Man, and also examined the aspect of combining the style of contemporary visual culture and illustration of newspaper novels. Lee Seung-Man’s achievements of devoting his lifetime to exploring the unique artistry of illustration after getting out of the past perception of illustration, which regarded it simply as a subsidiary aid of novels or by-product of fine art paintings, could be important in researches on modern and contemporary illustration of Korea. Like this, this study is significant in the aspect of re-examining the position of illustration in the art history and also attempting to expand discussions of individual illustrator.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE