View : 1576 Download: 0

영화 〈아담스 패밀리〉의 음악 분석을 통한 마크 샤이먼(Marc Shaiman)의 음악적 특징 연구

Title
영화 〈아담스 패밀리〉의 음악 분석을 통한 마크 샤이먼(Marc Shaiman)의 음악적 특징 연구
Other Titles
A study on Marc Shaiman’s musical characteristics in the movie “The Addams Family, 1991”
Authors
최민선
Issue Date
2022
Department/Major
공연예술대학원 영상음악전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 영화〈아담스 패밀리 (The Addams Family, 1991)〉의 음악 분석을 통해 영화, 가요, 뮤지컬 구분 없이 다양한 활동을 보이는 미국 출신의 작곡가 마크 샤이먼(Marc Shaiman, 1959~)의 음악적 특징에 관한 연구이다. 〈아담스 패밀리〉는 1964년 오리지널 TV 시리즈부터 2021년 애니메이션 영화의 후속작이 제작될 때까지 꾸준한 사랑을 받아온 대표적인 블랙 코미디 장르 시리즈이다. 본 논문에서 분석할 영화 〈아담스 패밀리〉는 베리 소넨필드가 연출을 맡았다. 영화는 비주류적인 인물들의 괴기한 행동을 그리면서 우회적으로 현대사회의 이면을 비판하고 가족애와 인간애를 비롯한 화합과 존중, 포용의 가치를 전달하는 서사 전개 양상을 보인다. 본 논문에서는 작곡가 마크 샤이먼이 냉소적이고 반어적인 풍자 코미디 영화의 스토리텔링을 해석하는 방식과 이에 따른 영화 음악적 표현기법 및 특징들을 연구하고자 한다. 본 논문은 연구 목적 달성을 위한 방법으로, 영화가 공포 요소를 동반하면서 풍자적이고 우회적인 방식으로 인간 사회의 모순성을 고발하는 장르 관습을 보이는 것에 따라 블랙 코미디 장르 영화의 변천사를 먼저 살펴보았다. 이어 작곡가 마크 샤이먼의 생애와 작품 세계 및 그의 음악사적 위치를 들여다보며 본격적인 음악 분석에 앞서 그의 음악적 배경과 스타일을 파악하고자 하였다. 영화의 서사와 음악을 체계화시키는 단계로 영화의 줄거리를 발단, 전개, 절정, 결말의 서사 구조로 나누어 각 단계에 사용된 음악들을 큐시트로 정리하여 음악의 인 앤 아웃 지점을 파악하였다. 본격적인 분석 절차로 각각 음악들이 사용된 장면과 음악적 요소 및 구성을 밝히고 이어 악보 분석을 통하여 작곡가가 사용한 음악적 기능과 어법들을 도출하였다. 연구 결과〈아담스 패밀리〉의 영화 음악은 오리지널 TV 시리즈의 시그널 뮤직을 차용하면서 시리즈의 정체성을 밝히되, 이질적인 악기 조합이나 음색을 통해 비대칭성을 강조하였다. 또한, 시그널 뮤직에 연속되는 영화의 메인 타이틀 음악은 시그널 뮤직과 상반된 음악적 요소를 가지면서 극명한 대조를 보이며 모순성을 자아냈다. 이에 더해, 작품에 드러난 중심 서사 및 내포된 핵심 주제 가치들과 밀접하게 관련된 전략적인 모티브 설정 및 제시를 통해 인물과 상황의 변화에 맞게 응용하였다. 즉, 전통적인 영화 음악 어법인 인물, 상황 모티브 작법을 활용하였으나 비대칭성이 강조되는 음악적 요소들을 통해 이질적인 아이러니를 유발한 것이다. 작곡가 마크 샤이먼의 음악은 장르에 구애받지 않은 폭넓은 음악적 스펙트럼을 바탕으로 감독의 연출 의도 및 메시지에 더하여 장르의 형식적 특수성과 밀접한 상관관계를 지니며 기능하고 있었다. 본 논문이 마크 샤이먼에 관한 체계적인 후속 연구의 초석이 되길 기대하며, 다양한 영화 음악 작곡가들에 관한 지속적인 연구에 보탬이 되기를 바란다.;This thesis is an analysis of the music used in with the objective of examining the characteristics of the Marc Shaiman (1959-), an American composer whose works encompass diverse genres ranging from film, pop, and theatre. is a black comedy series that has enjoyed consistent popularity from its first release in 1964 to its animation film in 2021. The film analyzed in this thesis is directed by Barry Sonnenfeld. Featuring peculiar behaviors of unconventional characters, the development of the plot portrays criticisms of modern society, and at the same time imparts the values of family, humanity, harmony, respect and inclusion. The following thesis examines Marc Shaiman’s interpretation of comedic storytelling as well as the film music techniques in detail. To fulfill the research objective on , the paper opens with a review of the evolution of black comedy, as the film displays genre-specific conventions of sarcastically and indirectly criticizing the paradox of human society while maintaining the horror elements. This is followed by an examination of Marc Shaiman’s life, works and his place in the history of music to solidify the foundational understandings of his music style and background before moving on to the analysis. To systematically structure the narrative and music of the film, the plot was divided in exposition, complication, climax and resolution, with the music tracks featured in each part tabulated in a cue sheet including the in and out points. Next, the paper analyzes the scenes in which the tracks are used along with its respective elements and composition, which is followed by an examination of the musical functions and syntax infered from the analysis of the full score. In conclusion, the music used in served to make its identity explicit by adopting the theme of the original TV series while emphasizing asymmetry using heterogeneous tones and instrument combinations. The main title after the theme displays starkly contrasting elements that invoke a sense of contradiction. Furthermore, it was adjusted in accordance with the characters and situations through a strategic selection and demonstration of the motif closely associated with the central narrative and thematic values in the film. It thus follows the traditional syntax of characters, situational motif, while at the same time creating a heterogeneous irony through elements that accentuate asymmetry. Marc Shaiman’s broad spectrum of music not limited to any specific genre functioned in close correlation with the director’s intent and messages as well as ist characteristic formal attributes. It is hoped that this thesis will lay the foundation for a systematic research on Marc Shaiman and constribute to further studies on diverse film music composers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 영상음악전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE