View : 498 Download: 0

간호대학생의 원격수업에서의 사이버 비시민성에 대한 연구

Title
간호대학생의 원격수업에서의 사이버 비시민성에 대한 연구
Other Titles
A Study on Cyberincivility in Remote Learning of Nursing Students
Authors
원사라
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정덕유
Abstract
본 연구는 간호대학생의 사이버 비시민성에 대한 연구이며, 이들의 사이버 시민성 함양과 안전한 온라인 학습 환경 조성을 위한 기초자료를 제공하기 위해 시행된 혼합연구이다. 자료 수집은 이화여자대학교 생명연구윤리위원회(IRB)의 승인을 받은 후 2021년 5월부터 2021년 8월까지 시행하였다. 양적 연구는 전국 소재 대학교에 재학 중인 간호대학생 중에서 2020년 3월부터 원격수업을 1과목 이상 수강하고, 연구 참여에 동의한 142명을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 질적 연구는 양적 연구 참여자 중에서 인터뷰 참여에 동의한 5명을 1그룹으로 구성하여 포커스 그룹 인터뷰를 시행하였다. 수집된 양적 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 기술통계, 독립표본 t검정, 일원 배치 분산분석, Pearson's correlation coefficient 분석을 하였다. 수집된 인터뷰 자료는 NVivo 12 프로그램을 사용하여 전통적 내용분석방법에 따라 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 평균연령은 23.18(±2.53)세였으며, 학년은 1학년 17명(12.0%), 2학년 29명(20.4%), 3학년 24명(16.9%), 4학년 72명(50.7%)으로 4학년의 비율이 가장 높았다. 2. 대상자가 가입한 소셜 네트워킹 사이트 수는 ‘1~5개’가 가장 많았고(71.8%), 일 평균 사이트 사용 시간은 ‘하루 1~3시간’이 가장 많았다(52.1%). 대상자의 85.9%는 소셜미디어를 잘 통제하거나 다룰 수 있다고 응답하였고, 77.5%는 사이버 공간에서 비시민적 행동이 ‘심각한 문제가 된다’고 응답하였다. 3. 대상자의 원격 이수 학점의 평균은 31.78(±14.34)점이었다. 4. 대상자의 사이버 비시민성 지식 평균은 10.02(±1.90)점(범위: 0-15점), 사이버 비시민성에 대한 경험은 1.41(±0.50)점(범위: 1-5점), 인지는 1.35(±0.57)점(범위: 1-5점), 사이버 시민성 학습요구도는 3.96(±0.67)점(범위: 1-5점)이었다. 5. 대상자의 원격수업 이수 학점에 따라 사이버 비시민성 경험과 인지에서 유의미한 차이가 나타났다. 원격수업 이수 학점이 20~30학점 미만인 집단은 20학점 미만, 30~40학점 미만, 40학점 이상인 집단보다 사이버 비시민성 경험 빈도가 낮은 것으로 나타났다(F=9.661, p<.001). 원격수업 이수 학점이 20~30학점 미만인 집단은 20학점 미만인 집단보다 사이버 비시민성 인지 빈도가 낮은 것으로 나타났다(F=5.244, p=.003). 6. 대상자의 사이버 비시민성 지식은 학습요구도와 정적인 상관관계(r=.171, p=.042), 사이버 비시민성 인지와 부적인 상관관계(r=-.219, p=.009), 사이버 비시민성 경험은 인지와 정적인 상관관계(r=.796, p<.001), 사이버 시민성 학습요구도와 부적인 상관관계(r=-.305, p<.001), 사이버 비시민성 인지는 사이버 시민성 학습요구도와 부적인 상관관계를 보였다(r=-.389, p<.001). 7. 질적 연구에서 대상자의 사이버 비시민성 경험은 ‘원격수업에서의 부적절한 학습 태도’, ‘타인을 배려하지 않음’, ‘개인정보보호 정책에 대한 관심 부족’의 3개 주제로 도출되었다. 간호대학생들의 사이버 비시민성 지식은 인지가 낮을수록, 사이버 시민성 학습요구도가 높을수록 증가하였다. 또한, 원격수업을 포함한 사이버 공간에서 사이버 비시민성을 경험하고 있었다. 따라서 사이버 비시민성 지식을 높이기 위해, 인지는 낮추고 학습요구도는 높이는 사이버 시민성 교육프로그램 개발이 필요하다. ;The importance of education on cybercivility is emphasized as nursing students experience various non-civic behaviors in cyberspace, including in a remote learning environment. This study aimed to provide the foundation necessary to improve the cybercivility of nursing students and create a safe online learning environment. To do so, this study applied an explanatory sequential mixed-methods design. Data were collected from May 2021 to August 2021 upon the approval of the institutional review board at Ewha Womans University. The sample eligibility criteria were enrolled students in nursing colleges in South Korea, adults 18 years of age or older, and students who had taken at least one remote learning course since March 2020. Samples were recruited using convenient sampling. First, the quantitative part using a cross-sectional survey investigated the knowledge, experience, and acceptability of cyberincivility, as well as the perceived benefits of cybercivility learning of nursing students (N=142). Next, the qualitative part using focus group interviews explored the cyberincivility experienced by nursing students (N=5) in cyberspace, including in remote learning. The qualitative research results were used to complement experiences and perspectives on research topics that are difficult to grasp through quantitative research results. The collected quantitative data were analyzed by performing descriptive statistics, an independent sample t-test, one-way ANOVA, and Pearson’s correlation coefficient. Post-hoc verification was conducted with Bonferroni correction. SPSS 22.0 was used for the analyses. The collected qualitative data were analyzed using the conventional content analysis method and the NVivo 12 program. The results of this study were as follows. 1. The knowledge score of cyberincivility averaged 10.02(±1.90) out of 15, the experience score averaged 1.41(±0.50) out of 5, and the acceptability score averaged 1.35(±0.57) out of 5. Meanwhile, the perceived benefits of cybercivility learning averaged 3.96(±0.67) out of 5. 2. Knowledge of cyberincivility was positively correlated with the perceived benefits of cybercivility learning (r=.171, p=.042) but was negatively correlated with acceptability of cyberincivility (r=-.219, p=.009). Meanwhile, experience of cyberincivility was positively correlated with acceptability of cyberincivility (r=.796, p<.001) but was negatively correlated with the perceived benefits of cybercivility learning (r=-.305, p<.001). Acceptability of cyberincivility was negatively correlated with the perceived benefits of cybercivility learning (r=-.389, p<.001). 3. In the focus group interviews, three themes were identified from the nursing students’ cyberincivility experiences in remote learning, SNS, communities, and organizations: “inappropriate learning attitudes in remote learning,” “not being considerate of others,” and “lack of interest in privacy policies.” Taken together, it was found that the lower the frequency of the nursing students’ acceptability of cyberincivility and the higher the perceived benefits of cybercivility learning, the higher their knowledge of cyberincivility. Furthermore, it was confirmed that nursing students experienced various non-civic behaviors in cyberspace, including remote learning. Therefore, based on the results of this study, it is necessary to develop educational programs that reduce the cyberincivility acceptability and increase the perceived benefits of cybercivility learning to improve nursing students’ cyberincivility knowledge.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE