View : 384 Download: 0

Johannes Brahms 의 Violin Sonata No.1 Op.78, G Major에 관한 분석연구

Title
Johannes Brahms 의 Violin Sonata No.1 Op.78, G Major에 관한 분석연구
Other Titles
A Study of Johannes Brahms Violin Sonata No. 1 in G Major, Op.78
Authors
정혜빈
Issue Date
2022
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환

송지원
Abstract
브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 ‘성부들의 독립성’과 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 ‘모티브의 발전’기법 등 독일의 정통성을 계승하며 그들과 함께“세 명의 B (The Three ‘B’s)”라고 일컬어진다. 그는 고전주의의 형식 안에서 낭만주의적 표현력과 화성을 드러내는 자신만의 독특한 음악 어법을 구축해내며, ‘고전적 낭만주의자’의 대표적 작곡가로 자리매김한다. 이런 특성은 그가 작곡한 곡들 대부분에서 찾아볼 수 있는데, 그중에 특히 실내악에서 잘 나타나 있다. 브람스가 작곡한 세 개의 바이올린을 위한 소나타 중 Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78은 고전주의 소나타 형식을 따른 3악장 구성으로 1악장에서는 소나타 형식(Sonata-Allegro Form), 2악장은 3부 형식(Ternary Form), 3악장은 론도형식(Rondo Form)을 따른다. 1악장 주선율의 음형이 확대와 축소를 통해 전악장 안에서 순환하여 통일성을 이루어내고 있으며, 2악장 주제의 선율이 3악장 도입부에 제시되는 등 곡의 유기적인 구성을 보여준다. 고전주의 형식을 따라 모방, 반복, 동형진행 등의 대위법적 기법이 두드러지게 나타난다. 또한, 낭만적 특성을 드러내기도 하는데 화성 부분에서는 이명동음이나 반음계로 전조가 나타나며, 교차리듬, 당김음, 헤미올라등의 다양한 리듬 형태를 사용한다. 본 논문에서는 브람스의 실내악과 그의 음악에 나타나는 전반적인 특성에 대하여 간단히 고찰하여 악곡 분석의 기반을 마련하고 Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78에 드러난 브람스의 작곡기법과 음악적 특성을 살펴보았다.;As Johannes Brahms(1833-1897) inherited German legitimacy, such as Johann Sebastian Bach(1685-1750)’s ‘independence of parts’ and Ludwig van Beethoven(1770-1827)’s ‘development of motif’ technique, he is considered to be one of“The Three ‘B’s” with them. He built his own unique musical grammar that revealed romantic expression and harmony in the form of classicism, and established himself as a representative composer of classical romanticists. These characteristics can be found in most of the works he composed, especially in chamber music. Among the three sonatas for violins written by Brahms, Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78 are comprised of three movements. Sonata allegro form in 1st movement, 2nd movement is ternary form, and 3rd movement follow the rondo form. Main Melody of 1st movement is unified by circulating in the whole movement through enlargement and reduction, and the melody of the subject of the 2nd movement is presented at the introduction of the 3rd movement, which shows organic coherence throughout the work. Depending on the classical form, polyphonic techniques such as imitation, repetition, and sequence are prominent. It also shows romantic characteristics. In Harmonically, modulation appears enharmonically and chromatically. Rhythmically, various rhythms including cross rhythms, syncopation, and hemiola are used. In this paper, we briefly examined chamber music of Brahms and the overall characteristics that appear in his music. This laid the basis for the analysis of Brahms in Violin Sonata No.1 in G Major, Op.78, and looked at composition techniques and musical characteristics revealed in it.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE