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노년 개념에 대한 철학적 분석과 노년을 위한 철학교육연구

Title
노년 개념에 대한 철학적 분석과 노년을 위한 철학교육연구
Other Titles
Philosophical analysis of old age and philosophical education research for older people
Authors
서혜영
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이지애
Abstract
본 논문은 스토아철학으로 노년의 의미를 해석한 키케로와 실존철학자인 마르크바르트의 노년철학을 활용하여 노년을 위한 철학교육을 목표로 한다. 오늘날 현대사회는 고령화, 장수시대를 맞아 길어진 삶으로 노년기는 근본적으로 변해가는 전환기에 놓여있다. 노년은 사회에서‘생산적인 노년’이 되어야 하는 상황으로 계속 젊어지기 위해 노력하는 추세이지만 동시에‘주변화’,‘타자화’되어 소외되는 문제 상황에 놓여 더욱더 혼란스러운 삶에 놓여 있다. 이러한 현시대의 상황에서도 노년기는 늙어감과 죽음이 놓여있는 생애시기로 노년은 늙어감으로 인한 노쇠가 어느 한계에 이르면 늙음과 죽음을 필히 받아들여야 할 시점이 오게 된다. 현시대의 혼란상황 속에서도 생의 과도기에 놓인 노년이 노년기의 완성과 의미 있는 삶을 재구성해 나가기 위해서는 우선적으로 노년 스스로가 주체적인 노년으로 거듭나야 되며 이에 따른 근본적인 해결책이 제시되어야 한다. 논자는 이러한 해결책에 대한 단초를 노년철학과 철학교육에서 찾고자 한다. 이를 위해 논자는 선행연구로 사회학, 심리학, 교육학에서 사회과학연구를 검토했다. 이 연구에서 노년에 대한 인식과 실태를 이해한 후, 사회과학적 연구의 특징과 한계를 밝힘으로써 논자의 노년철학연구와 노년을 위한 철학교육의 필요성을 공고히 했다 논자는 노년철학의 연구를 위해 고대 스토아철학으로 노년을 성찰한 키케로의 『노년에 관하여』를 살펴보았다. 이성적인 사고능력을 발휘해 오직 덕으로 행복을 찾을 수 있었던 스토아철학은 노년에 노화에서 오는 고통과 죽음을 극복하는 방법을 전개해 실용적인 삶의 사유가 된다. 키케로의 노년의 의미는 현대에도 노화를 겪어야 하는 노년에게 고대의 철학적 사유가 타당한 해결책을 형성하면서 배움, “좋은 상태들(eupatheiai)”의 기쁨이 이끄는 평정심으로 공동체에서 성장하는 노년을 지향한다. 현대 실존철학자인 마르크바르트의『늙어감에 대하여』에서는 노년에 놓인 유한성을 직시하면서 죽어감에 이르기까지 존재가능성을 실현시켜나가며 성장하는 노년이 제시된다. 이때 실존수행의 목적의식은 과도한 욕심을 내려놓으며 자신을 성찰해나가는 노년이다. 마르크바르트는 빠름으로 보상받은 느림의 존재방식을 옹호하면서‘늙음의 이론능력’,‘웃음과 유머’,‘관용과 겸손’이 ‘동료적 다시간성’에서 이루어지는 만남과 소통으로 성장하는 노년을 제시한다. 논자는 마르크바르트 철학의 이해를 높이기 위해 『늙어감에 대하여』에서 마르크바르트에게 영향을 준 하이데거 철학으로 이해의 지평을 넓혔다. 본 논문에서 현시대의 과도기에 놓인 노년이 스스로 주체적으로 거듭나 삶을 재구성 하는데 철학교육이 해결책으로 드러났다. 그리고 키케로와 마르크바르트의 노년성장개념은 성장하는 노년을 위한 철학교육의 타당함을 밝혔다. 사회과학연구에서 가장 노년에게 요구되는 사회참여에 필요한 상호작용이 철학교육에서 대화를 통한 비판적, 창의적, 배려적 사고력 함양으로 능동적으로 이루어질 수 있음이 밝혀졌다. 논자는 키케로와 마르크바르트의 노년성장개념을 바탕으로 성장하는 노년을 위한 3단계철학교육수업을 제시했다. 성장하는 노년을 위한 철학교실 수업은 철학적 연구와 철학교육을 통해 주체적인 노년이 되는 설득력 있는 해결책이다. 스토아철학과 실존철학에서 분석된 노년성장개념으로 철학교육을 통해 성장하는 노년은 ‘지속적인 배움’,‘평안과 관용을 위한 자기성찰’,‘상생하는 공동체를 위한 관계맺기’로 내면이 성장하는 노년을 지향한다. 철학교육의 ‘철학함’은 노년이 스스로 생각하며 탐구하는 과정에서 성장을 이룬다. 키케로와 마르크바르트가 제시한 노년성장개념은 철학교육으로 실천이 되면서 노년을 위한 철학교육이 노년성장의 의미가 됨을 밝혀줄 것이다. ;The purpose of this study is the pursuit of the philosophical education for older people through the use of the philosophy of old age by Cicero, who interpreted the meaning of old age through the lens of Stoic philosophy, along with the views of Marquard, a philosopher of existential philosophy. Today, modern society is one of longevity in which old age is viewed as a transitional era. People who reach old age find themselves in a situation in which they are expected to become 'productive aging' in society, and there is a trend for them to keep trying to appear young. At the same time, they descend into a more chaotic life due to the problematic situation in which they become alienated, peripheralized, and considered' the other’. Even in this modern era, old age is a period of life in which oldness and death coexist, and when our own senility reaches a certain limit, we must all accept oldness and death. In order for those who find themselves in the transitional stage of old age to reconstruct a complete and meaningful life, even amidst the chaotic situations of our current times, they must first be reborn as independent beings, and, as such, a fundamental solution must be presented accordingly. I seek to find clues for such a solution in the teachings of the philosophy of old age and philosophical education. To this end, I reviewed prior social science research in sociology, psychology, and education. In this study, I solidified the necessity of the research on the philosophy of old age and the philosophical education for older people by revealing the characteristics and limitations of social science research for older people, while also taking into consideration the perceptions and reality of older people. For the study of the philosophy of old age, I looked into 『On Old Age』 by Cicero, which reflected on old age from the viewpoint of ancient Stoic philosophy. Stoic philosophy, which was able to find happiness only through virtue by demonstrating a rational thinking ability, creates a path to overcome the pain and death that comes from aging, and becomes, in itself, a practical way of thinking for life. The meaning of old age according to Cicero is to aim to grow old in the community with a sense of equanimity that leads to joy of “positive conditions”(eupatheiai), while also suggesting that ancient philosophical thinking is valid for those who must experience aging even in modern times. In 『Endlichkeitsphilosophisches』 by Marquard, a philosopher of Existential philosophy, presented as those who grow old with the realization that their existence is only possible until death and the ability to face the finiteness of old age. At this time, the sense of purpose of an existential performance is an old age in which a person rejects excessive greed and reflects on himself. While asserting an existence of slowness rewarded by the speed of fast, Marquard suggests an old age in which the 'theoretical ability of oldness’, 'laughter and humor', and 'tolerance and humility' can grow through communication and encounters through ‘the pluralization of time by others’. In order to improve upon this understanding of Marquard's philosophy, I broadened the horizon of understanding to the philosophy of Heidegger, who influenced Marquard in 『Endlichkeitsphilosophisches』. In this thesis, philosophical education was revealed as a solution for older people currently in the transitional period of the present age for being reborn independently and as a way to reconstruct their lives. In addition, the validity of the philosophical education on the concept of old age growth by Cicero and Marquard was revealed. In my research on the social sciences, it was found that the interaction necessary for social participation, which is the most required for older people, can be actively achieved by cultivating critical, creative, and considerate thinking skills through dialogue in a philosophical education. Based on the concept of old age growth by Cicero and Marquard, I presented a three-stage philosophical education class for older people. A philosophy class for growing older people is a convincing solution to becoming independent in their old age through philosophical research and education. With the concept of old age growth analyzed in both Stoic philosophy and existential philosophy, older people, growing through philosophical education aim to become iternally growing older people by way of‘continuous learning,’ ‘self-reflection for peace and tolerance,’and‘relationships for a coexisting community’. The notion of‘being philosophized’ in philosophical education can be achieved by way of the process of thinking and exploring the concept of old age on their own. The concept of old age growth proposed by Cicero and Marquard will reveal the fact by practicing philosophy through a philosophical education, an older age can discover the meaning of old-age growth.
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