View : 479 Download: 0

에두아르도 파올로치(Eduardo Paolozzi)의 작품에 나타난 기계미학 연구

Title
에두아르도 파올로치(Eduardo Paolozzi)의 작품에 나타난 기계미학 연구
Other Titles
A Study on Mechanical Aesthetics in Eduardo Paolozzi's Works
Authors
허은규
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 에두아르도 파올로치(Eduardo Paolozzi, 1924-2005)의 작품에 나타난 기계미학의 의미를 분석한 연구이다. 파올로치가 활동했던 시기는 큰 동력을 이용한 운송수단부터 가정용 소형기계까지 보급되어 기계와 인간의 삶이 밀접하게 연결되어 있었던 기계시대였다. 20세기 초 예술가들은 기계와 관련된 요소들을 작품에 도입하여 도전정신을 표출하였고, 기계적 요소들을 예술을 창조하는 새로운 수단으로 사용하였다. 파올로치 또한 그들처럼 기계적 요소들을 작품에 수용하여 현대사회에 대한 다양한 이야기들을 담아내었고, 미학적으로 승화시켰다. 이에 본 연구는 특정 시기나 작품에 국한되었던 기존의 연구를 확장하여, 파올로치의 전 작품에서 관찰되는 기계적 요소들에 주목해 그의 작품에 나타난 기계미학의 의미를 분석해보고자 한다. 파올로치의 작품에 나타난 기계미학은 기계적 요소를 수용했던 선대 예술가들의 영향과 전후 영국의 시대적인 상황과 관련이 있다. 그는 파리에 직접 방문하여 유럽의 기계미학이 스며든 미술 경향에 관심을 가지고 작품에 반영하고자 하였다. 영국은 유럽에서 가장 먼저 산업혁명을 거치며 기계에 의한 생산성에 의해 대체된 수공예 노동자, 순수미술, 그리고 디자인의 영역에서 갈등을 겪어 응용미술에 관한 논의가 활발하게 이루어진 곳이었다. 따라서 그가 속했던 인디펜던트 그룹은 기계시대의 산물을 적극적으로 수용하였고 파올로치 역시 이를 자신의 작품에 끌어들이게 된다. 또한 파올로치는 제2차 세계대전을 겪으며 자신이 유년시절에 매료되었던 전함과 공군기들에 의해 사람들이 학살당하는 사건들을 통해 인간의 생존의지에 주목하게 된다. 앞선 배경들을 토대로 파올로치의 작품에 나타난 기계미학의 의미를 작업 방식별로 구분할 수 있다. 먼저 그는 기계적 요소와 인간형상을 병합하여 전통 미술의 위계성에 대한 도전적인 의지를 표출하였다. 그리고 산업 쓰레기를 이용하여 인간의 실존에 대한 의지를 담아냄으로써 버려진 것에 새로운 미학적 가치를 부여하였다. 또한 알루미늄으로 우상의 기능을 상실한 기계적 인간형상을 만들어 기술에 대해 맹목적으로 신뢰를 하는 태도를 풍자하였다. 더 나아가 그의 작품이 놓일 공간을 공공영역으로 확장시켜 더 많은 사람들과 시대와 예술에 대한 소통을 추구하였다. 이어서 대량 인쇄물을 콜라주하여 소비사회에 대한 이야기를 담아내기도 하였다. 파올로치는 기계화된 문명이 인간의 삶을 풍요롭게 만들어 주었지만 전쟁이나 대량살상과 같이 비극적인 결과를 만들어 냈다는 것을 인지하였다. 이에 그는 SF 소설가들과 협업을 통해 인간성이 상실된 기계문명은 경계해야함을 주장하였다. 마지막으로 기계적 특성에 입각한 화면 구성을 통해 추상적인 순수한 형식미를 추구하였다. 그는 이미지를 화면 속에서 반복하여 나열함으로써 그 반복성에서 오는 리듬감을 통해 장식적 형식미를 나타내었고 규격화된 형상들을 화면 속에 조합하여 순수한 추상적인 효과를 보여주는 회화적 자율성을 표현하였다. 이와 같은 분석을 통해 본 연구에서는 파올로치가 기계시대에 대해 지속적으로 관심을 가지고 기계적 요소를 조형적 언어로 승화시켰다는 것을 확인할 수 있었다. 그는 당대 사회에 대한 의식을 표출함과 동시에 순수한 미학적 가치를 구현해내었다. 또한 파올로치가 기계미학을 효율적으로 수용했던 미술가였다는 것을 밝히고 그의 작품 속에 예술과 기계문명 속에서 살아가는 이들과 끊임없이 소통을 시도하려는 그의 태도가 반영되어 있음을 알 수 있었다. 이로써 본 논문은 그의 작품 전반에 나타난 기계미학의 의미를 분석함으로써 파올로치의 작품을 확장하여 살펴볼 수 있었던 점에서 미술사적 의의를 찾을 수 있을 것이다. ;This paper aims to study the meaning of mechanical aesthetics in Eduardo Paolozzi(1924-2005)'s works. Paolozzi was active in the machine age, in which human lives and machines, ranging from transportation using enormous power to small and simple mechanisms were closely connected. In the early 20th century, artists introduced mechanical elements into their works to express their spirit of avant-garde and used them as a new way of creating art. During this era, Paolozzi also connected mechanical elements to his works, expressing modern society and sublimating them aesthetically. This study extends existing research on Paolozzi that was limited to specific periods or works and analyzes the meaning of mechanical aesthetics in his entire works. The mechanical aesthetics in Paolozzi's works were largely influenced by previous artists who embraced mechanical elements and postwar British society. For instance, his visit to Paris was an opportunity for him to reflect European mechanical aesthetics in his works. In addition, while Paolozzi was at the Independent Group in the United Kingdom, he started to adopt the Industrial products in his works as the United Kingdom was the first place in Europe to experience the Industrial Revolution, and there was an active discussion in applied art due to the conflicts in different fields such as labor, fine arts, and design. In addition, Paolozzi developed his interest in human’s will to survive through his experience in World Wars II. Based on these previous backgrounds, Paolozzi matured his insights into the impact of technological advancements on human life and translated these thoughts into the meaning of mechanical aesthetics in his works by developing three main characteristic working methods. As an example of his working methods, Paolozzi collaged pieces of mechanical components catalogues on images of Greco-Roman statues, which represented absolute beauty, but whose values were damaged by mass printing. In this process, he expressed his challenging will to the hierarchy of traditional art by merging mechanical elements and human figures. Paolozzi also wanted to capture human will to exist with the assembly of industrial wastes. He collected objets trouvés on the road, pasted them with wax or clay, and cast them in bronze. This creation method gave a new value to the objects by bringing in useless and discarded industrial waste and recreating them as works of art. In addition, Paolozzi created a mechanical human figure that lost the function of the idol out of aluminum. Through this aluminum idol, he tried to satirize the attitude of blindly trusting technology. Furthermore, he sought to communicate with more people about modern society and art by expanding public spaces where he could expose his works to a bigger crowd. Paolozzi was also interested in collaging popular material that he cut from American magazines and combined them into a dynamic composition. The collaged materials were mainly related to consumer goods, sex symbols, and advertising strategies to represent modern consumer society. He recognized that mechanized civilization enriched human life but produced tragic consequences such as war and mass destruction. He provided his works and published magazines such as New worlds and Ambit with SF novelists related to the New Wave movements. Through collaboration with SF novelists, he argued that machine civilization, which has lost humanity, should be wary. Finally, he expressed the beauty of pure abstraction through the pictorial composition based on mechanical characteristics. By repeatedly arranging images on the screen, he showed decorative features. The repetition of the image has a rhythmic sense, and the decorative aspect is emphasized rather than the form. Paolozzi also discovered a standardized form of industrial production, leading him to geometrically change numerous objects in reality. Paolozzi experimented with complex arrangements of overlapping geometric shapes. Some are standardized to evoke industrial production or living things, but all are effectively and resolutely abstract. Through the analysis of this study, it was confirmed that Paolozzi continued to be interested in the mechanical era and sublimated mechanical elements into a formative language. He not only expressed his consciousness of modern society but also embodied pure aesthetic values at the same time. It was also revealed that Paolozzi was an artist who efficiently embraced mechanical aesthetics, and his work reflected his attitude to constantly communicating with people living in art and mechanical civilization. As a result, this thesis can find the significance in art history in that it was possible to broadly examine Paolozzi's work by analyzing the meaning of mechanical aesthetics in his entire work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE