View : 457 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor전동호-
dc.contributor.author송주은-
dc.creator송주은-
dc.date.accessioned2022-02-07T16:32:28Z-
dc.date.available2022-02-07T16:32:28Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.otherOAK-000000184600-
dc.identifier.urihttps://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000184600en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/260303-
dc.description.abstract본 논문은 19세기에서 20세기 초반 미국의 금융계를 지배했던 전설적인 인물 존 피어폰트 모건(John Pierpont Morgan, 1837-1913)의 유럽 중세 예술품 컬렉션에 관한 연구이다. 모건은 미국의 자본주의가 발전하는 과정에서 철도, 철강, 통신 등 실물경제를 장악한 실세로 널리 알려져 있다. 금융과 산업 분야에서 그의 명성이 워낙 대단하여 상대적으로 덜 알려진 사실이 있으니, 바로 모건이 메트로폴리탄박물관의 이사회 의장을 맡아 우수한 품질의 예술품을 대량 매입하고 기증한 수집가라는 점이다. 따라서 본 연구는 모건의 여러 예술품 컬렉션 중에서도, 특히 기존에 크게 주목받지 못했던 중세 컬렉션의 수집 및 전시 양상을 다각도로 분석하고자 한다. 모건이 태어나고 자란 19세기 초중반 미국에서는 고딕부흥양식이 유행한 덕분에 미국인들이 자국의 역사 속에 없었던 중세 시기의 예술에 관심을 가질 수 있었다. 그러나 한편으론 반(反)가톨릭·반이민 성향의 토착주의가 성행하기도 하였다. 이에 따라 로마 가톨릭교회가 가장 중요한 예술 후원자였던 중세 예술에 대한 미국인들의 태도는 매우 양가적으로 발현되었다. 이윽고 19세기 후반과 20세기 초반에는 부유한 엘리트 계층을 중심으로 중세 예술품을 수집하는 열풍이 불었다. 폭넓은 교육을 경험했던 부호들은 저택에 중세 예술품을 감상하기 위한 특별한 공간을 따로 마련했을 정도였다. 그 역시 부유한 엘리트 중 한 명이었던 모건은 인생의 황혼기에 접어들며 1901년경부터 본격적으로 진기한 중세 유물들을 구입하기 시작해 1913년 죽는 날까지 열정적으로 컬렉션을 만들었다. 이에 본 고는 모건의 중세 컬렉션을 수집과 전시 두 부분으로 나누어 당대의 맥락에서 분석한다. 우선 1900년 파리 박람회의 《회고전》을 실견한 것을 계기로, 모건은 《회고전》의 조직위원들뿐만 아니라 그 외 다수의 딜러·고문·수집가들의 도움을 받아 중세 컬렉션을 형성할 수 있었다. 이 과정에서 중요한 역할을 맡았던 전문가들의 서신과 출판물에는 모건이 중세 컬렉션을 수집한 경위가 선명히 드러난다. 무엇보다도 중세 예술품은 그리스도교인인 모건이 종교적인 신앙심을 반영할 수 있는 수집품목이었기에, 모건은 그의 무궁무진하고 다양한 컬렉션 중에서 특히 중세 컬렉션에 더욱 애착을 갖게 되었다. 모건이 열렬히 수집한 이 중세 컬렉션은 1908년, 1910년 그리고 1914년에 총 세 차례에 걸쳐 메트로폴리탄박물관에서 전시되었다. 당대에 출판된 박물관 회보와 정기 간행물의 전시 비평들을 통해, 1908년 전시에서는 르네상스로 넘어가는 과도기의 중세 후기 고딕 작품이 강조되었으나 1914년 전시에서는 전혀 다른 미적 감각으로 만들어진 비잔틴 작품이 부각되었음을 알 수 있다. 또한1910년 전시에서는 모건의 중세 예술품을 진열하기 위해 매체통합전시방식이 새롭게 고안되었다. 본 고는 이처럼 각각의 전시마다 특정한 시기의 중세 예술품이 주목받았던 이유와 새로운 연출 방식이 채택된 이유를 당대의 맥락 속에서 종합적으로 검토할 것이다. 따라서 본 연구는 모건이 중세 예술품을 수집한 구체적인 계기, 과정, 의미를 추적할 뿐만 아니라 중세 컬렉션이 전시에서 기획되고 연출되는 활용 양상에 주목하고자 한다. 이를 위해 동시대의 서신과 전시 비평 등 다량의 1차 사료를 심층적으로 분석하여 모건의 중세 컬렉션을 당대의 시각에서 종합적으로 규명한다는 점에서 본 연구의 가장 큰 의의가 있다. 또한 현재 국내 서양미술사학계에서 현대미술사 영역이 논문의 수나 관심도에서 가장 큰 비중을 차지함에 비해, 중세 미술에 관한 연구는 상대적으로 여전히 미흡한 실정에 머물러 있다. 본 연구자는 이러한 학계의 연구 동향과 유행 속에서도 중세 미술 연구에 심혈을 기울여 온 선배 학자들의 학문적 소명과 열정을 이어받아, 그간 자주 간과되어온 중세 미술을 연구의 소재로 선택했다는 점에서도 의의를 부여하고 싶다. 이로써 본 논문이 추후 개인이나 기관에 의해 결집된 하나의 전체로서 중세 컬렉션뿐만 아니라 개개의 중세 예술품과 관련된 논의가 풍부해지는 데 이바지할 수 있기를 기대하며, 중세 예술품 수집사(史) 연구의 지평 또한 확대되기를 희망한다.;This study focuses on the research on medieval art collection by John Pierpont Morgan, a legendary financier who dominated corporate finance in America from the 19th century to the early 20th century. Morgan was a renowned authority figure who led the evolution of American capitalism by financing real economies like railroad, steel, and electrics. His noticeable success in finance and corporation overshadowed the fact that Morgan was an avid collector who accumulated colossal paintings, sculptures, and decorative objects which he later donated after serving as president of the Metropolitan Museum of Art. Thus, this study incorporates a multifaceted approach to exploring Morgan’s initially unnoticed medieval collection and exhibition among his omnivorous art collections. In the early to mid 19th century during which Morgan was born, the prevalence of the revival of the Gothic style in America introduced an unprecedented art style of the Medieval period. However, during that time, nativism in America contained a strong anti-Catholic strain and anti-immigration tendency. Thereby, the Americans had grown ambivalent towards the Roman Catholic Church, the most important patron for medieval art. In the course of the late 19th century and the early 20th century, medieval art collecting was widely cultivated by the wealthy elites as a favored pursuit. Well-educated and prosperous elites even built a special room in their residence to display medieval art. Born under a wealthy family, Morgan embarked on escalating the collection with valuable medieval relics from his golden age in 1901 to the day of his death in 1913. Henceforth, this study compartmentalizes the collection and the exhibition of Morgan’s medieval collection to develop an analysis in the context of that time. First, from the observation of ‘Exposition rétrospective de l'art français, des origines à 1800’ organized in 1900 at the exposition in Paris, Morgan was able to complete the collection with the support provided by organizing committees, as well as the dealers, advisors, and private collectors. The letters and publications by the experts who participated in the acquisition of artworks for the collection state the details of Morgan’s medieval collection. For Morgan, who was a devoted Christian, the medieval art represented his faith thereby he had a greater affection for the medieval collection among other significant collections. Morgan’s extraordinary medieval collection was showcased at the Metropolitan Museum of Art in 1908, 1910, and 1914 respectively. Based on the museum bulletins, periodic publications, and exhibition critics, in 1908, the exhibition heavily focused on Gothic art from the late medieval period in transition to Renaissance. Whereas in 1914, the exhibition was mainly composed with Byzantine art upon a distinct aesthetic sense compared to the previous one. Also, for the 1910 exhibition, the museum employed the media-integrated exhibition method as a novel approach towards the display of Morgan’s medieval art. This study examines the cause of remarkable interest in medieval art in specific times for each exhibition, and further considers the purpose of the new display method in the context of a particular time. This study suggests the motivation, process, and meaning of Morgan’s medieval collection, and the practical aspect in the planning and exhibition of the collection. Thus, the purpose of this research lies in a thorough investigation of Morgan’s medieval collection from the perspective of the time based on a profound analysis of the letters and exhibition critics. Moreover, in comparison to a large number of dissertations and interest on modern art history in Western art domestically, the research on medieval art has still remained inadequate. Followed by the academic vocation and passion of senior scholars who were devoted to medieval art research amidst this research trend, I would like to highlight the significance of taking a frequently overlooked medieval art as the subject for the research. Through this study, I envision contributing to a comprehensive discourse on the exceptional breadth and importance of medieval collections assembled by individuals or institutions as well as individual medieval art pieces and promoting an extensive prospect of studies in the history of the collecting of medieval art.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 미국에서 유럽 중세 예술품의 수집 배경 9 A. 19세기 초중반 : 중세 예술에 대한 양가적 태도 9 B. 19세기 후반~20세기 초반 : 엘리트 계층의 중세 수집 열풍 14 Ⅲ. 존 피어폰트 모건의 중세 컬렉션 분석 19 A. 수집 20 1. 수집의 계기 : 1900년 파리박람회의 회고전 20 2. 수집의 과정 : 다양한 전문가들의 조력과 협력 27 3. 수집의 의미 : 종교적 신앙심을 반영한 수집품목 44 B. 전시 51 1. 1908년 전시 : 르네상스로 가는 과도기의 고딕 작품 51 2. 1910년 전시 : 매체통합전시방식 57 3. 1914년 전시 : 비잔틴 작품의 강조 63 Ⅳ. 결론 68 참고문헌 71 도판목록 91 도 판 98 ABSTRACT 111-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11169527 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title월가의 나폴레옹에서 미국의 메디치로-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle존 피어폰트 모건(John Pierpont Morgan)의 중세 예술품 컬렉션 연구-
dc.title.translatedFrom Napoleon of Wall Street to American Medici : Research on Medieval Art Collection by John Pierpont Morgan-
dc.creator.othernameSong, Ju-eun-
dc.format.pageiv, 113 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded2022. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE