View : 365 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
Tang, Zheng
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 리사이틀 작품 중 클라라 슈만(Clara Schumann, 1819-1886)이 쓴《Sechs Lieder, Op. 13(6개의 가곡, Op. 13, 1843)》에 관한 연구이다. 클라라 슈만은 19세기 낭만주의 시대에 유럽에서 활동한 유명한 피아니스트이자 작곡가 겸 음악 교사로, 당시 활동했던 여성 음악가 중 큰 성공을 거둔 인물 가운데 한 사람이다. 현재에도 그녀의 작품은 널리 연주되고 있는데, 그중의 하나가《Sechs Lieder, Op. 13》이다. 이 작품은 클라라 슈만이 결혼 이후에 쓴 작품으로써 남편이었던 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 영향이 보인다. 특히 시인의 선택에 있어서 로베르트 슈만이 선호하였던 하이네(Heinrich Heine, 1797-1856), 뤼케르트(Fridrich Rückert, 1788-1866), 가이벨(Emanuel Geibel, 1815-1884)의 시를 선택하여 가곡집을 구성하였다. 이 가곡 모음집을 구성하는 노래는 , , , , , 의 여섯 곡이다. 가곡의 형식으로는 그녀가 선호했던 유절 형식이나 변형 유절 형식이 많이 사용되었으며, 시의 과적인 표현을 위해 첫 번째 곡에 통절 형식을 사용하기도 하였다. 시를 음악적으로 표현하는 데 있어서 형식뿐 아니라 반음계적 전조, 반음계적 화성과 비화성음 같은 과감한 화성어법들을 주요하게 사용하였으며, 특히 에서 증·감음정, 감7화음, 반음계적 화음을 통해 화자의 심경 변화이나 분위기 변화를 효과적으로 보여주었다. 또한 각 곡에는 시적 화자의 모습이나 심상 떠오르게 하는 선율과 반주가 사용되었다. 반주부는 적극적으로 시를 표현하면서 동시에 성악 선율이 방해되지 않도록 보조하는 느낌 강한데, 곡 전체에 특별한 반주형이 일관성 있게 반복하여 시 전체의 분위기를 표현하고 성악 선율을 중복하면서 음역, 다이내믹 등을 보조하여 성악선율이 표현하는 화자의 감정을 돋보이도록 뒷받침해준다.;This thesis is a study on ⟪Sechs Lieder, Op. 13⟫ by Clara Schumann (1819-1886), which are performed at the graduate recital for the master's degree. Clara Schumann was a famous pianist, composer and music teacher who worked in Europe during the Romantic era of the 19th century, and she was one of the most successful female musicians of her time. Even today, her works are widely performed, one of which is ⟪Sechs Lieder, Op. 13⟫. This work was written by Clara Schumann after marriage and the influence of her husband, Robert Schumann (1810-1856) is visible. In particular, in the selection of poets, the poems of Heinrich Heine (1797-1856), Fridrich Rückert (1788-1866), and Emanuel Geibel (1815-1884), which were preferred by Robert Schumann, were selected to compose a collection of songs. The six songs that make up this song collection are , , , , , and . In the form of songs, she used Strophic form or Modified strophic form, which she preferred, but for the effective expression of the poem, she also used the form of pain in the first song. In expressing poetry musically, she mainly used bold harmonic technique such as chromatic modulations, chromatic chords, and nonharmonic tones as well as form in musical expression. In particular, in , it effectively showed the change of the poetic narrator's mind or mood through augmented interval, diminished interval, diminished 7th chords, and chromatic chords. Also, melodies and accompaniments that evoke the poetic narrator's image or image were used in each song. The accompaniment part has a strong feeling of actively expressing poetry and helping the vocal melody not to be disturbed at the same time. and the accompaniment part consistently repeats a special accompaniment pattern throughout the song to express the atmosphere of the entire poem, and while overlapping the vocal melody, it supports the vocal range and dynamics to highlight the poetic narrator's emotions expressed in the vocal melody.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE