View : 573 Download: 0

사회과 초임 교사들의 온라인 수업 실천에 대한 질적 사례 연구

Title
사회과 초임 교사들의 온라인 수업 실천에 대한 질적 사례 연구
Other Titles
A case study on the experience of online class practice of novice social studies teachers
Authors
조정연
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 사회과교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
교육 현장은 외부 사회의 변화에 많은 영향을 받는다. 전 세계의 모든 소식이 교육 대상이 될 수 있으며, 뉴미디어를 포함한 여러 매체들은 교육 도구가 될 수 있다. 즉, 여러 사건들은 교육 현장에 지대한 영향을 미친다. 특히 사회과는 여러 교과 중에서도 사회 그 자체를 다루는 과목이기 때문에 실질적으로 교육 현장에서 사회의 변화에 가장 민감한 과목이다. 코로나19 바이러스의 확산은 교육계에도 커다란 변화를 불러일으켰다. 학생들은 등교가 금지되었고 따라서 대면 수업이 불가능해졌기 때문에 비대면 수업으로 수업이 전환되었다. 비대면 수업은 온라인 수업이라는 방식으로 가능했다. 교사들은 여러 플랫폼을 활용하여 동시적이든 비동시적이든 수업을 진행해야하는 상황에 놓여졌다. 사상 초유의 사태에 여러 전문가들은 각기 다른 입장을 내놓았다. 교육 현장에서도 마찬가지였다. 어떤 통일된 지침이 없는 이러한 상황에서 사회 그 자체를 다루는 사회 교사들과 그 중에서도 초임 교사의 경우 준비가 미흡한 상태로 그 누구도 경험하지 못한 글로벌 팬데믹의 상황에서 온라인 수업이라는 새로운 도전에 직면했다. 교사들은 교육 현장에서 수업 실천의 주체로서 중추적인 역할을 한다. 또한 초임 교사들의 경험은 그들의 교사관이나 앞으로의 방향성에 지대한 영향을 미친다. 초임 교사들과 관련한 선행 연구는 많은 것이 사실이나 초임 교사들에게 초점을 맞추고 이들의 온라인 수업 실천 경험을 다룬 연구는 찾아보기 어려웠다. 따라서 본 연구는 사회과 초임 교사들의 온라인 수업 실천 경험을 질적으로 연구함으로써 이들의 수업 방식을 이해하고자 했다. 이를 위해 설정한 본 연구의 핵심 연구 문제는 다음과 같다. 그 누구도 경험한 적 없는 사상 초유의 글로벌 팬데믹 상황에서 사회과 초임 교사들의 온라인 수업에 대한 인식과 경험은 어떠한가? 연구 문제를 보다 심층적으로 탐구하기 위해 본 연구는 연구 대상자들의 온라인 수업에 대한 인식과 경험을 세 단계에 거쳐 구분하고 확장하였다. 우선, 연구 대상자들의 온라인 수업과 관련한 인식과 경험을 분석하였다. 나아가 사회과에서 온라인 수업은 어떤 특징을 가지고 있는지 확인하였다. 마지막으로 사회과 초임교사의 온라인 수업은 어떠한 양상을 드러내는지 파악하였다. 이에 따른 하위 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 글로벌 팬데믹 상황에서 교직에 진입한 사회과 초임 교사들이 인식하고 경험한 온라인 수업의 특징은 무엇인가? 둘째, 사회과 교과 특성 및 역량에 따른 온라인 수업에 대한 인식과 실천은 어떠한가? 셋째, 초임 교사로서 경험한 사회과 온라인 수업에서의 성과와 한계는 무엇인가? 연구문제에 대한 답을 얻기 위하여 서울과 경기도 소재의 교육 경력 5년 미만의 사회과 초임 교사 8명을 대상으로 면담을 진행하였다. 연구결과는 1) 온라인 수업에 대한 인식, 2) 사회과 온라인 수업 특징, 3) 사회과 초임 교사로서 온라인 수업의 성과와 한계 3가지 항목에 따라 수집된 면담 자료를 분석하였다. 우선 연구 참여자가 실제로 경험한 온라인 수업의 특징으로는 교사의 입장에서 교과 지식 전달이 용이하다는 것이다. 더하여 교수 학습 측면에서 효율적이기 때문에 긍정적인 효과를 기대할 수 있다는 점도 있었다. 또한 학생의 입장에서 자기주도적 학습이 가능하다는 점과 예습 및 복습, 반복 학습이 가능한 기반을 마련했다는 측면에서 학습 수용자 역시 긍정적으로 평가했다는 것을 알 수 있었다. 다만 온라인 수업이 긍정적인 측면만 가지고 있는 것은 아니었다. 출석을 위해 학습 참여를 독려하는 과정에서 학습자가 수동적인 학습 태도를 갖고 되었다는 점에서는 한계가 드러났기 때문이다. 둘째, 사회과 교과 특성과 사회과 역량에 기인하여 사회과 초임 교사들의 온라인 수업 경험과 특징은 다음과 같이 드러났다. 사회과의 교과 역량 중 비판적 사고력과 의사 결정능력 그리고 통합적 사고력의 경우 온라인 수업에서 비교적 효과적으로 발현되거나 구현 가능성이 있다고 나타났다. 반면 대인관계 능력이나 공동체적 역량의 경우 온라인 수업에서 효과적으로 발현되기에는 무리인 것으로 나타났다. 교과 역량 이외에도 연구 대상자들이 밝힌 사회과의 온라인 수업 실천 양상 및 특징은 다음과 같이 구분할 수 있었다. 사회과 온라인 수업은 학생 참여형 활동 수업, 실생활 접목 수업, 지식 전달형 수업으로 나타났다. 연구에 참여한 다수의 사회과 초임 교사는 온라인 수업을 통해 사회과 교과 특성을 구현하여 학생 참여형 활동 수업을 실천하였다. 이 외에 두 번째로 나타난 양상이 실생활 접목형 수업이다. 지식 전달형 수업의 역시 그 수는 적지만 사회과 온라인 수업의 주요 목적이자 특징으로 꼽힌 바 있다. 마지막으로 온라인 수업 실천 과정에서 초임 교사로서의 가능성과 한계 역시 엿볼 수 있었다. 초임 교사로서의 강점은 다음과 같다. 이들은 학생들과의 의사소통 역량이 뛰어난 것으로 드러났다. 또한 누구도 경험하지 못한 팬데믹 상황에서 온라인 수업 전환이라는 교육 환경의 급변 속에서 유연하게 적응하고 대처하는 능력을 보여주었다. 특히 초심자로서 교육에 대한 열정과 교육 그 자체의 가능성 및 기능에 대한 확신을 가진 것으로 나타났다. 반면 이들의 개인적 한계 및 환경적 제약은 다음과 같이 나타났다. 우선 이들은 절대적으로 교직 경력 및 수업 경험이 부족하다는 점에서 오는 한계를 경험한 것으로 나타났다. 새로운 환경이나 상황에 따른 교육 혁신에 회의적이고 방어적인 조직 구조나 체계적인 교사 연구 및 재교육의 부재 역시 이들이 느낀 환경적 제약의 일부였다. 초임 교사들에게 교직 현장은 그 자체로도 낯설기 마련이다. 교직 현장이 새로운 초임 교사들이 교직 진입과 동시에 혹은 진입 초창기에 팬데믹이라는 초유의 글로벌 위기 상황에 직면하면서 학교 교육이 전면 온라인으로 전환되는 상황에 놓여졌다. 이 과정에서 초임 교사들은 많은 도전과 새로운 경험을 했을 것이다. 이렇게 교직 생활을 시작한 이들이 교직에 대해 어떻게 인식하는지 알아보고자 했다. 이 과정에서 본인의 온라인 수업을 어떻게 구현했는지 확인하면서 사회과 초임 교사들이 사회 교과 특성을 어떻게 파악하고 이를 실천했는지 또한 알아보고자 했다. 동시에 이들이 초임 교사이기 때문에 더욱 가지고 있거나 퇴색된 의미나 실천은 무엇인지 역시 확인하고자 했다. 따라서 본 연구는 전례 없는 상황에서 이들이 인식한 사실과 경험한 사실, 그 과정에서 실천한 내용을 톺아보고 이들의 경험을 기록하는 것에 첫 번째 목적이 있다. 또한 이를 통해 초임 교사들의 가능성과 역할을 발견하고 동시에 이들의 한계와 제한점을 탐색하여 교사 교육 및 교사 양성 차원에서 무엇이 필요할지 확인하는 것에 두 번째 목적이 있다. 이를 위해 팬데믹 이후의 상황에서 초임 교사들의 성장을 도모하고 이들의 가능성을 이끌어주기 위해 개인적 혹은 제도적으로 어떤 노력이 필요할지 논의되어야 할 것이다. 향후 온라인 수업이 확대되거나 온․오프 융합형태의 수업이 이뤄지고 수업의 양상과 기술적 변화가 예측되는 상황에서 이들의 미래는 어떠할지 귀추가 주목된다.;The educational field is greatly influenced by external social changes. All news from around the world can be an educational target, and various media including new media can be an educational tool. In other words, various events have a profound impact on the educational field. In particular, social studies is a subject that deals with society itself among other subjects, so it is actually the most sensitive subject to changes in society in the educational field. The spread of the COVID-19 virus has brought about a huge change in education. Classes were switched to non-face-to-face classes because students were banned from attending school and therefore face-to-face classes became impossible. Non-face-to-face classes were made possible through online classes. Teachers are forced to use multiple platforms to conduct lessons, either concurrently or asynchronously. In the unprecedented situation, various experts took different positions. The same was true in the educational field. In this situation where there is no unified guideline, social studies teachers who deal with society itself, and especially novice teachers, face a new challenge of online classes in the context of a global pandemic that no one has ever experienced with insufficient preparation. Teachers play an important role as subjects of classroom practice in the educational field. In addition, the experiences of new teachers have a profound influence on their views and future directions. This study argued that social studies should be given opportunities for newcomers to have more diverse experiences in order to grow as experts. Although it is true that there are many preceding studies on new teachers, there have been relatively few studies on what is actually needed from their point of view. In particular, it was difficult to find a study dealing with the experience of online class practice of first-time teachers. Therefore, this study tried to understand and gain insight into the teaching methods of new social studies teachers by qualitatively researching their online class practice experiences. The key research questions of this study set for this purpose are as follows. In the unprecedented global pandemic situation that no one has ever experienced, what are the perceptions and experiences of new social studies teachers on online classes? In order to explore the research problem more in-depth, this study divided and expanded the perception and experience of the study subjects' online classes through three stages. First, the perceptions and experiences related to online classes of the study subjects were analyzed. Furthermore, it was confirmed what characteristics the online class had in the social studies department. Finally, this research investigated what aspects of online classes of new social studies teachers were revealed. Accordingly, the sub-research questions are as follows. First, what are the characteristics of online classes recognized and experienced by novice social studies teachers who entered the teaching profession in the context of the global pandemic? Second, what is the perception and practice of online classes according to social studies subject characteristics and competencies? Third, what are the achievements and limitations of the social studies online class experienced as a novice teacher? In order to obtain answers to the research questions, interviews were conducted with 8 novice social studies teachers with less than 5 years of educational experience in Seoul and Gyeonggi-do. As a result of the study, interview data collected according to 3 items were analyzed: 1) perception of online classes, 2) social studies online class characteristics, and 3) social studies online class performance and limitations as a novice teacher. First of all, the characteristic of online classes that the research participants actually experienced is that it is easy to transfer subject knowledge from the point of view of the teacher. In addition, since it is efficient in terms of teaching and learning, positive effects can be expected. In addition, it was found that the learning recipients also evaluated positively in terms of the fact that self-directed learning was possible from the student's point of view and that it provided a basis for preparation, review, and repeated learning. However, online classes did not only have positive aspects. This is because, in the process of encouraging learning participation for attendance, limitations were revealed in that the learner had a passive learning attitude. Second, due to the social studies subject characteristics and social studies competency, the online class experience and characteristics of novice social studies teachers were revealed as follows. Among the subject competencies of social studies, critical thinking ability, decision-making ability, and integrative thinking ability were found to be relatively effectively expressed or implemented in online classes. On the other hand, in the case of interpersonal skills and community skills, it was found that it was nearly impossible to be effectively expressed in online classes. In addition to subject competence, the aspects and characteristics of online classes in social studies revealed by the study subjects could be classified as follows. Social studies online classes were found to be student-participatory activity classes, real-life related classes, and knowledge transfer classes. Many of the social studies novice teachers who participated in the study practiced student participatory activity classes by realizing the social studies subject characteristics through online classes. In addition to this, the second aspect that appeared is a real life relating class. Although the number of knowledge transfer classes is also small, it has been selected as the main purpose and characteristic of online social studies classes. Lastly, in the course of online class practice, the possibilities and limitations of a novice teacher were also found. The strengths as a novice teacher are: They were found to have excellent communication skills with students. In addition, they show the ability to flexibly adapt and cope with the rapid change in the educational environment of online class conversion in a pandemic situation that no one has ever experienced. In particular, as a beginner, it was found that they had a passion for education and confidence in the possibility and function of education itself. On the other hand, their personal and environmental limitations were as follows. First of all, it was found that they experienced limitations due to their lack of teaching experience and teaching experience. The organizational structure that was skeptical and defensive about educational innovation according to the new environment or situation, and the absence of systematic teacher research and re-education were also some of the environmental constraints they felt. For novice teachers, the teaching field itself is unfamiliar. In the teaching field, as a novice teacher, facing an unprecedented global crisis called a pandemic at the same time or at the beginning of their entry into the teaching profession, school education is in a situation where school education is completely online. In this process, they must have many challenges and new experiences. The purpose of this study was to find out how those who started their teaching career perceived the teaching profession. In this process, while checking how they implemented their own online classes, they also tried to find out how to understand and put into practice the characteristics of social studies subjects. At the same time, this research also wanted to check what meanings or practices they have or have faded because they are novice teachers. Therefore, the first purpose of this study is to dig up the facts they recognized, experienced, and practiced in the process, and to record their experiences in an unprecedented situation. In addition, the second purpose is to discover the possibilities and roles of novice teachers, and at the same time explore their limitations and limitations, and identify what is needed in terms of teacher education and teacher training. To this end, it is necessary to discuss what kind of individual or institutional effort is needed to promote the growth of novice teachers and lead their potential in the post-pandemic situation. Attention is drawn to what their future will look like in the future when online classes are expanded or classes in the on/off convergence form are being conducted, and changes in class patterns and technology are predicted.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE