View : 593 Download: 0

Ludwig van Beethoven Cello Sonata No.4 in C Major, op.102 No.1 에 대한 연구 및 분석

Title
Ludwig van Beethoven Cello Sonata No.4 in C Major, op.102 No.1 에 대한 연구 및 분석
Other Titles
A Study of Ludwig van Beethoven’ “Cello Sonata No. 4 in C Major, Opus 102 No. 1”
Authors
추예나
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 연구의 목적은 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 생애와 대표적인 작품들, 그리고 특별히 그의 5개 Cello Sonata의 배경과 구성을 살펴보고 그 중 Cello Sonata No.4 C Major Op.102, No.1 곡을 중점적으로 연구해보고자 한다. 그 중 베토벤이 보여주는 음형 진행과 대표적인 주제를 중심으로 전체적인 곡의 구성과 흐름을 분석하여 연주하는 데 도움을 얻고자 한다. 베토벤은 고전주의와 낭만주의를 잇는 대표적인 작곡가로 그 시대의 음악 양식을 토대로 사용하며 그만의 특징적인 음악기법을 포함하여 작곡했다. 시기별 특징으로, 전기에는 음악의 기초를 습득하여 자아를 찾아가는 시기였고 중기는 자신만의 음악표현이 강해지는 시기이며 후기에는 심오한 대위법적인 성격과 복잡한 음악 구조, 기교를 다양하게 보여 준 시기이다. 그의 수많은 작품 중 Cello Sonata는 5개를 남겼으며 시대 구분에 맞추어 연구해 볼 것이다. 베토벤의 Cello Sonata는 첼로를 독주 악기로 그 시대에 자리매김할 수 있게 만들어준 작품이라고 해도 과언이 아니다. 전기에 Op.5 No.1,2 작품을, 중기는 Op.69, 후기에는 Op.102 No.1,2의 순서대로 작곡되었다. 그 중 Cello Sonata No.4 Op.102, No.1은 1815년에 작곡된 그가 후기에 작곡한 2곡 중 첫 번째 작품으로 1악장은 Rondo Sonata 형식, 2악장은 Intermezzo, 3악장은 Rondo 형식을 심화시킨 순환 3부분 형식으로 구성되어 있으며 박자의 세분화로 곡 연결이 자연스럽게 연결된 단일 악장의 특성도 가지고 있는 작품이다. ;In this thesis, L.v.Beethoven is a representative composer who bridged the eras of Classicism and Romanticism. Five sonatas for cello and piano also show his str uctural features and counterpoint character. L.v.Beethoven Cello Sonata No.4 Op.102, No.1 dealt with in this thesis consists of 3 movements, but each movement is connected by tempo and speed, so it actually has the character of a single movement. The first movement shows the structure of ABA-C-ABA in the form of Rondo Sonata with a small development part, and Codetta and Coda are inserted. The beginning is presented with a quiet and sweet slow pace in the introduction, and in the presentation part where the theme comes out, the overall characteristics of this song are shown with a contrasting atmosphere. The second movement is a combination of two short songs with different personalities in an intermezzo format. Interlude B is transformed into a theme similar to the first movement. The 3rd movement can be found largely in the Rondo form, and if you look at it in detail, you will find the direction of the sound pattern that is fast, light and contradictory to imitation in a circular three-part form. It was composed so that the musicians could understand and play the phrases of the music with continuous sequential progress. This composition was created in the late period when Beethoven was composing with confidence and belief in his own music, and his personality and impressive in the latter period are well suited to the mood of the song. The connection of harmonic and counterpoint elements is structurally expressed, so the imitation of themes and sounds appears everywhere, and the tension does not stop with the contrasting dynamics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE