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Christian Stewardship and the Question of Freedom in The History of Sir George Ellison

Title
Christian Stewardship and the Question of Freedom in The History of Sir George Ellison
Other Titles
『조지 엘리슨 경의 이야기』 속에 나타나는 기독교적 청기직 정신과 자유의 문제
Authors
김여경
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최주리
Abstract
사라 로빈슨 스콧의 소설 『조지 엘리슨 경의 이야기』 (1766)는 18세기 중반 영국에서 빠르게 성장하는 상업자본주의 사회 가운데 나타났던 도덕적 딜레마에 대한 해결책으로 기독교적 청지기직 정신을 제시한다. 본 논문은 당대의 미덕과 자유에 대한 논의를 살펴보고, 작품이 어떻게 팽창하는 노예 제국의 부정과 영국에 도덕적 부패를 상쇄할 수 있는 도덕적 주체의 대안적 모델로 기독교적 청지기직 정신을 제시하는지 탐구한다. 본 논문이 초점을 맞추는 기독교적 ‘청지기직 정신’은 사유재산의 영역에서 발현된 기독교적 자유이다. 이러한 맥락에서 기독교적 청지기직 정신은 자기 자신, 그리고 소유재산을 신탁재산으로 인식해, 진정한 주인인 신의 뜻에 따라 사용되어야 한다고 생각하는 것이다. 제1장은 『조지 엘리슨 경의 이야기』가 쓰인 18세기의 근대적 사유재산의 개념에 대해 설명하고, 어떻게 기독교적 자유 개념이 절대적 사유재산을 신의 소유로 재정의할 수 있는지 그 이념적 근거를 탐구한다. 스콧은 이러한 종류의 자유를 상업 자본주의의 성장에 의해 상실된 미덕의 문제를 해결해 줄 수 있는 개념으로 제시한다. 제2장은 자메이카 노예 플랜테이션에서 엘리슨이 보여주는 기독교적 청지기직 정신이 어떻게 보편적 인권을 주장하는 영국의 자유 개념의 모순을 보여주는지 살펴본다. 제3장은 영국으로 귀국한 엘리슨이 기독교적 청지기직 정신을 영국의 진정한 자유의 모델로 제시하는 과정을 추적한다. 마지막 장에서는 스콧이 화폐경제의 발달로 인한 미덕의 상실이라는 영국의 시대적 고민이 사실상 자유에 대한 이해의 문제라는 것을 밝히고 있음을 주장한다. 스콧이 구상한 진정으로 자유롭고 도덕적인 영국의 정신은 실제 역사에서 노예제 폐지 운동과 박애주의 운동에 앞장선 복음주의자들의 행보에서 찾아볼 수 있다. ;Sarah Robinson Scott’s The History of Sir George Ellison (1766) proposes the effectualness of Christian stewardship in resolving the moral dilemmas of a burgeoning commercial capitalist society in mid-eighteenth-century England. In this thesis, I explore how Scott re-examines discussions of virtue and freedom by offering the Christian steward as an alternative model of the virtuous subject who can offset the iniquities of the expanding slavery empire and the corruption evident at home in England. I use the term stewardship to refer to the ethos of Christian freedom in the context of property ownership, wherein one renounces the absolute property one has in oneself and their material possessions. The steward perceives himself and everything he owns to be a trust that must be used according to the dictates of the true Divine owner. In Chapter one, I provide the historical and ideological backdrop of Sir George Ellison and investigate how the idea of Christian freedom redresses the modern private individual’s relationship to their property from one of absolute private ownership to one of stewardship over God’s dominion. I suggest that Sarah Scott proposes such an idea of freedom in response to eighteenth-century England’s predominant concerns about the loss of virtue induced by the advances of commercial capitalism. Chapter two observes how Ellison’s ideal of Christian stewardship demonstrated in the Jamaica slave plantation reveals the paradoxes of English liberty manifested as universal human right to self-property. Chapter three analyzes Ellison’s life in England and traces how Christian stewardship is proposed as a model for true liberty. Chapter four concludes that Sarah Scott seeks to resolve the moral dilemmas of the modern money economy by challenging the English understanding of liberty as absolute self-authority. Indeed, in years to come, Scott’s idea of a truly free and virtuous England would actualize as Evangelicals who, building upon the idea of Christian stewardship, would actively promote philanthropy and spearhead the national movement of abolishing the slave trade.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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