View : 354 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김승경
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주 프로그램 중 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 가곡《젊은 날의 4개의 노래 (Quatre Chansons de jeunesse)》와 알반 베르크(Alban Berg, 1885-1935)의 가곡《7개의 초기 가곡(Sieben Frühe Lieder)》중 제3곡 <꾀꼬리(Die Nachtigall)>, 제5곡 <방 안에서(Im Zimmer)>, 제7곡 <여름날(Sommertage)> 에 관한 연구이다. 드뷔시는 19세기 말 프랑스 가곡을 독일 가곡에서 벗어난 독립된 장르로 확립한 주요 작곡가 중 한 사람으로서 그의 가곡은 노래뿐 아니라 피아노 반주도 극도의 섬세함을 요구한다. 드뷔시의 초기 작품《젊은 날의 4개의 노래》는 상징주의 시인인 베를레느, 방빌, 말라르메의 시를 사용하여 작곡된 가곡집으로 1926년 5월 프랑스의 음악 잡지 에 출판되었다. 드뷔시는 시와 음악을 결합시키기 위해 장·단조의 음계 대신 교회 선법, 온음 음계, 5음 음계, 기능조성에서 벗어난 비기능적 화성을 사용하였다. 그리고 선율은 짧고 단편적인 많이 반복되면서 명확한 마디나 박을 느낄 수 없는 리듬을 사용하여 음악이 끊임없이 계속 흐르는 듯한 특징을 보이며 드뷔시만의 독창적인 색채로 시와 음악을 표현하였다. 베르크는 쇤베르크(Arnold Schönberg, 1874-1951), 베베른(Anton von Webern, 1883-1945)과 함께 “제2 빈 악파” 의 일원으로 활동함으로써 20세기 초 음악사에 큰 몫을 담당하였다. 베르크의 초기 작품《7개의 초기 가곡》은 1905년부터 1908년까지 작곡된 가곡으로 1959년에 관현악 반주로 편곡되어 출판되었다. 베르크는 12음 기법이나 전통적 화성규칙의 진행에 상관없이 독립적으로 움직이는 자유로운 음 진행과 반음계의 사용으로 무조 선율을 사용하였고 넓은 음역의 선율과 이전음악에서는 많이 사용되지 않았던 증4도, 7도, 9도 등의 날카로운 음정을 많이 사용하여 곡을 썼으나, 낭만주의적 서정성을 최후까지 지니고 있었던 작곡가이다. 본 논문에서는 제3곡<꾀꼬리>, 제5곡<방 안에서>, 제7곡<여름날>에서 나타나는 낭만주의 작곡가 슈만, 브람스, 말러 등의 영향과 베르크의 음악적 특징을 통해 연구하고자 한다.;This research analyzes compositional techniques in Song cycle 《Quatre Chansons de jeunesse》by Claude Achille Debussy (1862-1918) and No.3 , No.5 , No.7 from the Song cycle 《Sieben Frühe Lieder》 by Alban Berg(1885-1935), which were performed at the Master’s degree recital. Debussy was one of the composers who made French Song an independent genre away from the German Lied, in the late nineteenth century, and historys required owed very exquisite expression both in singing and in piano accompaniment.《Quatre Chansons de jeunesse》is one of Debussy’s early work that used symbolism poetry by Paul-Marie Verlaine, Théodore de Banville and Stéphane Mallarmé, which were published in “La Revue Musicale”, a French music journal, May 1926. In order to combine poetry and music, Debussy used non-functional harmony that deviated from the church modes, Whole tone scale, Pentatonic scale, and non functional harmony instead of a major and minor scale. The melody is characterized by the constant flow of music using a short fragmentary melody so that the rhythm does not allow the measures or beats to look obvious, showing Debussy’s creative methods of expressing music and poetry. Berg, along with Arnold Schönberg (1874-1951) and Anton von Webern (1883-1945), played a major role in the history of music in the early 20th century. He composed《Sieben Frühe Lieder》from 1905 to 1908, it was rearranged and published with orchestral accompaniment in 1959. Among the three Neue Wiener Schule, Berg was also a composer who used melodies showing tendency of atonality such as Augmented 4th, 7th, and 9th, which were not widely used in wide range melodies and previous music, regardless of the progression of twelve-tone technique or classic harmony rules, but had romantic lyricism till the end. The purpose of this study is to examine the influence on No.3 , No.5 , No.7 that Romantic Era Composers Robert Alexander Schumann, Johannes Brahms, Gustav Mahler had gave, and also Berg’s musical characteristics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE