View : 736 Download: 0

친환경 패러다임에 기초한 제로웨이스트 패션디자인 연구

Title
친환경 패러다임에 기초한 제로웨이스트 패션디자인 연구
Other Titles
Zero-waste Fashion Design based on an Eco-friendly paradigm : A Focus on the utilization of the Korean traditional pants(Go, 袴: trousers) in the Joseon Dynasty
Authors
김숙현
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김혜연
Abstract
최근 기후변화와 환경문제는 산업 전반과 우리 생활에 밀접하게 영향을 미치며 전 세계적 관심의 대상이 되고 있다. 20세기 산업화에 따른 대량생산과 소비문화는 각종 환경문제와 사회·윤리적 문제들을 유발하며 생태계와 인류의 생존을 부메랑처럼 위협하게 되었다. 이러한 과정에서 개발과 성장을 우선시하는 소비주의적 인식에서 환경을 우선시하는 생태적 인식의 친환경 패러다임으로 전환되고 이제는 모든 분야에서 환경적 영향을 고려하는 것이 중요하게 되었다. 본 연구는 환경오염을 최소화하고 방지하는 친환경 디자인의 일환으로써 의류폐기물을 줄이는 제로웨이스트 패션디자인 연구이다. 특히 자연과 상생(相生)하며 낭비 없는 문화를 실천했던 우리나라의 전통문화 중 남녀노소 즐겨 착용하며 조형성과 실용성이 뛰어난 고(袴)를 주목하여 그 제로웨이스트적 특성과 조형적 특징을 분석하여 제로웨이스트 패션디자인 방법으로 구축하고자 하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 친환경 패러다임 변화에 따라 환경오염 비중이 큰 의류 폐기물을 줄이는 제로웨이스트를 실천하여 패션생산과 소비의 새로운 방식의 가능성을 제시하고자 한다. 둘째, 한국 전통 고(袴)의 특성과 특징을 분석, 디자인에 적용함에 있어서 친환경적인 동시에 자율적인 발상 방법을 통해 창의성을 구현하고 새로운 미적 가능성을 제시하고자 한다. 셋째, 제로웨이스트 패션디자인에 있어서 자유로운 구성과 제작의 편리성을 제시함으로써 친환경 패션디자인을 실천함에 있어 그 활용성을 높이고자 한다. 연구 방법으로는 친환경 패러다임에 관한 이론적 고찰을 통해 제로웨이스트의 가치를 도출하고 제로웨이스트 패션의 유형을 분석하였고 그 특성을 제시하였다. 그리고 고(袴)에 관한 고찰을 통해 제로웨이스트적 특징과 조형적 특징을 분석하여 제로웨이스트 패턴을 새롭게 구축하였다. 마지막으로 총 6점의 제로웨이스트 패션디자인을 전개하여 실제 제작하여 제시함으로써 그 가능성과 타당성을 검증하였다. 이론적 연구를 통해 얻은 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 제로웨이스트는 기후변화와 환경문제로 인한 친환경 패러다임 변화에서 중요한 폐기물 감소 분야로서 폐기물 발생을 사전에 방지, 관리하는 효과적인 실천방법이다. 둘째, 제로웨이스트 패션은 환경 영향이 큰 패션제품의 제작과정에서 발생하는 폐기물을 현저히 줄이는 친환경적 방법으로 사각형의 원단을 모두 소진하는 유스업 패턴, 필요한 부분만 제작하는 가먼트 쉐이핑, 사용이 다한 제품을 새롭게 디자인해 제품의 사용주기를 늘리는 유스컨버팅 유형으로 분류할 수 있고 새롭고 다양한 방법들이 계속적으로 연구, 개발되고 있다. 셋째, 제로웨이스트 패션디자인은 자원의 지속성, 발상의 혁신성, 구성의 자율성, 착용방법의 효용성 등의 특성을 지니고 있다. 넷째, 조선시대 고(袴)는 제로웨이스트 패션 유형 중 원단을 모두 소진하는 유스업 패턴에 속하며, 고(袴)가 지닌 소재의 친환경성, 구성의 자율성, 착용의 효용성, 순환적 활용성은 제로웨이스트 패션디자인의 특성과 유사하다. 다섯째, 조선시대 고(袴)는 원, 방, 각의 구조, 선과 면의 조합, 절제와 파격의 이중성, 비균제성, 초공간성, 중첩성의 조형적 특징을 지닌다. 본 연구는 제로웨이스트적 특성을 지닌 조선시대 고(袴)의 조형적 특징을 도출하고 조형의 원론적 방법을 적용하여 제로웨이스트 패션디자인 방법을 구축하였고 이를 실제 디자인에 적용하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 전통 고(袴)의 구성방법과 원리는 독특하고 다양한 디자인 창출을 가져와 현대 패션디자인의 창의적 모티프 소스로서의 가능성을 확인할 수 있었다. 둘째, 전통 고(袴)를 활용한 디자인 발상에서 원방각의 구조를 이루는 패턴을 재구성하거나 재조합하는 과정, 초공간적 구성방법, 필요한 부분을 소모되어야 하는 지점에서 도출하는 마름질 과정에서 디자인 발상의 전환이 가능하였고 구성의 자율성을 높일 수 있었다. 셋째, 전통 고(袴)의 사각형과 삼각형 기반의 단순한 직선적 패턴들은 제작과정에서 폐기물을 거의 또는 전혀 발생하지 않도록 하는 제로웨이스트 패션디자인 전개에 적합하여 원단 폐기물을 최소화할 수 있었다. 넷째, 고(袴)의 독특한 구조와 넉넉한 형태, 구조적 선의 특이성은 아이템의 전환을 가능하게 하여 고(袴)가 스커트로 또한 상의로 전환이 되어 가변적 디자인의 면모를 볼 수 있었고 고(袴)의 고유한 미적 성격으로서 파격을 표현할 수 있었다. 다섯째, 친환경 소재인 한지/실크, 실크, 울실크의 탄력과 재질감은 고의 조형적 특징이 잘 발현될 수 있었고, 친환경성이 고려된 소재로서 제로웨이스트 패션디자인 구현에 적합하였다. 여섯째, 본 연구에서는 1. 고(袴)의 패턴 조각의 재조합과 재구성 2. 고(袴)의 착용방법과 착용위치의 파격적인 전환 3. 고(袴)의 독특한 구성 원리의 적용 4. 고(袴)의 마름질 방법의 응용 등 총 4가지 디자인 방향을 정하고 이를 작품으로 제작한 결과 독창적인 실루엣과 형태를 제시할 수 있었다. 이와 같이 본 연구는 제로웨이스트 패션디자인 발상 방법을 전통 고(袴)의 조형 적 특징과 구성 방법에서 찾아 구축하였다는 점에서 관련 선행연구와 차별성을 지니며 그간 서구패션에 의존해온 현대패션 구성방법의 범위를 넓히고 디자인의 자율성을 촉발했다는데 그 의의가 있다. 본 연구는 친환경 개념의 제로웨이스트 디자인 방법을 자연과 상생하며 낭비 없는 문화를 실천했던 우리 조상들의 지혜에서 찾고자 주력하였다. 여기에서 우리나라 전통 고(袴)의 구조와 형태, 마름질 방법과 구성 원리, 패턴 등은 전통의 지혜를 현대적 디자인에 접목, 발전시키는 디자인 발상원으로서 그 가치를 지니고 있다. 따라서 후속연구에서 더욱 발전시킴으로써 제로웨이스트 패션디자인 방법이 다각적으로 활발하게 구축되길 바라며, 특히 우리나라의 전통문화에서 방법을 찾아 전통을 현대화하는 다양한 연구가 활성화되길 기대한다.;Recently, the matter of sustainable development has come to international attention as many environmental issues, including severe climate change, emerge. Since the industrial revolution, mass production and consumerism have been prevalent until now. Because of this, we are faced with serious problems on many levels and aspects – environmental, social and ethical. Even the survival of human beings and eco-system on the Earth is often questioned now. Attempts and efforts to recover environmental quality and values are made in many ways in different areas. It is worth nothing that there are movements and efforts for sustainable future in Fashion industry of all areas as it is one of the industries that are most notorious for polluting the world. Various approaches have been presented and tested, including ways to reduce fabric waste released into the environment, use less harmful fabrics, and recycle old clothes. As one of the efforts for sustainable fashion, this study explores the idea of Zero-waste fashion design that reduces clothing waste by using certain designing methods. Through the theoretical examination of this eco-friendly approach, the values and characteristics of Zero-waste fashion have been discussed. The results of the theoretical research are as follow: First, Zero-waste fashion design has been recognized as an effective and practical method for sustainable fashion that contributes to resolving environmental problems by reducing fabric waste through planning in advance. Second, Zero-waste fashion has been presented in design using three different ways: 1) Use-up pattern, which is a set of techniques to exhaust all the fabric without waste, 2) Garment shaping, which is to produce only the necessary parts by planning in advance not to leave waste, and 3) Use converting, which is to redesign used products to lengthen the product life cycle (PLC). Various new methods and techniques are constantly being examined and developed. Third, Zero-waste fashion design has four main characteristics: resource sustainability, innovative ideas, autonomy of configuration, and utility of the wearing method. Fourth, among three different ways of presenting Zero-waste fashion design, the traditional Pants (Go, 袴: trousers) in the Joseon Dynasty falls under the category of Use-up pattern which uses up all the fabric without leaving any waste. Some of the main characteristics of Zero-waste fashion – autonomy of configuration, and utility of the wearing method, together with eco-friendliness and cyclical usability, are resonated in the traditional Pants (Go, 袴: trousers) from the Joseon Dynasty. Fifth, Pants (Go, 袴: trousers) in the Joseon Dynasty has formative features of the structure of Circle, Square and Triangle (Won, Bang, Gak, 圓·方·角), combination of lines and faces, duality of temperance and radicality, asymmetry, hyper space, and overlapping. Focusing on pants (Go, 袴: trousers) in the Joseon Dynasty, this study examines designing methods found and inspired by clothes of Joseon Dynasty. The formative features and practicality of Korean traditional pants (Go, 袴: trousers) were analyzed. Ways to implement these features to create environmentally-friendly and aesthetically beautiful Zero-waste designing methods and patterns were explored. Also, design feasibility and the level of practicality were examined by applying these methods to the actual design to produce the total of six pieces of Zero-waste fashion design clothes. The conclusions of this study are as follow: First, the principles and the designs of the traditional pants (Go, 袴: trousers) serve as a creative motif source for modern fashion design to develop unique and diverse design creation ideas. Second, innovative modern designs were developed by reconstructing or recombining the patterns that constitute the structure of Circle, Square and Triangle (Won, Bang, Gak, 圓·方·角), creating hyper space, and implementing different ways to use all the fabric in the cutting process. Third, the simple straight line patterns based on the shape of rectangle and triangle of the traditional pants (Go, 袴: trousers) appeared to be suitable for Zero-waste fashion design, making it possible to minimize the fabric waste. Fourth, the unique shape of the traditional pants (Go, 袴: trousers) and their structural characteristics make them flexible with changes. The traditional pants (Go, 袴: trousers) are easily converted to a skirt or a top, showing the aspect of variability. Fifth, the sculptural beauty of pants (Go, 袴: trousers) is well expressed in Hanji/silk, silk, wool silk, which are some of the main eco-friendly materials that are suitable for implementing Zero-waste fashion designs. Sixth, creative and original silhouettes and shapes in the Zero-waste fashion design clothes were proposed showing the following aspects in the designs: 1) recombining and reforming of the patterns of the traditional pants (Go, 袴: trousers), 2) presenting innovative ways of wearing the traditional pants (Go, 袴: trousers), 3) applying the unique structural principles of traditional pants (Go, 袴: trousers) to designs, 4) implementing creative ways to use all the fabric in the cutting process. To sum up, this study analyzes the formative features and composition methods of the traditional pants (Go, 袴: trousers) to create Zero-waste fashion design methods and techniques. The significance of this study lies on the fact that it investigates the traditional Korean clothing as a source of motif and materials for Zero-waste fashion when most of the prior research in the field has been restricted to alternatives found in Western culture. It also contributes to expanding the scope of modern fashion design construction and increasing the level of openness, creativity, and autonomy in fashion design. Further research is needed to find more motives and techniques from our traditions and cultural heritage to modernize and establish more eco-friendly designs for sustainable fashion.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE